۱) معاون نظارت و حسابرسی دفتر رهبری گفت، نهادهای اقتصادی زیر نظر بیت رهبر انقلاب وارد بورس خواهند شد.

۲) پت سپولونه، وکیل کاخ‌سفید و جی سوکولو، وکیل شخصی آقای ترامپ که رهبری تیم وکلای مدافع او را بر عهده دارند ظهر سه‌شنبه، ۲۲ ژانویه، وقتی در همان را‌ی‌گیری نخست بر سر آیین‌نامه چگونگی برگزاری جلسات اطمینان یافتند که هر ۵۳ جمهوری‌خواه حاضر در صحن سنا را پشت خود دارند، دموکرات‌ها را به آیین‌شکنی، سندسازی و سیاسی‌گری متهم کردند.

۳) اوکراین و کانادا از ایران خواسته اند به دلیل نبود تجهیزات جهت بررسی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی، آن را به کشور ثالث منتقل کند اما ایران می گوید دستگاه مورد نیاز را آمریکا یا فرانسه به ایران بدهند تا جعبه سیاه را خودمان بررسی کنیم.

۴) آقای دیاب روز سه شنبه پس از تایید دولت تازه از سوی میشل عون، رئیس جمهور لبنان، دولت تازه را “تیم نجات” توصیف کرد و گفت که “در مقابله با اوضاع اقتصادی سریع اما بدون دستپاچگی عمل خواهد کرد.”

۵) در جریان اعتراضات روز گذشته در بغداد دو معترض کشته شدند.

۶) قیمت نفت کوره ۱۸۰ به ۴۷دلار در هر بشکه افزایش یافت این در حالی است که قیمت نفت ۲ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. قوانین IMO منجر به افت سنگین نفت کوره با گوگرد بالا تا ۳۰دلار در هر بشکه شده بود اما با آغاز سال ۲۰۲۰ قیمت ها تعدیل شده اند و همکنون کرک منفی در حال کاهش است. کرک منفی ۳۱دلار هر بشکه در ماه نوامبر ۲۰۱۹ بود که همکنون به ۱۵دلار کاهش یافته است.

۷) بانک اقتصاد نوین از تجدید افزایش سرمایه می دهد. بکاب هم یک ملک ۴میلیارد تومانی می فروشد. وسینا هم ۱۰درصد مبین را عرضه خواهد کرد.

۸) مدیرعامل هرمز می گوید بدون انجام طرح توسعه و با خط فعلی و تغییرات در آن تولید را از ۱٫۵میلیون تن به ۲ میلیون تن می رسانیم!

۹) ایران یکبار دیگر مواضع ظریف را تکرار کرد. در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و بازگشت قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام، ایران به عنوان یک گزینه جبرانی از NPT خارج خواهد شد.

۱۰) تورم به ۳۸٫۶درصد رسید.

۱۱) اصلاحیه جدید عوارض صادرات مواد معدنی از دهم بهمن ماه اجرایی خواهد شد. بر طبق این اصلاحیه عوارض سنگ و کنسانتره مس از ۱۰ به ۵ درصد، عوارض سنگ و کنسانتره سرب از ۲۰ به ۱۲ درصد،عوارض سنگ و کنسانتره روی از ۲۰ به ۱۲ درصد و عوارض ۱۰ درصدی بر صادرات آهن اسفنجی وضع می شود.

۱۲) فولاد مبارکه گفته سهام اپال را از بانک پارسیان خریداری می کند.

۱۳) یک عضو کمیسیون امنیت ملی عراق گفت دولت بغداد اقدامات لازم برای اخراج نیروهای آمریکا از عراق را آغاز کرده است.

۱۴) بانک عراقی گفته در صورتی که آمریکا معافیت تحریمی برای بانک تجارت عراق را تمدید نکند پرداخت پول گاز وارداتی به ایران متوقف خواهد شد.این مسئله می‌تواند برای بخش تولید نیروی عراق بسیار مخرب باشد چرا که برای تولید یک سوم برق عراق نیاز به گاز ایران است.

۱۵) شمش وارداتی توسط امارات به ۴۶۰دلار در هر تن پرواز کرد اما در CIS حدود ۴۰۰دلار است.

۱۶) رئیس بانک مرکزی گفته یکی از هدف‌های بازار عملیات باز این است که نرخ اوراق بالا نرود! این مساله به تثبیت P.e بازار در محدوده بالای p.e نسبی کمک می کند.

۱۷) در چین قیمت متانول به ۲۵۵ دلار رسیده که بالاترین نرخ ماه های اخیر است.

۱۸) وزیر خزانه داری ایالات متحده منوچن بر این باور است که در کوتاه مدت تورم خیلی پایینی در ایالات متحده وجود خواهد داشت. وی می گوید ترامپ خواستار کارهای بیشتری بر روی زیر ساخت ها است. توافق تجاری اخیر با چین رشد اقتصادی را بالا می کشد.

۱۹) موسسهZEW می گوید افزایش قوی و ادامه دار در سنتیمنت اقتصادی بیشتر به دلیل حل اختلاف تجاری اخیر بین ایالات متحده و چین است. این مهم امیدواری ها جهت کاهش اثر گذاری منفی تنش تجاری برروی اقتصاد آلمان را افزایش داده است. علاوه بر این توسعه اقتصادی آلمان کمی بهتر از چیزی است که سال قبل انتظار می رفت. اگرچه چشم انداز بهبود یافته است اما انتظار می رود همچنان در زیر متوسط خود باقی بماند.

۲۰) مذاکره آمریکا با چین درباره مرحله دوم توافق به زودی آغاز می‌شود.

۲۱) وزیر خارجه عمان برای دیدار با همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد. این دومین سفر وی به تهران طی روزهای اخیر است.

موفق باشید. ۲ بهمن ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *