چک افسری جریان پول !

صحنه مبارزه محمد علی کلی با حریفی را چند وقت پیش می دیدیم حریف بسیار قوی و باتجربه از یک سو ، در سوی دیگر محمد هم رقص پا میکرد و حریف می طلبید .چند مشت اول را محمد خورد کمی هم منفی شد و چند جا خالی داد ناگهان ضربه محکمی را نواخت طوری که طرف چند ثانیه گیچ خورد و نقش بر زمین شد .

حکایت بازار امروز دقیقا همین بود بازار کمی روز قبل از چند مشت گزارش ها ضربه خورده بود ولی امروز از همان ابتدا چنان ضربه ای به صورت فروشنده ها زد و جریان پول را به رخ همه کشید که طرف عرضه ناک اوت شده و نقش بر زمین شد در واقع امروز بازاردر حالی که از واکنش دیروز برخی سهامداران به گزارش ها دلگیر بود همان اول صبح چک افسری را به صورت فروشنده ها نواخت تا همه حساب کار دستشان بیاید که اینجا رییس کیست و کی فرمان میدهد ! بله فعلا در بازار این جریان پول است که ساری و جاری بوده و فرمان میدهد .

تا به حال حتما شنیدید که میگویند خاک سرد است و مرده که رفت زود فراموش می شود درست همین اتفاق برای بازار افتاده

انگار گزارش های ۹ ماهه خاک شدند و این خاک سرد فراموشی را رقم زده است تازه می توان رویش ها را هم در دل گزارش های ماهانه دید که مثلا سهمی مثل فجر گزارش ۹ ماهه اش خوب نبود اصلاح شد و بعد ماهانه اش افزایشی بود و یا شغدیر این ماه گزارش خوبی را روانه بازار کرد یا فملی و …
ولی همچنان روی نظرات قبل خود نیز تاکید میکنیم بسیاری از سهم های بازار با قواعدتحلیلی و قیمت گذاری نمیتوانند ارزنده باشند و جریان پول است که این دسته از شرکت ها را با خود بالا برده و فاز جدیدی داده است …

امروز ۲ موضوع مثبت را بیان کنیم و به سراغ تعطیلات اخر هفته برویم …

یک نگرانی عمده ما در مورد بازار باز و نرخ سود بانکی بود که به نظر صحبت های دیشب همتی نشان دادکه نرخ سود جایی بین ۱۸ تا۲۰% مدیریت می شود و احتمالا دولت برنامه ای برای افزایش نرخ سود برای کنترل تورم ندارد این اتفاق بسیار خوبی است چرا که چند باری در سال های گذشته شوک این موضوع برای بازار چالش افرین شده بود که گفتار دیشب البته به شرط صدق عمل با حرف ، می تواند خبرخوبی برای بازار سرمایه باشد که ازاین جریان قرار نیست بازار اسیب ببیند .

اما موضوع دوم برای سال اینده شرکت ها مهم است .

با این کاری نداریم قیمت سهم ها کجاست و چقدر شده … ولی تحولات بازار ارز نشان میدهد تقریبا روند ارام و آهسته نزدیک شدن نرح های نیما و ازاد اغاز شده و نرخ نیما که ملاک فروش برخی شرکت ها بوده همین حالا بالای ۱۲ رسیده و سال بعد زیر ۱۲۵۰۰ نخواهد بود این خبرخوبی برای شرکت هایی است که میانگین سال ۹۸ انها حوالی ۱۰هزار تومان بوده است . عقلانیت خوبی در بانک مرکزی حاکم شده که برای بازار سرمایه نیز می تواند اتفاق خوبی باشد .

اما در این وادی بازار سرمایه باید خودش به فکر خودش باشد و از این فرصت های نابی که به وجود امده استفاده کند به خصوص این جریان خوب پولی … بازهم میگوییم این جریان پول را که آمده باید درست ازان استفاده کرد جریان ابی است که می تواند ابادانی مستمری را ایجاد کند ولی این روزها می بینیم سیلی شده که همه از اثرات ان برای بازار واهمه دارند ! هنوز روی حرف خود هستیم اینجا بازاری است که روزی ۵ هزار مییلیارد تومان معامله صورت میگیرد دوستی نوشته بود حجم و ارزش معاملات ۱ ماه تهران به ۴ هزار میلیارد تومان نمیرسد پس نباید خود را دست کم گرفت و انصافا دولت هم زمین بازی بازار سرمایه را به رسمیت بشناسد .

واقع نمیدانیم چرا دولت علاقه ای به این بازی ندارد

. ۲۰ هزار میلیارد تومان پالایشی دارد که می تواند به راحتی ان را در این بازار به پول تبدیل کند . پیشنهادش را هم مدت ها پیش به عزیزان دادیم که همه انها را در دل یک شرکت ریخته و شرکتی با سرمایه ۲۰ هزار میلیاردتومانی را پذیره نویسی کند منتهی نه نقد بلکه نقد و اقساط یعنی مثلا۴۰% این عدد را نقد بگیرد و باقی اقساط ۳ ساله وثیقه هم لازم ندارد خود سهم وثیقه می شود .

کل سهام نیز واگذار شود تا حقوقی ها برای به دست اوردن این ۶ کرسی هیئت مدیره در بازار فعال شوند و قیمت به شکل پنهانی بازارگردانی شود واقعا سخت نیست ۸ هزار میلیارد تومان ۱ شبه می شود پذیره نویسی جذب کرد پیرو جوان را با تبلیغ به بازار اورد همه در این بازی برنده می شوند و البته همان موقع هم عرض کردیم قبل ازان دولت باید در یک رویداد مهم ۲ موضوع را قطعی کند ۱ برای ۱۰ سال فرمول را مشخص کرده و مرجع قیمت گذاری را هم به انحمن صنفی واگذار کند .

برای سال اول و دوم و سوم نیز تخفیف نیم درصدی خوراک بگذارد اتفاق خوبی است که هم برای بازار خبرخوبی می شود و هم خریداران استقبال میکنند و تازه دری باز می شود از حضور گسترده مردم در بازار سرمایه و شرکت ها و مسیر درست خصوصی سازی . باور کنید این در باز است و این بستر فراهم فقط کمی تلاش و همت و انگیزه و فعل خواستن واقعی را میخواهد …

یک جمله کوچک را هم بگوییم خطاب به برخی عزیزان و دوستانی که به هر شکلی از تریبون های خود بعضا نسبت به رویه ما انتقاد دارند …

قبل از هر چیز از هیچ حرف و انتقاد عزیزان ناراحت نشده و نمیشویم به هر حال بازار فشار هایی دارد که بعضا عزیزان هم ممکن است برای فرار ازاین فشار دیگری را مقصر بدانند ! ما در کانال بتاسهم نه سیگنال میدهیم و نه می فروشیم و نه برای سهم هایی که خودمان خریدیم نمودارهای عجیب و غریب میکشیم و… که اگر این طور بود در این ۱۴ سال سابقه فعالیت کاری سایت و کانال حتما ماه به این عیانی و اشکاری در این بازار نسبتا شفاف و هزار گوش پشت ابر نمی ماند و عزیزان موارد را بیان میکردند.

چه بسا در حال حاضر نیز دوستان و آشنایانی که مطالب این چنینی را میخوانند بیشتر از ما لبخند میزنند که چطور عزیزان به این نتیجه رسیده اند ! بگذریم بازار ممکن است فشارهایی را به عزیزان بیاورد و همه از دوستان و همراهان ما در این مسیر هستند که قطعا باید در این محیط با هم همزیستی داشته باشیم امیدواریم گذر زمان همه چیز را برای این دوستان روشن نماید و البته در خیلی این موارد بهتر است به جای کسی که صورت های مالی را گزارش میکند یقعه کسی را گرفته که صورت های مالی را تهیه کرده و سوالات را از او بپرسند !

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *