جدال در ۴۲۰ !

امروز رسیدیم به ایستگاه ۴۲۰ جایی که برخی چارتیست ها وعده فتح ان را داده بودند و البته ابتدای صبح با قدرت از ان عبور کرد ولی بعد دوباره فاز عرضه بازار او را مردد کرده و در این اعداد این پا و ان پا میکرد ! باید دید این دل دل زدن تا منزل جانان ! برای فردا نیز تکرار میشود یا این حجم پولی که امروز قدرت خود را به رخ همه کشید از این عدد هم رد می شود .

امروز حجم بازار از ۶ هزار هم عبور کرد و عدد خاصی را ثبت کرد که همه واقعا انگشت به دهان بودیم به یاد داریم قدیم ندیم ها ماه هایی دقت کنید ماه روز نه !! که ارزش معاملات به ۴۰۰۰ میلیارد تومان میرسید می گفتیم به به عجب بازار خوبی بوده است ! حالا دقیقه ای ۳۰ میلیارد تومان معامله در این بازار صورت میگیرد و تب بورس به خوبی و با قدرت احساس می شو تب این که برخی از ترس جا ماندن پول ها را وارد بازار کنند . امروز هم بازار معرکه بود و حتی برای دقایقی که زیر یک فشار سنگین جدی قرار گرفت بازهم این جریان پول حضور داشت و میخرید ولی به نظر کمی نفس کم اورد و شاید فردا تازه نفس تر اقدام کند …

قبل از شروع شدن بحث یک نکته در مورد اصلاح بگوییم که برخی میگویند بازار باید اصلاح کند و بریزد و برخی هم از این جریان پول قوی حرف میزنند و انها را به روزهای قبل حواله می دهند .

البته این که بازار کمی در این ۴۲۰ پیچ خوردگی ایجاد کرده و کمی دست به دست شود هیچ ایرادی نداردو کار خوبی است ولی این که بخواهیم نقاط خروج قطعی و یا استراحت طولانی مدت تر بازار را حدس بزنیم به نظر باید دنبال ابزارهای خاصی باشیم برخی چارتیست ها معتقدند هر وقت در چند مولفه به شکل پی در پی واگرایی ها دیده شد ویا اولین نشانه های افول حجم احتمالی دیده شده ، کار سخت می شود بسیاری معتقدند که هنوز این مولفه در بازار دیده نشده ولی باید ان را زیر نظر گرفت و شاید اهرم بدی نباشد که برای خود الارم هایی را بگذاریم که مثلا واگرایی ها ما را حساس کرده و یک زنگ خطر نسبی باشد .

این را برای این نوشتیم که برای خود اهرم ها و محرک هایی را برای خروج در نظر بگیرید این طور نباشید که تا یک ۵% مثبت دیدیم صف خرید و دوباره صف فروش نشین و رنج کش بازار باشیم !

و اما دو نکته در مورد بازار …

یکی از نکاتی که کمی ذهن ها را درگیر خود کرده است بحث طرح جدید مالیاتی است روزهای قبل نوشتیم که دولت بی پول دولت خطرناکی است که ممکن است برای رسیدن به خواسته های خود هر چیزی را قربانی کند که تا به امروز البته الحق والانصاف از بازار سرمایه به خوبی حمایت کرده است ولی بحث های مالیاتی پیچیدگی های خود را دارد این طرح طی ۳ الی ۴ روز اتی رونمایی می شود و می تواند حاشیه هایی به همراه داشته باشد بازار هم که منتظر یک تیرهوایی برای خیس کردن شلوار خود است.

به خصوص در برخی از سهم ها وقیمت ها از همین رو توصیه را داریم که عزیزان در سازمان به سراغ این طرح و دست اندرکاران رفته و قبل از انتشار عمومی عملیات شفاف سازی و بهبود ان را تا حدودی در پیش بگیرد تا احتمال ترکش های ان برای بازار سرمایه حداقل باشد البته امروز حرف و حدیث هایی بود که بله بازار سهام و سپرده مشمول این طرح نمی شود ولی اگر لازم باشد دقیق تر و کامل تر بیان شود تا نگرانی های بازار نیز رفع گردد .

و نکته بسیار مهم امروز …

برخی عزیزان خرده میگرفتند که چرا میگویید عرضه اولیه بیاید و چرا انقدر سرنوشت بازار را با این رویداد گره میزنید . به نظر تازه از امروز خلا این عرضه ها طی این مدت در بازار احساس شده و کم کم مطالبه عمومی می شود . حرف ما ازاین همه تاکید برای عرضه های اولیه شرکت های بزرگ برای چیست ببنید دست عزیزان درد نکند زحمت میکشند فروی را وارد بازار میکنند ولی ۹۰ میلیارد تومان کجای این بازار است قطره ای در دریای بازار سرمایه است .بازاری که هر دقیقه ان ۳۰ میلیارد تومان معامله می شود عرضه فروی ۳ دقیقه ان هم نمی شود !

تاکید ما روی عرضه های اولیه برای این است که میخواهیم این پول با دوام و دلی خوش در این بازار بماند. همه ما ته بازی این سهم های پروژه ای را میدانیم و چه خوب که با کمترین تلفات این اتفاق رخ دهد هر چه جلوتر برویم قطعا درد سقوط ناشی ازبحران بعد از ان دردناک تر خواهد شد . شاید عرضه های اولیه پی درپی هم نفس بازار را بگیرد و درد هایی را داشته باشد ولی شک نکنید این درد امروز شیرین تر از زهرماری است که بعد ها برای جمع و جور شدن بازار باید هر روز در حلق این بازار بریزیم .

میدانیم کار سختی ست میدانیم شرکت ها و بدنه کرخت و تنبل دولتی همراهی نمیکنند همه اینها را میدانیم ولی عزمی که برای جلوگیری از بحران پس از شهادت سردار سلیمانی وجود داشت و ایجاد شد

نشان میدهد هر طور شده می شود بازار را هم هدایت کرد و عرضه های اولیه را هم با بهترین حالت راهی بازار کرد به نظر یک تیم قوی و یک عزم جدی در حد رئیس جمهور و دستور فوری برای این موضوع لازم است بازی که اتفاقا طرف مقابل عرضه کننده برد بیشتری خواهد داشت به خصوص در این کویر بی پولی دولت …

و اما یک خبر کوتاه و خبر آخر …

در هفته های اخیر؛ بن علوی برای بار سوم در تهران؛ وزیر خارجه عمان امروز با ظریف دیدار می‌کند. از دید ما این دیدارها چه ظریف چه علوی عادی نیست و فقط صبر میکنیم ببینیم در تحولات اتی چه میگذرد …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *