جشن ۱ میلیونی !

سال ۸۵ یا ۸۶ بود نمیدانیم دقیق ولی عرضه های اولیه فولادی ها داغ بود عرضه اولیه به این شکل نبود و داستان های خود را داشت ولی در هر صورت اوج افرادی که سرجمع این عرضه ها را میگرفتند به ۵۰ هزار نفر نمیرسید و در مخابرات به یاد دارم کمی عرضه اولیه شلوغ تر شد … باورتان می شود ! امروز خبر رسید ۱٫۲ میلیون سهامدار وارد بازار شدند و ضیافت ۱ میلیون نفر برای عرضه اولیه را تکمیل کردند .

حالا شاید بگویید خیلی از این کد ها اجاره ای هستند و از این حرف ها ولی باور کنید شاید ۳۰% کد ها غیرواقعی باشد ۷۰% ان واقعی است ! باید قبول کرد که بازار ما متحول شده دیگر ان حوض قدیمی که چند نفر دور ان بشینیم و اب بازی کنیم نیست پول های بزرگ از سمت افراد مختلف راهی بازار شده و کم کم از استخر تبدیل به دریا می شود .

اگر روزهای قبل روی عرضه های اولیه تاکید میکردیم بر این امر بود که …

هم بازار کمی متعادل می شد و هم این افراد و حضور انها کمک جدیدی برای بازار است شبیه جنگی که مدام در ان نیروهای کمکی و تازه نفس در حال اضافه شدن هستند و ما هم هر روز قله های جدیدی را فتح میکنیم . یک بار مثالی گفتیم و به نظر شاید بهترین مثال باشد همان مثال نخ اولی سیگار ! برای پول تشنه امروز کشور ، سود پولی که مزه شیرین نوسان دلار و سکه را چشیده دیگر نرخ سود بانکی قانع کننده نیست .

او شبیه پسر های نوجوان ۱۸ ۱۹ ساله ای است که تازه پشت لبش سبز شده و اماده پذیرش هر چیزی است ! از تک چرخ زدن جلوی دبیرستان دخترانه تا سیگار کشیدن ! عرضه های اولیه این چنینی هر چند کم و کوچیک همان نقش نرخ اول سیگار برای این نوجوانان است که احتمالا اگر خیلی انگیزه و پشتکار داشته باشند از شر این بورس خلاص شوند وگرنه اینجا خاک دامن گیر دارد و به قول قدیمی ها شبیه اب تهران است که هر کسی خورده در این دیار پر دود زمین گیر شده ! . سود جذاب این بازار آنها را جذب خود خواهد کرد و همین افراد پول های بیشتری را می اورند اما …

اما واقعا بستر بازار سرمایه برای این حجم پول اماده نیست

انصافا باید نشست و فکر جدیدی کرد نه کارگزاری های ما ، نه سیستم بورس نه ابزارها و … برای این حجم پول و این میزان سرمایه اماده نیست برای همین است که یک روز در میان بزرگان نگران بازار می شوند و از خدا اصلاح مقطعی را طلب میکنند ! حیفمان می اید هر روز نگوییم انصافا نبایددست روی دست گذاشت این جماعت دیگر نباید از خرابی سیستم ها بنالند باید تلاش کرد بهترین امکانات و زیرساخت برای انها فراهم شود .

اگر خاطرتان باشد فکر میکنیم چند وقت پیش بود که چند روز تعطیلی داشتیم به عزیزان در بورس پیشنهاد دادیم بازار را تعطیل کنید و یک ارتقا اساسی به سیستم بدهید حالا تعطیل کردن که هیچ ولی انصافا باید فکری کرد گلایه های بسیاری در این حوزه است . باید ایده های جدید داشت هم برای جذب پول بیشتر جذب سلیقه های بهتر و جذب و نگهداری و حفظ این پول هم باید همه چیزمان از دانش تا ابزار را ارتقا بدهیم باید همه چیزمان را از تحلیل ها گرفته تا سیستم معاملات و …

ما بزرگ شدیم روزی بچه سر راهی اقتصاد ایران بودیم امروز حجم یک روزمعاملات بازار سرمایه معادل یک ماه بازار مسکن تهران است ! بزرگی ابزار بزرگی میخواهد باید این بزرگی را حفظ کنیم.

به هر حال بازار امروزبازهم سایه ای از یک اصلاج کوچک را شاید برای دقایقی نشان داد

ولی توجه به بازار سرمایه و جریان پول بیشتر بود دو نکته مهم بود که امروز شاید کمی حجم را کمتر کرد اولین ان در پیش بودن تعطیلات و عدم ریسک پذیری برخی افراد است که باعث شد حتی برخی در بازار عرضه را داشته باشند ولی از دید ما نکته اصلی حضور جریان قوی پول در سهم های بزرگ بازار است سهم هایی که بازار کم کم متوجه به قیمت شدن و مناسب بودن انها شده و گرایش به سمت انها افزایش یافته است . به نظر موج گزارش ها نشان داد که می شود هنوز به شرکت های بزرگ اعتماد بیشتری کرد . ولی این همه بازی نبود …

اما امروز یک نکته بیش از هر چیز دیگری نظر ما را جلب کرد …

در واقع امروز در مورد رگه های یک اتفاق صحبت خواهیم کرد … بورس کالا. در هر باری که ما جهش های ارزی و تورم های بعدی را داشتیم حجم معاملات و تقاضا در بورس کالا رو به افزایش گذشته و شاهد صفوف خرید و رشد قیمت ها هستیم چند روزی است همزمان ۲ اتفاق در حال رخ دادن است از یک سو نرخ دلار صرافی ملی از سوی دیگر نرخ دلار نیما و در سوی دیگر دلار ازاد در حال افزایش و حرکت هایی و بورس کالا نیز اتفاقات خاص خود را دارد به نظر تحولات بورس کالا به ما نشان میدهد .

برخی از فعالان جامعه اقتصادی که اتفاقا دست های قوی تری بر اتش دارند این روزها معاملات پر حجم تری رادر پیش گرفته و این یک الارم و نشانه برای بازار است بارها شاهد بودیم که بعد ازاین نوع خرید ها تحولات ارزی را داشته و اتفاقات ارزی رخ میدهد . نمیخواهیم از حالا به جمع بندی و نتیجه گیری خاصی برسیم ولی همیشه دلار محرک بازار ما بوده و اگر قرار بر رشد دلار چه نیما و چه بازار باشد دور جدیدی از روند رشد سود و رشد پی به ای را شاهد خواهیم بود .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *