۱) دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو حذف شد. در حالی که آقای نوبخت و تیم دولت پیشتر گفته بودند اختصاص دلار ۴۲۰۰ در سال ۹۹ تغییر نمی کند، این تحول برای فعالان بازار بورس به این معنا است که غیر ممکن خود امری محال است … همکنون صنایعی همچون غذا، دامپروری، دارو و بخش هایی از مواد اولیه تایر و شوینده ها دلار ۴۲۰۰ دریافت می کنند. اگر حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی همراه با افزایش نرخ محصولات باشد، به نفع صنایعی خواهد بود که دلارشان حذف می شود.

۲) چین به دلیل کرونا تعطیلات خود را تا ۱۰ ماه فوریه ادامه می دهد. پروازهای ورودی و خروجی به چین متوقف شده، حالا فقط توقف پروازها به چین ۱میلیون بشکه در روز مصرف نفت را کاهش داده و ۲دلار فقط ازین ناحیه قیمت نفت افت کرده است.

۳) پزشکان در چین داروی ضد ایدز را برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز کرده اند.

۴) انگلستان می گوید به دلیل کرونا اگر اقتصاد چین تضعیف شود، این مساله بر انگلستان که واسطه مالی اصلی میان آسیا و آمریکای شمالی است نیز اثر منفی خواهد گذاشت.

۵) روز جمعه پس از این که سازمان جهانی بهداشت در واکنش به شیوع ویروس مرگبار در چین، وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد اما حاضر نشد وضع محدودیتهای سفر و تجارت را توصیه کند، قیمت برخی کامودیتی ها افزایش یافت.

۶) سنا حاضر نشد که شهود را دعوت کند، حکم نهایی استیضاح ترامپ چهارشنبه جاری اعلام می شود.

۷) مشاور کاخ سفید گفته حتى اگر انتشار ويروس كرونا به رشد اقتصادى چين ضربه بزند ، تعرفه ها را پابرجا نگه ميداريم! ناواروو می گوید این مساله می تواند به نفع اقتصاد آمریکا تمام شود! سخنان وی موجی از اعتراضات نسبت به رویکرد آمریکا را در پی داشته است.

۸) در عرضه اولیه اخیر ۱٫۲میلیون نفر شرکت کردند. این یعنی حدود ۱٫۵درصد ایرانی ها روز سه شنبه پای سیستم بوده اند!

۹) فوربس با اشاره به تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران طی دو سال اخیر نوشت، امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی بصورت ناشناس باعث شده در برخی از کشورها نظیر ایران و ونزوئلا، تمایل به این ارزها برای دورزدن تحریم‌های آمریکا افزایش پیدا کند.

۱۰) بعد از سه هفته محدودیت پروازی برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آژانس حمل و نقل سوئد مجدداً با برقراری پروازی هما از تهران به دو شهر استکهلم و گوتنبرگ موافقت کرد.

۱۱) انگلیس فرماندهی مأموریت امنیتی دریایی در خلیج فارس را از ایالات متحده تحویل گرفت تا از کشتیرانی جهانی در برابر آنچه تهدید “حمله ایران” توصیف کرد، محافظت کند.

۱۲) وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های بخشی از شرکت کشتی‌رانی دولتی چینی COSCO را لغو کرد. این شرکت به دلیل حمل نفت ایران تحریم شده بود.

۱۳) در پی ادامه یافتن درگیری‌های نظامی در ادلب، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، دولت سوریه را تهدید به اقدام نظامی کرد. ترکیه می‌گوید که برخلاف آتش‌بس و توافقی که با ایران و روسیه کرده، درگیری در ادلب ادامه دارد.

۱۴) ترامپ تایید کرده که آسیب دیدگان در حمله اخیر ایران به پایگاهی در عراق به ۶۴ نظامی آمریکایی رسیده است.

۱۵) فولاد شادگان از رکورد تولید روزانه ۲۶۰۰ تن عبور کرد.

۱۶) فولاد کاوه در تلاش است تا کاوه ۲ را با ۶۰درصد قطعات بومی تجهیز کند.

۱۷) به زودی توسط رمپنا، نیروگاه ۴۰۰ کیلوولتی در زابل به بهره برداری می‌رسد.

۱۸) دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش بینی کرده است که کسری بودجه فدرال در سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۱٫۰۲ تریلیون دلار خواهد رسید.

۱۹) فدرال ررزو آمریکا در پایان نخستین نشست خود در سال ۲۰۲۰ میلادی تصمیم گرفت تا نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کند.

۲۰) وزارت بازرگانی آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که رشد اقتصادی این کشور طی سال ۲۰۱۹ میلادی به کمتر از ۲٫۳ درصد رسیده که این پایین ترین رقم در ۳ سال اخیر به شمار می رود.

۲۱) مطابق مصوبه هیات واگذاری سازمان خصوصی‌سازی مکلف به عرضه سهام متعلق به دولت در شرکت‌های بیمه البرز و بیمه اتکایی امین شد.

موفق باشید. ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *