پول هست !

امروز بازاریک روز بسیار خوب و خاص را داشت از منفی آغاز کرد و خوب مثبت شد تا خیلی ها فکر اصلاح را باز هم گوشه ذهن خود داشته باشند ولی فعلا با این حرکات به او فکر نکنند جریان پول اصلاحات بازار را ساعتی کرده و البته این را هم باید پذیرفت که کمی هم ذائقه ان تغییر کرده و گرایش به سمت بزرگ تر ها را بیشتر می شود در ان دید … او البته بی پرواتر هم عمل میکند !

یاد مثال دوستی افتادیم که میگفت یک شناگر نسبتا حرفه ای کنار استخر ایستاده بود و داشت از متصدی استخر می پرسید دمای اب چقدراست ؟ چگالی و سنگینی اب چه میزان است ؟ عمق در این نقطه چقدر است؟ که ناگهان یکی که اصلا شنا هم بلد نبود از بغل استخر میدود و از کنار او رد می شود شاااررررپ میپرد در اب !! و از داخل آب فریاد می زند نکُشی مارو بچه تحلیل گر !!

حکایت این روزهای بازار ما هم همین است به رسم همیشه و حرفه ای گری فعالان بازار از شرایط و صورت های مالی و …

پرسشگری میشود ولی جریان پول تازه وارد همان ابتدا لخت میشود و دل به اب میزند همین دل به اب زدن و شجاعت است که باعث شده این روزها اصلاح بازار ساعتی باشد و البته ما حرف دیروز خود را تکرار میکنیم اگر اصلاحی هم باشد هیچ اشکالی ندارد و می تواند به ادامه روند کمک کند … اما این پول چیست و از جان بازار چه میخواهد سعی میکنیم روزهای آتی در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم ولی بک موضوع این روزها جدی شده است . پولشویی …

این روزها در مورد بحث پولشویی حرف بسیار است

شفاف سازی های خاصی صورت نگرفته ولی فعلا بخشنامه شده از این به بعد بالای ۱ میلیارد تومان را باید شفاف کنند که برای چه میخواهند این پول صرف شود. فکر میکنیم یک بار این داستان را مطرح کردیم که طرف ابگوشت میخورد گربه ای کنار سفره نشست و شروع کرد به میو میو کردن. طرف نگاهی به گربه کرد و لقمه ای جلوی او انداخت همین که خواست لقمه بعدی را بزند گربه دوباره گفت میوو ! .

مرد دوباره همان کار را کرد. لقمه بعدی را نگرفته بود که گربه باز هم میو و خلاصه مرد لقمه میکرد دهان ایشان ! این کار اینقدر تکرار شد که طرف از جا بلند شد، گربه را جای خود نشاند گفت: ” حالا من میو! بله تا امروز این فعالان بازار سرمایه بوده که شفاف و روشن همه چیز را اعلام میکنند حالا نوبت بقیه عزیزان و فعالان اقتصادی است که شفاف باشند تا دیروز ما زیر تیغ مالیات و هزار جور شفافیت دیگر بودیم امروز بقیه هم باید وارد این وادی شوند ! از همین رو این را اتفاق خوب و مثبتی برای بازار میدانیم .

شک نکنید این الزام اقتصاد کشور است و به سود اقتصاد خواهد شد و صد البته اگر هم سود غیر متعارفی نصیب برخی قشر ها میشود باید شناسایی و مالیات ان را پرداخت کنند چطور میشود از خرید و فروش بورسی جماعت در لحظه مالیات گرفته میشود ولی بقیه به ریش ما میخندند !!

بسیاری ورود چریان پول و رشد بازار را از همین جنس میدانند و اتفاقا شاید این باب اتفاقات خوبی باشد حرف ما این بخش نیست حرف ما بحث هدایت این جریان پول است

که مثلا امروز شنیدیم رئیس سازمان خصوصی‌سازی از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری ٢٠ هزار میلیارد تومانی در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله پذیر برای وارد کردن سرمایه‌های خرد مردم به بازار سرمایه خبر داد. قرار بود این صندوق در آینده نزدیک راه اندازی شود، اما در زمینه نحوه تعیین مدیریت با چالش مواجه شد و در ابتدای سال آینده راه‌اندازی می‌شود به نظر این همان سهم های پالایشی است که در قالب یک صندوق در جال عرضه است که امیدواریم شکل خوبی داشته باشد که بارها صحبت کردیم روزهای بعد در مورد این موضوع صحبت میکنیم و خوشحالیم برخی پیشنهادات مورد توجه قرار میگیرد ولی انچه عزیزان در سر دارد شاید روی کاغذ خوب باشد ولی انصافا جذاب نیست روزهای بعد مفصل تر صحبت میکنیم .

و حرف آخر در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید …

شاید این بار بیش از ۲۰بار میشود که در این مورد صحبت میکنیم به نظر رویه هنوز تغییر نکرده است و ای کاش بشود یک بار برای همیشه شرکت ها در این مورد شفاف سازی بکنند این طور که پیش میرود یعنی یک شرکت ممکن است یک روز خبرقطعی بدهد و یکی دیگر مصاحبه کند که خیر نیست مثل انچه امروز در مورد فملی رخ داد ! خبر رسید بله این شرکت تجدید ارزیابی دارایی ها داردو بعد حقوقی محترم تا توانست …

بعد غروب که می شود میگویند ای داد بیداد ما اصلا در مورد این موضوع صحبت نکردیم ! به نظر این موضوع دستاویزی برای بازی با قیمت ها شده و هر چه سریعتر و برای جلوگیری از شائبه های مختلف باید جلوی این تایید و تکذیب ها گرفته شود . این باعث میشود همه حداقل تکلیف خود را بدانند به نظر بهتر است تکلیف شرکت ها در این حوزه مطرح شود که شفافیت بازار بیشتر خواهد بود اگر هم شرکتی قصد انجام ندارد شفاف اعلام کند و اگر دارد هم به همین شکل تا سهامدار اسیر خبرهای لحظه ای نباشد .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *