میچرخی و پاکوبان ، رقصنده میدانی

چه بازاری ! چه بازاری شده ! امروز بازار با قدرت و همچون لشکری شکست ناپذیر عرضه ها را زیر سم اسبان تازه نفس پول های جدید خرد کرد و پیش رفت هم در ارزش معاملات رکورد می زند و هم شاخص را بالا برد و خلاصه همه جوره شرایط خوبی را برای بازار و سهامداران رقم زد .لشکر سواره و پیاده ما بورسی ها روز به روز قوی تر و بزرگترمی شود و به فکر کشور گشایی های خاص می افتیم بلند پرواز میشویم و همه ی بازارهای مالی را در تسلط خود می بینیم البته فعلا همه از این بازی راضی هستند …

امیدواریم این جریان پول به خوبی و در مسیر درستی هدایت شود. این هات مانی چه بازی ها که ندارد و چه تغییرات که رقم نزده اما همیشه باید منطقی رفتار کرد و با خود زمزمه کرد دایم گل این بستان شاداب نمی ماند و باید برای گل همیشه بهار بودن برنامه ریزی کرد . پول پاشی در هیچ کجای اقتصاد جواب نداده اما جذب سرمایه مفید بوده به خصوص این قشر که حالا دانا تر و اگاه تر هم شده اند .

دوستی دیروز پشت شانه ما میزد و میگفت این عزیزان و سهامدارانی که از بحران پس از شهادت سردار و سودای جنگ نترسیدند از حباب و این چیزها هم نمیترسند! نمیدانیم نظرش درست است یا غلط ولی پول داغی که دست مردم است در حالی به سمت بازار سرازیر شده که انصافا حق بازار است ولی شاید کمی سرعت ان کم و زیاد شده باشد . ببنید حرف اصلا در مورد این جریان پول نیست بحث در مورد انتخاب های این جریان پول است که کمی نگران کننده رفتارمیکند تازه در این چند روز خیلی بهتر شده و شاهدیم که حرکت به سمت سهم های بزرگ و قوی بیشتر شده است .

در مورد لزوم عرضه های اولیه بارها صحبت شد ولی یکی دیگر از کارهایی که می تواند کمی به سمت عرضه کمک کرده و در متعادل کردن و منطقی کردن این جو کمک کند افزایش سهام شناور شرکت است که این روزها ایده ان در توییت و مصاحبه چند مقام بورسی هم مطرح شده است

به نظر ایده خوبی است ولی شرایطی دارد . افزایش سهام شناور شرکت ها کار بدی نیست ولی به نظر باید الزامات و قانون هایی داشت مثلا الزام به سهام شناور ۱۰% در فرابورس و یا ۲۰% در بورس . ببنید نمی شود شرکتی را ملزم به فروش سهم کرد شرکت های بزرگ بازار که تقریبا مشکل خاصی ندارند حقوقی های محترم هستند در خدمت سهامداران ولی در برخی شرکت های کوچک الزام به عرضه وجود دارد بهتر است بسیار بدون سرو صدا و بدون حاشیه شرکت ها یکی یکی صدا شوند و این موضوع به انها گوشزد و بعد تاکید شود کنترل شده و مدیریت شده نسبت به این موضوع اقدام کنند و هیچ لزومی ندارد که شیر فلکه عرضه را روی بازار بازکنند.

بازهم تاکید میکنیم نه همه سهم ها و نه همه سهامداران می شود کمی این موضوع را مدیریت کرد و خوب پیش برد ولی این را هم باید کنار مهم ترین راهکار یعنی عرضه های اولیه گذاشت یعنی عرضه سهم توسط سهامداران عمده و عرضه های اولیه … و یک پیشنهاد دیگر این که سازمان پیشنهاد دهد این شرکت ها و سهامداران عمده پول عرضه را به دل شرکت برده و یا طرح و توسعه ای ایجاد کرده ، تسهیلات پرداخت کرده و هزینه مالی را کم کنند و خلاصه در دل مجموعه بماند .

چرا این روزها همه صحبت از عرضه و متعادل کردن مقطعی و خالی کردن هیجان میکنند !

برای این که از ان روی بازار می ترسند به خصوص در برخی نماد ها و نه همه ! این بازار زیبایی های خاصی دارد ولی مراقب این زیبای خشن هم باید بود اشتباه نکنید به عیال سابق جانی دپ اشاره نمیکنیم به سهم هایی مثل واوا و از این دست اشاره داریم که یک نکته مهم را در دل خود دارد بازی ممکن است از دید برخی که بیرون نشستند جالب و جذاب باشید سهمی که هر روز رشد میکند بانویی که هر روز لبخند میزند و تتو های زیبا دارد ولی وای به روزی که ورق برگردد و آن چنان صورت زشت و بی رحم خود را به بازار نشان میدهد که جای فکر کردن باقی نمیگذارد .

این موضوع را نه برای عمومیت بازار بلکه برای بخشی از شرکت ها و قیمت های عجیبی ذکر میکنیم که با بازی رشد کرده و پشتوانه ای پشت ان نیست و بعد از این که بازی تمام شد چهره دیگر او نشان داده می شود . هر چند بازهم میگوییم حرکت بازار این روزها به سمت سهم های بنیادی و بزرگ تر نشان دهنده این است که کمی موج عقلانیت با تفکر بیشتری در بازار گام برمیدارد .

و حرف اخر

مقدمه امروز در مورد طرحی است که مطرح شده در بحث صندوق پالایشگاهی که قبل از هر چیز از همه عزیزان و مسئولان تشکر میکنیم که به حرف ها و ایده ها توجه میکنند ولی انتقاد دوباره را داریم که ایده را جوری تنظیم میکنند که به سود خود باشد دقت کنید این بحث صندوق پالایشگاهی الزاماتی داشت نمی شود شما فقط بخش فروش سهام ان را ببینید. بودجه را در ذهن خود داشته باشید یک کمک به بازار شد و بازار هم به شما اعتماد کرد و این جو مثبت را شاهدیم …

نمی شود فقط یک طرفه به بازار نگاه کرد . پیشنهاد را یک باردیگر مطرح میکنیم ببنید ۲۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از دل این بازار جمع کردن نه این که کار سختی باشد ولی می شود یک بار برای همیشه و دیگر کسی به شما اعتماد نمیکند. امروز بلوک های پالایشی را می توانید در بازار نقد بفروشید ؟ که به مردم میخواهید نقد بدهید ؟

این کار ۲ پیش شرط لازم دارد و اگر این موارد رعایت نشود به نظر طرح شکست خواهد خورد

۱- اطمینان ۱۰ ساله از وضعیت خوراک و قیمت محصولات که طی یک سازو کار به نهادی خارج از دولت واگذار شود

۲- بایداین واگذاری نقد و اقساط باشد تا جذابیت ایجاد شود اگر عزیزان علاقه مند بودند طرح کامل تر ارائه می شود ولی از این ۲۰ هزار میلیارد تومان می شود ۴۰% نقد و ۶۰% طی ۲ الی ۳ سال دریافت شود . چطور دولت به خصولتی ها این امتیاز را میدهد از مردم میخواهد نقدی بگیرد ؟! به نظر این طرح می تواند طرح بسیار موفق و زمینه عرضه بسیاری دیگر از بلوک ها به همین روش باشد امیدواریم ان را خراب نکنید و کمی هم معقول و منطقی بیاندیشید .

این حجم و ارزش بازار شما را گول نزند بازار بسیار باهوش است و نمی شود به هر روشی از ان پول دراورد . نکته و توصیه اخر این است که با بدنه لَخت و کند دولتی فرصت ها از بین می رود سریعتر دست به کار شوید و به سال ۹۹ موکول نکنید .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *