ریزشی که ترس نداشت !

امروز دوشنبه درست روز قبل از ۲۲ بهمن بازار سرمایه یک روز نسبتا تلخ اما امیدوار کننده را داشت .تلخ از این نظر که با شایعات ریزو درشت و عملکرد خودرو منفی بود و امیدوار کننده از این بابت که همچنان حجم ها خوب و تمایل به خرید بالاست . انصافا بازار امروز شجاع بود و فریاد میزد منو از چی میترسونی !! در روزهای خاص تر دوام اورده بود . او فریاد میزد من یک به هزار جنگیدم … این منفی ها طبیعی است و به هر حال این لشکر خسته در عین خستگی امروز خوب شمشیر زد …

روز های قبل در مورد لزوم دست به دست شدن و اصلاح موقت بازار صحبت کردیم که به نظر حرکت بازار امروز در همین راستاست.

البته امروز هم وزن ریزش ها و بزرگ کوچک ها یکی نبود ولی عمده بازار چهره قرمز رنگ به خود گرفته بود . به یک نکته دقت کنید مسیر بازار دیگر ان مسیر جفت جفت پریدن های پشت سر هم نیست و کمی شرایط فرق میکند بهتر است به طبقه بندی هایی که در این چند روز گفته شد و در ادامه امروز هم گفته می شود دقت کنید به نظر نقشه راه بازار از همین دسته بندی ها میگذرد و ازاین پس شاید بازار به خوبی این چند وقت اخیر بازدهی های عجیب نداشنه باشد . هر چند هنوز مسیر بازار را صعودی میبینیم به خصوص با این نرخ دلار… چه نیما باشد چه اصغر و چه آزاد !

و حالا سراغ دسته بندی ها میرویم

که این روزها با منفی شدن اتفاقا بیشتر به چشم و به کار می آید . دو دسته را گفتیم و رسیدیم به دسته اول … دسته اول تقریبا مهم ترین شرکت های بازار هستند . قبل از بررسی این دسته این را بگوییم اگر دنبال پی به ای زیر ۴ هستید شاید به ۱۰ سهم نرسید ولی اگر پی به ای نرمال را جایی بین ۷ و ۸ در نظر بگیرید بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت هنوز در بازار قابلیت های قوی برای رشد دارند هنوز ارزش بازار انها با مارکت کپ ها و ارزش جایگزینی ها اختلاف دارد .

این نقطه قوت بازار و نقطه امیدواری به ان است که احتمالا خود را در یک چرخش طی هفته های اتی بیشتر نشان دهد (اخیرا هم نشان داده ) به نظر رشد ارام دلار و ادامه روند خوب فروش در این شرکت ها می تواند تضمین کننده جریان سود اوری و کم کم حضور جریان نقدینگی در انها باشد .

به نظر کم کم نوبت این دسته است که در بازار اولویت قوی تری قرار گرفته و شرایط خاص تری را تجربه کنند شک نکنید سرعت رشد این گروه مثل گروه های دو سه نیست و این اتفاق و تغییر مهم بازار است بله ممکن است از اینجا به بعد سرعت بازار هم کم باشد ولی با کیفیت تر و قوی تر حرکت خواهد کرد و ریسک های ریزش نیز کمتر خواهد بود .

و اما یک نکته مهم

و ان خبرها و اتفاقاتی است که این چند روز ذهن بازار را درگیر خود کرده در مورد فروش تعهدی سعی میکنیم چهارشنبه با کسب اطلاع از عزیزان بیشتر ومفصل تر صحبت کنیم امروز بحث ما چیز دیگری است و ان قوانینی است که طی این مدت وضع شده و نشان دهنده سیگنال های مهمی برای فعالین اقتصادی است . کمی عقب تر میرویم .

با تحریم مواجه میشویم و جمع بندی نظام این می شود باید هر طور شده وابستگی به نفت کم شود سرفصل هایی در دستور کار قرار میگیرد که ۳ مورد مهم ان افزایش حامل های انرژی – افزایش واگذاری اموال و افزایش مالیت ها به عنوان جایگزین معرفی میگردد. رهبری روی بورس و سرمایه گذاری در این بازار تاکید میکند و بازی کم کم داغ تر می شود .

بعد به روند قانون گذاری ها طی این مدت دقت کنید تراکنش ها محدود می شود و بعد تازه بالای ۱ میلیارد از این به بعد باید شفاف بگوید برای چه میخواهد و چه خواهد کرد این یعنی زیرابی رفتن محدود می شود و حتی ممنوع . مردم به سمت بازار سرمایه هدایت می شوند و دلار و سکه به خصوص دلار بازاری امنیتی می شود که خرید پر حجم ان تبعات سنگینی برای خریدار دارد . سکه هم به همین شکل که اعدام سران این بازی یک سیگنال مهم برای این فعالان بود .

طی روزهای گذشته خبرهای دیگری میرسد و بحث های مالیاتی مطرح می شود که عمده محور ان روی حوزه خودرو و مسکن است .

به صراحت در بخش هایی عنوان شده اگر کسی ملکی بخرد و بعد کمتر از یک سال بفروشد ۲۵% مالیات باید از سود بپردازد خانه های لوکس هم مالیات باید بدهند خودروهای لوکس هم به همین شکل و دولت با این حرکات نشان میدهد قصد بالابردن هزینه های سفته بازی روی کالاهای غیرسرمایه ای را دارد در هیچ کجای دنیا مسکن و خودرو کالای سرمایه ای با تقاضا سفته بازی سوداگری نیست . این چرخ قبل اختراع شده دولتمردان ما تا همین چند سال پیش نمی دیدند و حالا که به مشکل خوردند کم کم چشم انها بازتر می شود که مسیر درست اقتصادحرکت روی ریل بازار سرمایه است .

خب این تا بدین جای کاراست مردم باهوش تر هستند وشروع به ورود پول ها به بازار سرمایه کردند اما ما چه کردیم ؟

این ما که میگوییم شامل خودمان و فعالان بازار ، عزیزان حاکمیت در سازمان بورس و شرکت بورس و دولتی ها . ما فقط از صف تشکیل شده جلوی کارگزاری ها ذوق مرگ شدیم و از این موج ایجاد شده حداکثر استفاده را کردیم . بدترین کار ممکن همین بود که نگاه کوتاه مدتی داشته باشیم این پول امده که بماند ولی بسیاری قصد نوسان گرفتن از بازار را دارند به نظر از این به بعد مهم ترین کار باید سه موضوع باشد:

۱- اموزش: هر طور شده تاکید میکنیم هر طور شده باید این عزیزانی که وارد می شوند اموزش ببینید پیشنهاد سفیران اموزش بورس را به عزیزان داده ایم باید هر چه سریعتر کارگزاری ها خود سازمان و شرکت بورس بخشی از درامد هایی که دارند را صرف این موضوع نمایند .

۲- ایجاد صندوق های متعدد و تبلیغ گسترده روی انها. باید این طور شود باید برای هر سلیقه ای صندوق داشت و توصیه ما این است که تامین سرمایه ها و بانک ها با کمک سازمان بورس این موضوع را در پیش بگیرند .

و اما

۳- عرضه های اولیه است . چه بخواهید و نخواهید عرضه های اولیه در گسترش بازار موثر است . برای اولین بار یک امار خدمت شما عرض کنیم برخی اطلاعات از کد های تازه وارد از سال ۹۶ تا کنون نشان میدهد که ۴۵% کسانی که عرضه اولیه گرفتند طی ۲ الی۳ ماه اتی شروع به خرید و فروش کرده و در بازار سرمایه درگیر شدند یا بهتر بگوییم الوده شدند که چه الودگی شیرینی بوده ! (حکایت همان نخ اول سیگار ) به نظر اینجای کار با دولت است کمی به خود بیایید مگر دنبال پول نیستید ؟

مگر کسری بودجه را نمیخواهید جبران کنید باور کنید این بازار پتانسیل ۵۰ الی ۶۰ عرضه اولیه بزرگ را دارد شما بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان میتوانید از این بازار تامین منابع داشته باشید فقط کافی است کمی به خود بیایید و کمی هم بستر را اماده کنید و به بازار سرمایه اعتماد کنید . این ۳ موضوع باید فکر شب و روز عزیزان باشد که هر طور شده بتوانند کد های موجود را حفظ کرده و به روند ادامه دار بازار نیز دوام ببخشند و تازه مسیر درستی به جریان نقدینگی موجود بدهند

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *