ضیافت دلاری ها !

امروز بازار سرمایه یک روز خوب و خاص را تجربه کرد شاخص به ۴۸۰ رسید و بازارهم بسیار مثبت اغاز کرد ولی ترس از برخی اتفاقات و صد البته ماهیت خاص بازار باعث یک عرضه دیگر در نماد های خاص شد .

دقت کرده اید این بازی بارها و بارها طی این مدت تکرار شده و دوباره فردای ریزش بازار را خریدند ولی یک تفاوت این اتفاقات اخیر با هم دارد این است که دامنه رشد و عرضه های بازار کوتاه تر شده و بعد از هر رشد یک موج عرضه داریم و این نشان میدهد دل دل کردن بازار در نقاط بالاتر کمی بیشتر شده است و شناسایی سود نیز بیشتر که البته این اتفاق طبیعی است و اسفند فصل همین رویدادهاست .

نکته دیگری که به وضوح به چشم می امد این است که

جریان بازار سوار بر موج دلاری ها و تورم دلاری ها شده و به پیش می رود این روزها بازار سراغ همان طبقه اول رفته در عین این که بسیاری از شرکت های بازار منفی بودند این بزرگان مثبت بوده و فاز خوبی را داشتند و این یکی دیگر از نکات خاص بازار است که نشان میدهد بسیاری با علم به این که فعلا پول نقد به کار انها نمی اید و قیمت و شرایط این دست سهم ها نیز مثبت و کم ریسک هستند سراغ این گزینه ها امده است . انها در واقع با این کار هم یک سیو سود مطمئن میکنند و هم ریسک خود را کم میکنند تا از کرش های ناگهانی برخی سهم ها در امان باشند .

و اما دو نکته

گزارش بازار امروز اولی در مورد بورس کالاست ببنید در حالی که جهانی ها خیلی رشد خاصی نداشتند و فضا در بازارهای جهانی حتی کاهشی بوده فاز بازار متفاوت شده و فضا تغییر کرده و بورس کالا نرخ های عجیبی را شاهدیم به طوری که بسیاری از قیمت ها تا ۲۵% رشد را نشان میدهد ببنید برخی معتقدند این نوع حرکت بورس کالا همیشه پیش نگر بوده و رشد دلار را نشان میدهد و انتظارات تورمی سال بعد را .

این موضوع تقریبا در دفعات گذشته نیز رخ داده و احتمال در سال بعد ما موج فروش خوبی در شرکت ها داریم رشد نرخ نیما و رشد نرخ بورس کالا از این نظر مهم است که حتی اگر افت مقداری فروش شرکت ها به وجود بیاید این موضوع جبران کننده ان است . به یاد داشته باشید از قبل پرواز بازار را به دو بال نقدینگی و شرایط بنیادی گره میزدیم وقتی شرایط بنیادی خوب باشد و پول هم بیاید بازار می تواند موانع پیش رو را حذف کند و صد البته در این مسیر افت و خیزو اصلاح و رشد هم طبیعی است ممکن است برخی سهم ها درجا بزنند برخی بریزند و برخی رشد کنند و این فرایند طبیعی بازار است همانطور که روزهای قبل هم عرض شد انتظار داریم فشار فروش در این روزها و صد البته روزهای پیش روی اسفند کمی بیشتر هم باشد.

و اما نکته دوم …

چند روز قبل بود در همایش تامین مالی در شرکت بورس استاد عزیزم جناب اقای عبده تبریزی مطالبی را در مورد بازار سرمایه و هشدار در مورد رشد ان بیان کردند چیزی بود که از مدت ها قبل ما هم به زبانی دیگر بیان کردیم . تقسیم بندی شرکت ها به ۳ دسته در همین راستا بود و به طور کلی انواع و اقسام هشدارها هم در همین زمینه بارها و بارها داده شد .

حرف استاد درست است ، کمی شرایط خاص شده و رشد قیمت برخی سهم ها نگران کننده ، اما ما چه کردیم ؟! به نظر شما ایراد از کجاست ؟جلوی نقدینگی به بورس را بگیریم ؟در بورس را ببندیم .؟ همه این جمله معروف را به یاد داریم که سرچشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاد گرفتن به پیل ! حالا حکایت پول ها ان طور شده گه پیل هایی چون دکتر عبده هم دیگر یارای ایستادن و دستور دادن به انها را ندارند ولی قبول کنید استاد بخشی از این اتفاقات ناشی از کم کاری همه ما بوده . کجا ما بستر قوی برای این پول ها پهن کردیم ؟چرا ایده صندوق ها متعدد اجرا نمی شود ؟

چرا سعی نمی شود با انواع ابزارها مردم به طور غیرمستقیم به سمت بورس بیایند ..

عرضه اولیه شرکت های بزرگ چرا با قدرت ادامه پیدا نمیکند که البته این دیگر تقصیر عزیزان بورسی نیست دوستان دولتی هم موثر است شما که دسترسی دارید چرا عزیزان را به این موارد تشویق نمیکنید ؟ پس نگوییم که این بازی الان خطرناک است بله هشدار کار درستی است و شما هم حق استادی بر گردن همه دارید اما بهتر این بود کنار هشدارها راه های این چنینی را با جدیت بیشتری دنبال نمایید تا این پول های امده جذب جان بازار شده و با قدرت بیشتری اینجا بمانند و لانه کنند …

البته ناگفته نماند در مورد اموزش که بارها و بارها صحبت شد دیروز عزیزان گفتند سازمان بورس و شرکت بورس با کمک برخی کارگزاری ها کار را اغاز کرده است ما هم از همین تریبون اعلام میکنیم جهت افزایش و ارقا فرهنگ سهامداری هر تبلیغ دوره های اموزشی که محوریت آن و منشا آن سازمان بورس و شرکت بورس باشد به صورت رایگان اطلاع رسانی خواهیم کرد و توصیه به همه عزیزان هم این است سعی کنیم این افراد را به سمت دریافت حداقل اموزش ها سوق دهیم و بعد این تفنگ را در اختیار انها بگذاریم که بلد باشند اول به خود اسیب نزده و بعد یار خودی را نزده و با این تفنگ درست کارکنند ..

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *