همایون دارابی معتقد است، سه عامل بر قیمت سهام پالایشگاهی و پتروشیمی‌ها موثر است.

همایون دارابی در بررسی عوامل کاهش قیمت سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: این موضوع به سه دلیل اصلی رخ داده است. نخست اینکه گسترش ویروس کرونا در سطح بین‌الملل روی قیمت حمل و نقل تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است، به این معنی که اکثر مسافرت‌های بین کشوری و پروازهای هوایی لغو شده است؛ از طرفی دیگر در داخل کشورها نیز برقراری قرنطینه و پرهیز از مسافرت و جابه جایی هم سبب شده است تا مصرف مواد نفتی در اقتصاد جهانی کاهش پیدا کند.

وی اضافه کرد:

از طرفی دیگر، شاهد تلاش ناموفق در اوپک پلاس بودیم که نتیجه آن دور از انتظار بود؛ به نظر می‌رسید که اعضای اوپک و خارج از اوپک بتوانند به یک توافق ضمنی بر کاهش تولید نفت برسند که متاسفانه محقق نشد؛ همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که به طور سنتی در انتهای فصل زمستان و گرم شدن هوا، مصرف سوخت کاهش پیدا می کند و این موضوع هم بر قیمت سوخت و متعاقب آن نفت موثر است.

دارابی در ادامه تاکید کرد: مجموع این عوامل سبب شده است تا قیمت نفت تا شامگاه جمعه به میزان قابل توجهی (۱۰ درصد) افت داشته باشد. این کاهش قیمت در بازار ما نیز تاثیر داشته است، البته توجه داشته باشید زمانیکه بهای قیمت نفت خام کاهش پیدا می‌کند با همان سرعت، از بهای «فرآورده‌های نفتی» کاسته نمی شود و این موضوع  شامل زمان می شود.

وی تصریح کرد:

به دلیل کاهش قیمت نفت حتی ممکن است حاشیه سود پالایشگاه‌ها نیز افزایش پیدا کند و کاهش قیمت نفت صرفا بر روی درآمد پالایشگاه ها موثر نیست، همچنین به سود پالایشگاه‌ها حداکثر تخفیفی از مواد خام هم داده می شود و به همین دلیل زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، قیمت آن دسته از محصولات مرتبط در پالایشگاه‌ها هم افت میکند، یعنی درآمد پالایشگاه ها هم کم می شود.

دارابی در پایان اظهار کرد: از طرف دیگر افزایش دلار نیمایی می‌تواند تا حدودی مساله کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی را برای شرکت‌های ایرانی جبران کند. باید منتظر باشیم برنامه دولت برای صنعت پالایشگاهی مانند واگذاری سهام به صندوق قابل معامله پالایشگاهی چیست. این موضوع یکی از اتفاقات بسیار مهمی است که در ماه های آینده ممکن است رخ دهد و سهامداران پالایشگاهی باید آن را در نظر داشته باشند.

پایگاه خبری بازار سرمایه

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *