روز سبز در جهنم جهانی ها!

امروز دوشنبه بازار سرمایه یک روز خوب را برای خود ثبت کرد روزی که انصافا باید اعتراف کنیم فکر نمیکردیم این طور مثبت باشد . واقعا دل شیر داشت و شجاع بود که این طور بازار را خوب خریدند و مثبت شدند البته در دقایقی فشار فروش هم بود ولی در مجموع شرایط خوبی را داشتیم .

حداقل با اغاز روند بازارهای جهانی شاید کمی گارد صعود و پیش بینی این حجم مثبت سخت بود ولی حمای های چند روز گذشته صندوق توسعه باعث شد تا فروشنده همان ابتدای کار عب نشینی کند البته امروز تقریبا اخرین روز برای پول گرفتن و اخرین روز تسویه های نصف و نیمه هم بود ولی به نظر این عامل چند روزی کمرنگ تر بود و این روزها جدال و جنگ بین جریان پول و بازارهای جهانی و تحولات داخلی خود بازار است . در سوی دیگر دلار بازار را امیدوار کرده و کمی ضربه گیر این بازارجهانی جهنمی شده ولی همچنان تردید در بازار موج میزند .

یکی از مهم ترین تردید های بازار این بار اتفاقاتی است که در حاشیه بازار رخ داده و طی امروزو روزهای اینده سعی می شود در مورد ان مفصل توضیح دهیم ولی فعلا این تردید ها را ۲ بخش میکنیم

بخش اول تردید هایی که در رابطه با ارزندگی سهم های قوی و بنیادی بازار به واسطه افت بازارهای جهانی ایجاد شده و بخش دوم تردید هایی است که در بازار به واسطه حساسیت روی برخی نماد های بزرگ و کوچک که به عقیده برخی ارزندگی بنیادی نداشته و نهاد ناظر نیز به هر شکلی قصد سرکوب و جلوگیری از سفته بازی انها را دارد … بخش دوم بسیار پر حاشیه خواهد بود و سعی میکنیم در فضای بهتری که فضا ارام تر هم بود بحث کنیم بحث ما امروز روی بخش اول است .

میدانید گنده لات ها با چه عیاری طبقه بندی می شوند ؟! با رد زشت و عجیب چاقو روی تن و صورت و بازو ! برو بچه های قدیمی بازار که همه خوش تیپ مانده و روی صورتشان اگر هم زخمی بوده با بوتاکس و جراحی درست کرده اند ولی لباس ها را که بالا بزنی روی بازو و شکم آنها جای چند زخم قدیمی و کهنه حتما دیده می شود …

شک نکنید .شک نکنید یکی ازاین زخم ها زخم خنجر بحران جهانی سال ۲۰۰۸ است که جابریان معروف ، بزرگ صنعت فولاد را زمین زد این که ما فعالان خرد بازار باشیم !

این را نوشتیم که بحران جهانی فعلی را کمی جدی تر نگاه کنیم هر چند ماهیت بحران سال ۲۰۰۸ با بحران فعلی بسیار متفاوت است . البته دیروز بحث هایی مطرح شده بود دیروز در مورد دلار صحبت کردیم و جو این که دلار می تواند بسیار راهگشا باشد افت قیمت نفت را جبران کند و در واقع به نوعی ضربه گیر این بحران باشد . اما امروز بحث ما چیز دیگری است امروز برای نگاه همه جانبه از یک اصل اغاز میکینم بیخودی خوش بین نباشیم …

یعنی چی خوش بین نباشیم یعنی بیخودی جو سال ۹۸ را به سال ۹۹ تعمیم ندهیم که سود شرکت ها فضایی می شود و می رود و میزنیم و … به نظر با چالش های زیادی مواجه ایم که کرونا و بازارهای جهانی و نفت افت کرده فعلا ۳ تای مهم آنها همین اول کار هستند . اگر کسی بگوید ریزش بازارهای جهانی خیلی ربطی به بازار ما ندارد و ما این گوشه دنیا چه کار به کل دنیا ! سخت تر اشتباهید چین عطسه بزند ما سرما خوردیم ! همانطور که شد و کرونا گرفت و بازار ها را به فاراک داد !

به نظر روزهای حساسی را داریم و نمی شود از این بحران جهانی به واقع به راحتی گذشت.

نه بد بین باشیم و سرمایه خود را به آتش بکشیم و نه خوش بین… نگوییم این که چیزی نیست!! و از روی ان رد می شویم . خیر این طور نست قدیمی تر های بازار اثار زخم های سال ۲۰۰۸ را هنوز روی تن خود دارند … ولی اثرات ان را هم واقعی حساب کنیم . معتقدیم بخشی از افت بازارهای جهانی با دلار کاور می شود ولی بخش مهمی از این اثرات که بعضا بخش مهمی از ان جو روانی است با این موارد درست نمی شود.

به نظر این دقایق و این لحظات بازارها طوری گارد گرفته اند که کمی ته دل سهامداران ما خالی شده و اندکی به فکر فرورفتند ولی یک مزیت وجود دارد سرعت این افت انقدر بالاست که خیلی کسی نمی تواند واکنش های عجیبی را به ان نشان دهد .

بازارهای جهانی به ما میگوید بی رحمانه و متهورانه در بازار رفتار نکنید و کمی صبور باشید تا این بازارها نیز به ثبات برسند ولی این عامل را دست کم نگیرید …این ریزش و افت بازارهای جهانی کار شما را در بازار سخت تر میکند و باید متوجه باشید دارایی و سهمی که در دست دارید بعد از این ریزش ها چه ارزش واقعی را دارند . و نکته مهم تر اهمیت صندوق توسعه را نشان میدهد . تمام بازارهای دنیا از این ابزار استفاده کرده اند این را در تاریخ ۲۶ اسفند برای عزیزان می نویسیم که دیر نشود . خشاب های این صندوق را احتیاطا برای هر رویدادی پر کنید!

بگذریم کمی از فضای بورسی وارد فضای حاشیه آن شویم …

امروز بالاخره یک اتفاق خوب رخ داد و برگزاری آن لاین مجامع تقریبا مجوز گرفت و این اتفاق مهمی برای بازار است چرا میگوییم مهم چون فصل جدیدی از حرکت از سنت به مدرنیته خواهد بود . مدیران اکثرا سالخورده شرکت ها با این فضاها آشنا نبوده و این فرصت جدیدی برای همراه شدن انهاست . کرونا هرچقدر بد بود ویژگی های مثبتی هم داشت که این یکی از انهاست مدیران بازار سرمایه باید تاکید میکنیم باید روی بستر مجازی کار کنند و نمایش ان لاین مجامع یکی از مهم ترین اتفاقات ان میتواند باشد و آغاز یک سری قصه قشنگ است .

به مدیران و شرکت ها این را میگوییم که با قاطعیت بیشتر به این سمت بروند شک نکنند هزینه انها نیز کمتر خواهد شد . این می تواند مسیر خوبی برای سهامداران خرد باشد . مدیران باید بزرگ فکر کنند مدیران بورسی هم باید بزرگ بیاندیشند ما دیگر خانواده محدود ۱۰ یا ۲۰هزار نفری سابق نیستیم این روزها بازار سرمایه و سهامداران انقدر اهمیت پیدا کرده که روز تعطیل برای حمایت از ان دست به موبایل می شوند !!

نکته آخر

هم چون پیغام زیادی داشتیم می نویسیم وگرنه ما خودمان تشویق به عرضه های اولیه میکنیم با این حال عزیزان زحمت کش در کارگزاری ها پیام های متعددی ارسال کردند که از این تریبون غیرسمی از عزیزان در فرابورس بخواهیم عرضه های اولیه احتمالی را به جهت سلامت کارکنان این کارگزاری ها به زمان دیگری موکول نماید به نظر این عزیزان محق باشند و فشار زیادی روی انهاست . البته همین جا هم عرض مکینیم کم کم باید زمینه های این نوع هجوم برای خرید عرضه های اولیه و … برچیده شود و به سمت الکترونیکی شدن هر چه بیشتر پیش رود …

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *