۱) پس ازانکه فدرال رزرو نرخ بهره را ۱درصد کاهش داد و به ۰٫۲۵رساند، حالا پاول می گوید نرخ های منفی سیاست مناسبی در ایالات متحده نیست. “پاول در بخشی از صحبت ها می گوید ازینجا به بعد با سیاست نقدینگی از کسب و کارها حمایت می شود” این یعنی کاهش بیشتری در نرخ بهره وجود ندارد و نرخ بهره ۰٫۲۵ می ماند.

۲) بازار طلا بین تقاضا برای دارایی امن و هجوم برای فروش و تهیه نقدینگی برای جبران ضرر در بازارهای دیگر گرفتار شده است. صندوق ها طلا می فروشند تا کف سهام را خریداری کنند، شخصی ها از فرصت استفاده کرده و طلا می خرند.

۳) دیروز شاخص داوجونز به ۲۰٫۰۰۰ واحد نزول کرد. بازارها برای ساعت ها متوقف شدند و پس از بازگشایی مجددا افت کردند. استراتژيست ارشد گلدمن ساكس معتقد است که S&P500 می تواند باز هم افت کند و به ۲۰۰۰ واحد برسد.(همکنون ۲۳۸۶) اما در طرف مقابل Morgan Stanley گفته پايان بحران ريزش در بازارهاى مالى امريكا نزديك است و كم كم به فكر خريد سهم و فروش دلارهاى انباشته خود باشيد.

۴) مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان سعودی می گوید این شرکت در حال ارزیابی افزایش ظرفیت تولیدات نفت به روزانه بشکه ای ۱۳ میلیون می باشد و از نفت ۳۰دلاری هم رضایت دارد. روسیه هم واکنش داده و می گوید حتى اگر قيمت نفت سقوط سنگيترى هم ثبت كنند ، نيازى به مذاكره با سعوديها نيست.

۵) فولاد در داخل چین روند صعودی گرفته و ۳۱۷۰ یوان معامله شد اما در CIS حدود ۱۰دلار کاهش یافت و شمش ۳۸۰دلار دیده شد.

۶) بهداشت جهانی گفته، چین، نزدیکترین کشور برای رسیدن به واکسن کرونا است. روز گذشته در شهر سیاتل آمریکا اولین تست واکسن انسانی صورت گرفت. خبری از اسرائیل نیست اما هلند، چین، آمریکا و آلمان به نتایج مطلوبی رسیده اند.

۷) ایالات متحده یکی دیگر از زیرمجموعه‌های روسنفت را به بهانه کمک به ونزوئلا در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا ، شرکت TNK Trading International S.A، زیرشاخه روسنفت در سوئیس را در فهرست سیاه قرار داد.

۸) چین، روسیه و اتحادیه اروپا از آمریکا خواسته اند تا در بحران کرونا تحریم های خود بر علیه ایران را لغو کند.

۹) ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید دلایلی وجود دارد که نشان می دهد ویروس کرونا از سوی دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تولید و توسط سازمان سیا شیوع پیدا کرده است.

۱۰) بریتانیا، امارات، روسیه و چین کمک های گسترده ای برای مقابله با کرونا به ایران انجام دادند. ظریف روز گذشته با همتایان خود تلفنی صحبت کرد و از آنها بابت این مساله تشکر کرد.

۱۱) آمریکا به دولت بغداد هشدار داد که در صورت حمله به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق اقدام لازم برای دفاع از خود را انجام خواهد داد.

۱۲) طی روز گذشته در بورس کالا ورق گرم ۵۵میلیون ريال قیمت خورد. (۱۰درصد بالاتر از میانگین پاییز و ۸درصد کمتر از عرضه قبلی در بورس کالا) همچنین فخوز محصول خود را ۴۱٫۱میلیون ريال عرضه کرد که ۱۰درصد بالاتر از پاییز و ۱۰درصد ارزان تر از عرضه قبلی در بورس کالا است. ورق گرم در هفته های قبلی ۶۰میلیون ريال و شمش ۴۵میلیون ريال معامله شده بود.

۱۳) اوره ۲۴میلیون ريال قیمت خورد و کریستال ملامین ۱۱۶میلیون ريال بنابراین قیمت اوره و مشتقات آن رشد کرده است.

۱۴) قیمت بنزن که نوری می فروشد ۱۵درصد کاهش یافت. قیمت استایرن منومر پارس هم که ۱۰۲میلیون ريال در هفته اول اسفند بود به ۸۶میلیون ريال در آخرین عرضه سال جاری رسید. هرچند نفت ۳۰درصد افت کرده اما محصولات شیمیایی ۱۵درصد کاهش یافته اند.

۱۵) گل گهر به دلیل کرونا مجمع افزایش سرمایه را لغو کرد.

۱۶) ایران خودرو دیزل می گوید ۵۰۰ آمبولانس دیگر به وزارت بهداشت تحویل می دهد و تاکنون ۳۰۰آمبولانس تحویل داده شده است.

۱۷) همتی می گوید تعداد تراکنش های اینترنتی شدیدا رو به افزایش است. این مساله خبر خوبی برای شرکت های شاپرکی بورس است. رکیش، رتاپ، سپ، آپ، پرداخت … از تراکنش ها سود می برند.

۱۸) همتی می گوید بین بانکی ۱۸٫۴درصد است.

۱۹) قیمت اتیلن با ۵۵دلار کاهش به ۶۴۰دلار رسیده و این خبر خوبی برای متانول نیست چون واحدهای MTO علاقه ای به خرید متانول با قیمت های قبلی نشان نخواهند داد. البته عمده تولیدکنندگان متانول در جهان به زیان رسیده اند که خبر خوبی برای قیمت متانول است.

۲۰) آریاساسول در سال ۹۸ عرضه نمی شود.

۲۱) وامید ساختمان های خود به ارزش ۶۱۶ میلیارد تومان به سازمان بورس فروخت.

۲۲) داسوه آپارتمان می فروشد.

۲۳) غشان، کوثر و خصدرا یک گام دیگر در مسیر افزایش سرمایه برداشتند.

۲۴) لوتوس تعهدپذیره نویسی ۱۱۰۰میلیارد تومان اوراق با کارمزد ۱۰درصد را بر عهده گرفت.

موفق باشید. ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *