چهارشنبه سوری جهانی ها !

امروز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه یکی از خوب ترین روزهای هفته های اخیر بود. البته کم کم بوی الرحمان سال ۹۸ هم بلند شده و فردا سال ۹۸ با تمام پستی و بلندی های خود به پایان میرسد … ولی هر چه هست امروز روز خوبی بود نه به خاطر این که منفی بود خیر چون تلاش کرد در عین منفی بودن و زیر بمباران خبرهای منفی بهبود داشته باشد … روزی که بازار تا حدودی، تاکید میکنیم تا حدودی راه خود را از مسیر بازارهای جهانی جدا کرد و ان واکنشی که بسیاری فکر میکردند داشته باشد نداشت .

البته این را باید در واقعیت گفت که ۱ ساعت اول بازار با فشار سنگینی از فروش حقیقی و حقوقی ها مواجه بود ولی هر چه گذشت وضعیت بهتر شد به طوری که نیمه دوم متفاوتی را در بازار داشتیم امروز انصافا یکی از زیبا ترین صحنه های جدال بین خریداران و فروشنده ها و یا بهتر بگوییم خوش بین ها و بدبین های بازار را داشتیم .

خرس ها و گاو ها چنان روبروی هم سرشاخ شده بودند که تشخیص این که کدام یک پیروز هستند و می توانند پیروز باشند سخت بود ولی در مجموع در نیمه دوم دست خریداران قوی تر و بالاتر بود . جدال بین خوش بین ها و بدبنیه ای بازار دیدنی تر شده و دیدگاه های انها بسیار خاص و رو بروی هم است بدبین ها و فروشندگان معتقدند نه خیلی قیمت ها می ارزد و نه شرایط روشن و قابل تحلیل است.

کرونا دریایی مبهم و بی انتها خواهد بود که همه چیز را با خود فرو می برد و اگر کسی نمی فروشد و درک نکرده ! داغ است و به زودی اقای بازار درس های بزرگی به او میدهد !! این طرف فروشنده است و استدلال هایی که دارد.

ان طرف خریدار اولین سوالش این است میفروشی چه بخری ؟! در چه فضایی ؟ مگر روند دلار را نمی بینی ؟ او این ریزش جهانی را می بیند ولی یک ناجی و دست نجات گر برای خود تعریف کرده و ان را دلار میداند که بازار را در برابر این بحران مصون خواهد کرد . آنها معتقدند قایق نجات به زودی خواهد رسید و دلار و جریان پول خیلی سریع بازار را تغییر خواهد داد . کرونا هم ابعاد عجیبی برایش متصور نیست و در کل این افت را فرصتی برای خرید و اصلاحی موقتی می بیند ! این که کدام یک درست میگویند زمان مشخص میکند ولی تا به امروز فروشنده ها دست بالاتر و درست تری را داشتند.

ولی همانطور که دیروز هم عرض کردیم فشار فروش مقطعی و شوخی نیست و جنسش فرق میکند وقتی کل امریکا را درگیر کرده تکلیف ما روشن است . البته به نظر کمی ما موفق تر بودیم ! باید به ترامپ پیغام داد که اقای ترامپ قمار باز اگر خواستی میتوانی از تجربیات بر وبچه های ما در کنترل بازار استفاده کنی ! از صندوق توسعه بگیر تا محدودیت نوسان !! به هر حال دیشب برای او شب تلخی بود و یک دوشنبه سیاه دیگر در تاریخ بورس ها رقم خورد که برخی معتقدند در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است .

اما سراغ بازار خودمان برویم و تحلیل های خریداران و فروشنده ها …

بیایید با خود صادق باشید و این ابزار مهم ترین امر در شرایط فعلی است. باید تحلیل شرکت ها را به شکل قوی تری در دستور کار قرار داد . ببینید بازار تا به امروز روی دو پایه حرکت میکرد یکی جریان نقدینگی و دیگری تحولات بنیادی شرکت ها . از این به بعد هم بعد از فرونشستن گرد و خاک بحران جهانی بازهم این دو عامل فرمان بازار را در دست دارند .بسیاری معتقدند که جریان پول قطع نشده و هنوز به سمت بازار در جریان است چون بازار دیگری را نمی بیند و همه رقبای بازار سرمایه در ضعیف ترین حالت خود هستند .

سیاست دولت هم همین است و افزایش جریان نقدینگی نیز این موضوع را نشان میدهد . اما در مورد عامل دوم باید پذیرفت که جریان بنیادی با این خبرها و ریزش ها دچار تغییراتی شده است ولی ۲ موضوع وجود دارد ۱- این تغییرات بنیادی شامل همه بازار نیست و همه بازار را در بر نمیگیرد و ۲- دلار به عنوان ناجی می تواند نجات بخش این جریان باشد . از همین روست که بسیاری معتقدند بازار فعلی که به تعطیلات می خورد شاید کمک کتک کاری داشته باشد ولی خیلی زود جریان بنیادی هم درست می شود و دوباره به روال سابق باز میگردیم …

اما این وسط باید پذیرفت روزهای پیش رو روزهای متفاوت تری است و باید خود را برای همه چیز آماده کرد .

خیلی خیلی قدیم ! دختری را میخواستند برای پسرشان بگیرند آن بنده خدا به همراه مادر داماد قبل از وصلت نهایی حموم عمومی می رفتند تا به هر حال تحلیل دقیق تری از شرایط و ارزیابی او داشته باشند . کار سختی بود ولی به هر حال انجامش لازم بود و مفید واقع میشد ! البته حالا دیگر اوضاع فرق کرده و واسطه ها کنار رفتند. از اصل مطلب دور نشوید و حواستان اینجا باشد. اصل مطلب تحلیل دقیق و بی رودربایستی از شرکتی است که خریدید !

یک بار او را خوب ورانداز کرده و با اب و صابون بشویید ! با خود فکر کنید اگر این جریان پول قطع شود و یا کمی کم رنگ شود و یا وضعیت بازار کمی به هم بریزد ایا این شرکت ها تاب و توان ایستادن در مقابل فروشنده ها را دارند . چیزی گیر شما می اید ؟! این کیس مناسبی برای گذر کمی طولانی مدت تر از شرایط اقتصادی برای شما خواهد بود ؟ این آن سوالی است که بهتر است سریعتر از خود بپرسید که وسط بحران وقت این پرسش ها نیست !! .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *