همراهی سازمان بورس و وزارت بهداشت از طریق طرح تامین مالی جمعی خیرخواهانه

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص درج نمادهای نیکوکارانه در مقابله با بحران کرونا گفت: سازمان بورس به پیشنهاد فرابورس ایران، درج نمادهای نیکوکارانه در خصوص ویروس کرونا را در ۶۳۱ امین جلسه هیات مدیره بررسی کرد. شایان ذکر است، تا پیش از این تامین‌مالی‌های جمعی تنها برای مشارکت در سود وجود داشته و فعالیت های خیرخواهانه در این خصوص دیده نشده بود؛ بنابراین برای انتشار این اوراق لازم بود تا سازمان بورس و اوراق بهادار دستور العمل مربوطه را اصلاح و تصویب کند.

سهامداران به کمپین مقابله با کرونا بپیوندید

هامونی یکی از مهمترین ویژگی‌های این پروژه را گزارشگری شفاف از عملکرد مالی و اجرایی مبالغ جمع‌آوری‌شده برای مدیریت این بحران توسط «امین طرح» ذکر کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های مربوط به تخصیص وجوه جمع‌آوری شده از طریق سامانه‌های مورد تایید مانند کدال، سایت فرابورس ایران و وزارت بهداشت افشا می‌شود. مدیرعامل فرابورس ایران با اعلام ایجاد دو نماد “کرونا۱” و “کرونا۲” به منظور جمع‌آوری وجوه برای جبران بخشی از هزینه‌های ناشی از شیوع ویروس کوید۱۹ در کشور گفت: با راهنمایی رئیس محترم سازمان بورس و انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت بهداشت برای نخستین‌بار قرار است به کمک ظرفیت‌های کرادفاندینگ در بستر بازار سرمایه و رونمایی از یک پروژه تامین مالی جمعی همگام با سایر نهادها و ارگان‌های درگیر این ماجرا، وظیفه خود را به عنوان یک عضو از جامعه اقتصادی کشور ایفا کنیم.

امکان عرضه املاک و معاملات مسکن در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: مکانیسم‌های معاملاتی در بورس کالا برای معاملات مسکن فراهم شده است که منتظر نهایی شدن آن‌ها هستیم. حامد سلطانی نژاد گفت: مذاکرات اولیه با وزارت راه و شهر سازی به منظور بهره گیری از مکانیسم‌های معاملاتی بورس کالا در حوزه مسکن مهر و طرح ملی مسکن نیز انجام شده است تا معاملات مسکن بعد از مجوز قانونی صرفا در بازار تحت نظارتی که مانع سفته بازی می‌شود صورت گیرد.

سلامت عمومی اولویت شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس /فاینکس ۲۰۲۰ در انتظار اعلام زمان جدید برگزاری

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس گفت: فاینکس به عنوان رویداد مهم فرهنگ ساز بازار سرمایه هر ساله با قدرت برگزار شد و دوازده دوره برگزاری این رویداد، مسیری بود تا ارکان و نهادهای مالی ارتباطات گسترده ای با مردم و جامعه مخاطبین خود برقرار کنند. اکنون به رغم طی شدن مراحل پایانی برگزاری سیزدهمین دوره این رویداد مالی، با توجه به شرایط کشور و حوزه سلامت عمومی مردم، به دنبال تغییر زمان برگزاری آن هستیم.

نحوه انجام معاملات اوراق گواهی نیکوکاری کرونا

سرپرست معاونت توسعه تکنولوژی فرابورس ایران در مورد گواهی نیکوکاری که با اهداف خیرخواهانه در راستای مقابله با کرونا در بستر تامین مالی جمعی منتشر شده است، گفت: این اوراق از سوی شورای عالی بورس به عنوان ابزار مالی مصوب و به عنوان یک ورقه بهادار شناسایی شده است و در هر دو نماد کرونا۱ و کرونا۲ خرید گواهی نیکوکاری به قیمت اسمی هزار تومان و حداقل مبلغ کمک نیز هزار تومان است ضمن آنکه سقفی به عنوان حداکثر میزان خرید در این امر نیکوکارانه وجود ندارد.

افزایش میانگین تعداد معاملات بازار از بیست هزار به یک میلیون و دویست هزار

رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص ارتقاء سامانه معاملاتی بازار سرمایه بیان داشت: طی جلسات برگزار شده در سازمان بورس و اوراق بهادار؛ برنامه های این سازمان برای ارتقاء سطح پایداری سامانه های معاملاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گفته علی عبدالهی، میانگین تعداد معاملات در سامانه های معاملاتی بورسی روزانه از بیست هزار به یک میلیون و دویست هزار افزایش پیدا کرده است لذا، بارگذاری سنگین معاملات به دلیل حجم زیاد، باعث ایجاد چالش های جدیدی در سامانه شده است.

درصدد تولید سامانه معاملات بومی هستیم

روح الله دهقان، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به عملکرد سامانه معاملات نسبت به رشد قابل توجه حجم معاملات اشاره کرد و گفت:‌ طی یکسال اخیر اتفاقات مختلفی رخ داد که  در روند معاملات بازار سرمایه تاثیر گذار بود، با توجه به این امر میزان معاملات هم به طور قابل توجهی رشد کرد که به واسطه آن هسته معاملات  تحت فشار قرار گرفت با این حال و با تمام مشکلات شرکت فناوری اطلاعات در حفظ پایداری سامانه تلاش گسترده ای داشت.

شفاف‌سازی نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری

محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نحوه تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاریگفت: مقررات ناظر بر فعالیت شرکت­‌های کارگزاری در حوزه معاملات اعتباری اوراق بهادار شامل الزامات دستورالعمل های خرید اعتباری و کفایت سرمایه در تمام سال (و نه در ماه یا ایامی خاص) به طور مستمر و یکسان اعمال شده و مورد نظارت قرار می گیرند. عطایی افزود: به بیان دیگر اعطای اعتبار به مشتریان توسط شرکت‌های کارگزاری و تسویه آن تابع الزامات قرارداد خرید اعتباری منعقده فیمابین کارگزاری و مشتریان است نه تابع زمان؛ بنابراین، این شائبه که تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری با اعمال فشار از سوی واحدهای نظارتی برای رعایت مقررات کفایت سرمایه توسط شرکت ­های کارگزاری در اسفند ماه انجام شده، مورد تأیید نیست.

خرید اوراق گواهی نیکوکاری «کرونا» بهترین راه برای مشارکت در حل بحران ویروسی

علیرضا تاج‌بر معتقد است که تمرکز در گردآوری وجوه برای سهیم شدن در کمک به برطرف شدن موضوع کرونا و مدیریت صحیح و مطمئن آن، از مهمترین ویژگی‌های انتشار اوراق (کرونا ۱) و (کرونا ۲) است. عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در خصوص انتشار اوراق گواهی نیکوکاری فرابورس در راستای مقابله با کرونا اظهار کرد: بازارسرمایه خانواده‌ای چند میلیون نفری شامل ارکان، متولیان و فعالان این بازار است که همواره در خصوص حوادث غیرمترقبه و بحران هایی که کشور درگیر آن شده به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است؛ ازجمله در حوادثی مانند زلزله و سیل همواره حضوری فعالی در اقدامات خیر داشته است.

مقررات جدید مانع رفتار توده ای و موج سازی می شود

مدیر معاملات کارگزاری پاسارگاد معتقد است، افزایش حجم مبنا مانعی برای حرکات بدون تحلیل، توده ای و قیمت سازی است. مجتبی شهبازی با اشاره به مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر افزایش حجم مبنا گفت: در شرایط فعلی که موج ورود نقدینگی همچنان ادامه دارد و برخی سهامداران جدید بدون دانش و بررسی دقیق بازار سرمایه وارد می شوند این اقدام کاملا بجا است.

فرآیند «بررسی تاییدیه امنیتی سازمان بورس» برای استارتاپ‌ها تسهیل می‌شود

به گفته سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا)، رشد فزاینده مخاطبین بازار سرمایه و توسعه زیرساخت‌ها و سامانه‌های فناوری اطلاعات آن که نقش بسزایی در سهولت و کارآمدی ارائه خدمات به فعالان بازار سرمایه داشته است، ضرورت اهتمام هر چه بیشتر به مقوله امنیت سایبری و امنیت اطلاعات را نمایان می‌سازد. در این راستا، سازمان بورس و اوراق بهادار از سال ۱۳۹۵ به طور خاص با ایجاد مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) با هدف ارتقاء سطح امنیت در سامانه‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات بازار سرمایه و حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران در برابر تهدیدات امنیتی گامی مهم در ساماندهی وضعیت امنیت اطلاعات بازار سرمایه برداشته است.

در آخرین جلسه کمیته فقهی بورس در سال ۹۸ چه گذشت؟

مجید پیره اظهار داشت: در آخرین جلسه کمیته تخصصی فقهی در سال ۱۳۹۸ به بررسی ابعاد فقهی انتشار اوراق منفعت مبتنی بر سهام پرداختیم. همچنین در ادامه جلسه درباره ابعاد فقهی تأمین مالی در قالب انتشار اوراق مرابحه عام بحث و تبادل نظر شد. دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با این حال،  در صورتی‌ که منافع مجموعه دارایی‌های یک شرکت به عنوان موضوع انتشار اوراق منفعت قرار گیرد، به مقتضای اینکه منافع آن دارایی‌ها به دارندگان اوراق تعلق گرفته است این امکان وجود دارد که درصورت توافق ناشر و سرمایه گذاران، سود سنوات آتی سهام نیز در اختیار دارندگان اوراق قرار گیرد.

با وجود بحران جهانی «کرونا» ریزش پول در بازار نداشتیم

به گفته مهدی دلبری، منظور از خروج، خروج پول در معاملات اشخاص حقیقی است که در یک ماه گذشته کاهش زیادی نداشته است، همچنین ابطال در صندوق‌های سهامی نداشتیم، این در حالیست که با بحران کرونا و ریزش قیمت‌های جهانی در این چند وقت مواجه بودیم. این کارشناس بازارسرمایه ضمن بررسی بازار سرمایه در سالی که رو به پایان است، گفت: سال ۹۸، سالی رویایی در بازارسرمایه بود، به طوریکه برخلاف انتظار اولیه‌ای فعالان بازار، با رشد فروش در اکثر شرکت ها رو به رو بودیم و حتی در شش ماه دوم با افزایش این رشد نسبت به شش ماهه اول رو به رو بودیم.

تامین مالی جمعی با اوراق نیکوکاری  ۱۰۰۰ تومانی

به تازگی پویش مردمی بازارسرمایه ایران برای همیاری با جامعه بهداشت ‌و درمان کشور در مقابله با کرونا از طریق تامین مالی جمعی شکل گرفت. به گفته ولی نادی قمی، نماد گروه در حقیقت به منظور تامین منابع جهت تشخیص، پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا در فرابورس ایجاد شده تا با بهره گیری از ظرفیت تامین مالی جمعی یا (Crowd funding) اقدام به جمع آوری وجوه در بازار سرمایه کرده، این وجوه دراختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد تا با این حرکت و پویش جمعی و سرمایه گذاری متعهدانه در راستای مسئولیت اجتماعی فردی و شرکتی گامی در جهت حمایت از هموطنان عزیز برداشته شود.

پایگاه خبری بازار سرمایه

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *