۱) قرار است فدرال رزرو بدون هيچ محدوديتى، دلار به بازار تزريق كند و از اقتصاد امريكا در برابر يك ركود تورمى محتمل حمايت كند. این مساله باعث شده تا شاخص دلار تضعیف شود و به عدد ۱۰۰ نزدیک گردد. قبل از کرونا شاخص دلار ۹۷ بود که تا ۱۰۴ رشد کرد. رشد شاخص دلار منجر به کاهش قیمت دلاری کامودیتی ها و طلا می شود.

۲) بزرگترین کارخانه های استخراج و خالص سازی طلا از ابتدای هفته جاری تعطیل شده اند. این مساله باعث شد تا صندوق های بزرگ در جهان برای تامین نقدینگی خود، از فروش طلا پرهیز کنند لذا اونس طلا از ۱۴۸۰ به ۱۶۳۰ رسید.

۳) پس ازانکه اونس طلا در جهان رشد با اهمیتی را تجربه کرد، دلار در بازار ایران افت کرد و از ۱۶۱۵۰ به ۱۵۹۰۰ رسید. به نظر می رسد بازارساز ثبات قیمت طلا را نشانه گرفته است و نوسان اونس را با دلار خنثی می کند.

۴) گروه ۷ در یک بیانیه می گوید از تمام بازيگران مهم تامين كننده انرژى در دنيا ميخواهيم به روند بازار (نفت) ثبات ببخشند. در دستيابى به ثابت كامل در صحنه اقتصاد جهانى متعهد شده ايم.

۵) هند با جمعیتی بیش از ۱میلیارد نفر، برای ۳ هفته قرنطینه کامل می شود. نخست وزیر گفته اگر ۲۱ روز تعطیل نکنیم، ۲۱ سال به عقب بر می گردیم. (ایران چون در حالت عادی رو به عقب می رود نیازی به تعطیلی ندارد چون ازین عقب تر نمی شود رفت)

۶) روز گذشته ترامپ مباحثی مطرح کرد که بوی بازگشایی اقتصاد آمریکا را می داد. او گفت ما باید به سر کار خود بازگردیم. شما با تعطیلی می توانید کشور را نابود کنید. کشور برای تعطیل شدن ساخته نشده است.اپل هم سریعا دعوت ترامپ را لبیک گفت. این مساله باعث شد تا کامودیتی ها تقویت شوند.

۷) یک چینی بر اثر ابتلا به ویروس جدیدی به نام هانتا فوت شد! اولین واکنش رسمی نشان می دهد که انتقال این ویروس بسیار سخت اتفاق می افتد.

۸) آمریکا می گوید طی۲۴ساعت آینده لیست برخی موارد تحریمی ایران را که فعلا برای یک مدت کوتاه به حالت تعلیق در خواهند آمد رامنتشرمی کنیم.

۹) سنگ آهن از کف ۸۰ دلار برگشت و به نزدیکی ۸۴دلار رسید. شمش فولاد ۳۴۵دلار CIS معامله می شود.

۱۰) آفریقای جنوبی خود را برای تعطیلی سراسری ۲۱ روزه آماده می کند. این تعطیلی می تواند باعث نگرانی خریداران شده و اقدام به خرید کامودیتی ها کنند.

۱۱) اپیدمی ۲۱ روزه در هند اثرات با اهمیتی بر قیمت محصولات پتروشیمی نظیر اوره و متانول دارد با این حال هنوز زود است که بگوییم این اثرات خودشان را چگونه نشان می دهند.

۱۲) روز گذشته ۶۰۰میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار صورت گرفت. بورسی ها، کامودیتی محور می فروشند، سهام غیر دلاری خرید می کنند.

۱۳) در حالی بخش مهمی از سنگ آهن دنیا در استرالیا تولید می شود که آن ها برای جابه جایی معدن کاران از هواپیماهای ۱۰۰ نفره مسافری استفاده می کنند. این مساله می تواند باعث توقف انتقال کارگران و عملا تعطیلی معادن سنگ آهن شود لذا سنگ آهن ترمز افت را کشیده است.

۱۴) بانک ها برای پایان سال ۹۸ دلار را ۹۰۰۰ تومان تسعیر خواهند کرد. بسیاری از بانک ها سال ۹۷ تراز ارزی مثبت داشتند اما به دلیل زیان عملیاتی، با تسعیر ارز هم به سود نرسیدند. در سال ۹۸ اکثر بانک ها به سود رسیدند و یا در نقطه سر به سر بودند لذا اینبار سود تسعیر ارز بانکی ها می تواند eps بهتری خلق کند و در آستانه گزارش های ۱۲ ماهه این گروه مورد توجه باشد.

۱۵) سرچشمه به دنبال پذیرش یک شرکت به بازار سرمایه است. طرح مس چهار گنبد به عیار مناسبی رسیده و طرح فلوتاسیون هم با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی اجرا می شود.

موفق باشید. ۶ فروردین ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *