در پاسخ به درخواست رودیک، شما باید حداقل از دو روش سنتی پیش بینی و ترکیباتی چند از این دو روش بهره گیرید:
این دو روش سنتی به شرح ذیل است:
پیش بینی حسابT:

در این روشِ پیش بینی، از یک سال به عنوان سال پایه ی صورت های مالی  (مثلا سال آخر) کار را آغاز می کنیم. با واردکردن داده ها به صورت ثبت های دوطرفه ی حسابداری، چگونگی تغییر حساب ها را نشان داده و مانده های جدید آن ها را تعیین می کنیم. هرچند این روش برای شناسایی حرکت جریان های نقدی در شرکت کاملا معتبر است، اما روشی بسیار پر زحمت است، چراکه استفاده از آن نیازمند دسترسی به اطلاعات بسیاری راجع به پیش بینی معاملات شرکت است؛ ضرورتی که این روش را برای بسیاری از اشخاص خارج و حتی داخل شرکت بلااستفاده می کند .

پیش بینی درصد فروش:

این روش با پیش بینی میزان فروش شروع می شود و سپس با تخمین سایر حساب های صورت های مالی بر اساس روابط مفروض بین آن حساب ها و فروش ادامه می یابد.

به رغم سادگی این روش، در بسیاری مواقع از آن به درستی استفاده نمی شود. به عنوان مثال، بسیاری از تحلیل گران تازه کار ممکن است فرض کنند که ظرفیت عملیاتی شرکت به موازات افزایش فروش و بر اساس نسبتی از آن افزایش می یابد. اما آیا شرکتی هواپیمایی می تواند یک هواپیمای نصفه خریداری کند؟ ظرفیت عملیاتی معمولا به صورت پلهای افزایش می یابد، نه به صورت همواره درسی که از این نکته می توان آموخت این است که شما باید تخمین های ناشی از روش درصد فروش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این برآوردها منطقی اند.

روش شایع تر آن است که از ترکیبی از دو روش بالا استفاده شود. به عنوان مثال، از روش حساب T برای برآورد حقوق صاحبان سهام و دارایی های ثابت استفاده می شود و از روش درصد فروش برای تخمین صورت سود و زیان، داراییهای جاری و بدهی های جاری استفاده می شود، چرا که این اقلام به شکل قابل قبول تری با فروش تغییر می کنند. سایر اقلام براساس درصد حساب (نه درصد فروش) تغییر می کنند. مخارج مالیاتی معمولا درصدی از سود قبل از مالیات است، سود تقسیمی با سود بعد از مالیات تغییر می کند و استهلاک عموما با دارایی های ثابت ناخالص تغییر می کند.

پیش بینی با استفاده از قلم – کاغذ

در مقدمدی مدل سازی مالی، ابتدا با قلم و کاغذ صورت سود و زیان و ترازنامه را می سازیم. با این کار مراحلی را که برای پیش بینی صورتهای مالی لازم است، به تصویر می کشیم. سپس کارمان را روی برنامه ی صفحه گسترده دنبال می کنیم. در هر دو حالت، شما صورت پیش بینی شده ی سود و زیان و ترازنامه ی شرکت بادی شاپ را برای سال ۲۰۰۲ آماده می کنید. صورت سود و زیان را برای تمام سال و ترازنامه را برای پایان سال پیش بینی می کنید. تمامی ارقام باید براساس پوند انگلیس (GBP) باشند. از مفروضات ذیل به عنوان راهنما استفاده کنید.

صورت سود و زیان:

با فروش شروع کنید و از آن برای تخمین بهای تمام شده کالاهای فروش رفته و هزینه های عملیاتی استفاده کنید. در این مرحله هزینه ی بهره را معادل صفر در نظر بگیرید، چراکههنوز نمی دانیم چه میزان بدهی خواهیم داشت. سود قبل از مالیات، هزینهی مالیات، سود بعد از مالیات، سود تقسیمی و سود تقسیم نشده را برآورد کنید.

ترازنامه: دارایی های جاری را معادل ۳۲ درصد فروش در نظر بگیرید و این مقدار را با ۱۱۰/۶ میلیون پوند جمع کنید تا به مبلغ تخمينی کل دارایی ها برسید. سپس بدهی های جاری را بر اساس ۲۸ درصد فروش و در ادامه سهام عادی را تخمین بزنید. بدهی به عنوان یک عدد متوازن کننده ( که به آن Plug می گوییم) عمل می کند که دو طرف ترازنامه را تراز می کند. این عدد، برآورد شما از تأمین مالی خارجی شرکت بادی شاپ در انتهای سال مالی ۲۰۰۲ است. این مقدار را با کسر کردن بدهی های جاری و حقوق صاحبان سهام از کل دارایی ها به دست آورید.

مراحل بالا را تکرار کنید:

در ابتدا شما هزینه ی بهره را در صورت سود و زیان صفر لحاظ کنید. اما چنانچه شرکت ماندهی بدهی داشته باشد، یا به دلیل مازاد وجه نقد در اوراق بهادار بهره دار سرمایه گذاری کرده باشد، عدد صفر رقم صحیحی نخواهد بود. این مشکل قدیمی مالی به دلیل وابستگی متقابل صورت سود و زیان و ترازنامه ایجاد میشود. محاسبه ی هزینه ی بهره برای محاسبه ی سود تقسیم نشده ضروری است و تخمین سود تقسیم نشده هم برای برآورد بدهی ضروری است. این همان مشکل معروف مرغ و تخم مرغ است.

برای حل این مسأله، ابتدا بهترین تخمین خود از هزینه ی بهره (۶ درصد بدهی) را در صورت سود و زیان قرار دهید، سپس دوباره عدد بدهی متوارن کننده (Plug) را برآورد کنید و در ادامه هزینه ی بهره را مجدد تخمین بزنید و الی آخر. با ۵ یا ۶ مرتبه تکرار این چرخه ی بین صورت سود و زیان و ترازنامه به تخمینی از هزینه ی بهره و بدهی می رسید که دیگر با تکرار خیلی تغییر نمی کند. وقتی تغییرات کوچک شد، تکرار محاسبه را متوقف کنید.

حسین عبده تبریزی

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

مقدمه ای بر مدیریت مالی PLC ۲۰۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *