لبخند آخر تعطیلات !

امروز دوشنبه آخرین روزکاری از تعطیلات قرنطینه طور عید بود که بازار سرمایه یک روز خوب دیگر را پشت سر گذاشت روزی که خریداران باز هم دست برتر را داشتند و برخی با خود زمزمه می کردند این پول چه ها که نمی کند… به مرده میزنی زنده می شود این که بازار است ! فروشندگان هم کم کم با این جریان کنار می آیند امروز آنها هم با خود زمزمه می کردند پیروی می کنند از پول … این جنون بی قانون .

انصافا امروز بازار دست به کار بزرگی زد امروز بازار شروع خوبی را نداشت حق هم داشت

عوامل مختلف نظیر تعطیلات پیش رو ابهام در بازارهای جهانی تحولات کرونا شرایط خاص منطقه و به خصوص عراق باعث شد تا حداقل برخی در ابتدای کار نسبت به خرید محتاط باشند و برخی دیگر حتی فروشنده سهامی می باشند که طی روزهای گذشته خریده و یا شناسایی سود داشته باشند … همین موضوع بود که فشار فروش در بازار را افزایش داد و ما در یک ساعت اول با چالش منفی بودن بازار و اکثر نمادها مواجه بودیم. اما آرام آرام جریان پول بیدار شده دل به دریا زد و دوباره موج های بلندروی سر فروشنده ها فرود آمد .

البته امروز یک داستان دیگر هم داشتیم داستان تکراری که قرار نیست تمام شود … نمی‌خواهیم مثل برخی از دوستان بد بین باشیم و دیدگاه دستکاری قیمت و دستکاری بازار را پشت این خرابی سیستم ها ببینیم و اصلاً به این موضوع اعتقادی نداریم اما دست اندرکاران را به شدت مقصر دانسته و معتقدیم باید توضیحات کافی به بازار داده شود فرصت خوبی را از دست دادیم میشد حداقل در این مدت دستی به سر و روی سیستم کشید تا این اتفاقات را نداشته باشیم اما این فرصت هم از دست رفت اصلا قشنگ نیست که نقدینگی را به بازار دعوت کنیم و ابزار آن را نداشته باشیم امروز دلیل این شرایط بازار انجام بیش از یک میلیون و صد هزار معامله عنوان شد .

عزیزان شاید هر روز این حجم معامله را داشته باشیم چیز عجیبی نیست قرار است این مشکلات ادامه دار باشد؟؟ حکایت ما شده شبیه حکایتی دختر میان سال اما خوشگلی که بعد از سال ها برای او خواستگار آمده اما در خانه نه پدر آماده است و نه مادر !!

انگار کسی منتظر این عزیزان نیست کسی هم استقبال نمی کند…

گاهی با خودم میگویم نکند این دستورات و قوانین و کم کردن اعتبارات و تغییرات دیگر ،بابت کم کردن تعداد و سرعت این جریان معاملات باشد انشالله که اینطور نیست ولی اگر این طور باشد قربانی کردن یکی از بهترین موقعیت های تاریخی برای رشد بازار بوده که می توانست نقطه عطفی در بازار سرمایه باشد ولی از آن چشم پوشی شد … یک بار قبل تر این موضوع را بیان کردیم بیایید با سهامداران صادق باشید حتی اگر مشکل وجود دارد هم صادق باشید ایراد را بیان کنید وقتی مشکل گفته می شود بی اعتمادی ها کمتر خواهد شد گام دوم این است باید برای این موضوع راه حل پیدا شود نمی‌شود شرایط این طور ادامه پیدا کند. باور کنید نمی شود . مثل این میماند که به پزشک و جراح تیغ جراحی ندهی به جایش از خانه برای او چاقوی میوه خوری بیاوری !
حرف های آخر …

یک نکته را روزهای قبل در موردش صحبت کردیم و بازهم بیان میکنیم این که جریان پول فرمان همه چیز را در دست دارد و همه چیز را کنترل میکند اتفاق خاصی است

ولی باید مراقب حمله های گازانبری هم بود . تا به امروز این جریان پول بوده که به فروشنده ها حمله میکرد او را مغلوب خود ساخته بود و خلاصه به همه کسانی که فکر میکردند جورج سورس بازار اند و می توانند قبل از هر چیزی پیش بینی کنند درس مهمی دارد ولی این را در ذهن داشته باشید بازار از دو سو زیر فشار قرار میگیرد این طبیعی است یکی افت احتمالی فروش شرکت ها در ۲ ماهه پیش رو و دیگری بازارهای جهانی که اولی کم کم خود را در بورس کالا و گزارش های ماهانه نشان میدهد و دومی در بازارهای جهانی .

فعلا این دو به مصاف دلار و جریان پول رفته و فعلا جریان دلار و جریان پول حرف اول را میزند ولی مثل روزهای قبل معتقدیم بسیار بسیار بسیار دقت باید کرد و بی محابا در بازار حرکت نکرد . با بدبینی سر سهم های خود را نبرید و با خوش بینی هم به هیچ چیز نگاه نکنید فقط و فقط واقع بین باشید .

حرف آخر

چند روزی است به اخبار نگاه میکنیم نفت را می بینیم ، حرف های دولت در افزایش هزینه ها ، رشد حقوق بازنشسته ها ،کمک به کرونا … پیش خود میگوییم تحریم هم که هستیم و نفت به زیر ۲۰ دلار برای ما رسیده به قول یکی از بچه ها به شوخی میگفت هزینه بشکه اش هم در نمی اید ! چطور قرار است کشور اداره شود ؟ قطعا سال سختی است کرونا هم قوز بالای قوز شده ! هر چه فکر میکنیم به ۳ راه میرسیم که نتیجه هر سه برای ما حداقل یک چیز است ! فعلا رونق بازار سرمایه … یا دولت باید شروع به افزایش نرخ ارز نماید که چیزی جز ارزنده شدن سهم ها در بازار نیست .

یا باید چاپ پول انجام دهد که این هم جز تورم نیست و این موضوع نیز تا حدودی به سود بازار است (البته در کوتاه مدت ) و یا باید شروع به فروش دارایی های خود کند که این شاید بهترین و کم هزینه ترین راه باشد و البته لازمه ان داغ بودن همین بازار است . هر ۳ یک نتیجه را میدهد که در عین واقع بین بودن ، منطقی عمل کردن باید به بازار امیدوار بود …
شاید پول هایی که این روزها در بازار بی محابا میخرند چیزهایی میدانند که ممکن است ما بعد ها به آن برسیم …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *