پرکاربردترین مواد مورد استعمال این روزها در مبارزه با کرونا ویروس مواد شوینده ، سفیدکننده و ضدعفونی کننده هستند.

این مواد با توجه به ترکیبات موجود در خود، در صورت استفاده می‌توانند پاکیزگی را به ارمغان بیاورند، ولی در عین حال اگر در مصرف آنها ملاحظات خاص انجام نشود، می‌توانند به همان اندازه برای انسان ها و محیط زیست او مضر باشند.

اگر مردم به صورت استاندارد از وایتکس استفاده نکنند و بیشتر از غلظت‌های توصیه شده و همچنین زیادتر از حد معمول استفاده کنند باعث عوارض ماندگار در ریه ، دستگاه گوارش ، آسم و … می شود.

طبق بررسی‌های انجام شده استفاده بی‌رویه از محصولات شوینده و پاک‌کننده یکی از عوامل مهم خطرساز محیط زیست و به خصوص منابع آب و خاک است که به صورت غیرمستقیم سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد.

سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به اثرات زیست محیطی کاربرد دترجنت ها در آلودگی آب و خاک هشدار داده است. به گفته این سازمان ، فرایند تولید مایع سفید کننده یک ماده شیمیایی بسیار سمی به نام دیوکسین تولید می کند.

در مقادیر زیاد، دیوکسین ممکن است:

➖به مشکلات تولیدمثلی و رشد منجر شود.
➖به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند.
➖در فعالیت هورمون ها اختلال ایجاد کند.
➖خطر سرطان را افزایش دهد.

مواد شوینده، سفیدکننده و پاک‌کننده با فرمول مولکولی خاص خود به صورت محلول در آب، وارد سیستم پساب خانگی می‌شوند.

با توجه به این که در بیشتر شهرها سیستم فاضلاب وجود ندارد، این پساب از طریق چاه‌های فاضلاب به طور مستقیم وارد منابع محدود آب زیرزمینی می‌شود و این منابع را به مواد شیمیایی که عمدتا کربن، گوگرد، هالوژن‌ها و نیتروژن هستند آلوده می‌کند. از طرف دیگر این مواد شیمیایی در محیط آبی، بستر مناسبی برای ایجاد ترکیبات جدید دارند و ترکیباتی مثل هالوآلکان‌ها را به وجود می‌آورند و باز کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در بسیاری از مناطق کشور، از منابع آب زیرزمینی برای شرب استفاده می‌شود. ازت و ترکیبات نیتروژن در درازمدت باعث بروز سرطان‌های گوناگون در انسان می‌شود. به علاوه این مواد در کوتاه‌مدت هم موجب مسمومیت‌های مختلف می‌شوند.

ترکیباتی که از طریق شوینده‌ها وارد منابع آب زیرزمینی می‌شوند، به طور غیرمستقیم بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارند. وجود برخی ترکیبات کربنی در این آب‌ها باعث ازدیاد گونه‌های علف‌های هرز در زمین‌های زراعی می‌شود.

از موارد دیگر در این مورد می‌توان به افزایش میزان گوگرد و ازت در محصولات کشاورزی اشاره کرد که کیفیت این محصولات را کاهش می‌دهد.

وجود این مواد در محصولات کشاورزی باعث آسیب به انسان می‌شود. به علاوه یکی از فاکتورهای مورد ارزیابی کشورهای مختلف در واردات محصولات کشاورزی، میزان ازت و گوگرد در محصولات است و این مساله باعث زیان‌های اقتصادی نیز می شود.

روزانه هزاران لیتر ترکیب مایع سفیدکننده و آب در سراسر کشور برای مبارزه با کرونا استعمال می شود. استفاده بی‌رویه از مواد شوینده و پاک‌کننده اگر چه در ظاهر کمک به بهداشت و مبارزه با ویروس کرونا است، ولی اگر کمی عمیق‌تر نگاه کنیم خواهیم دید که پساب‌های حاصل از این مواد مجددا وارد سیستم زندگی شده و سلامت افراد را به خطر می‌اندازند.

با توجه به همزمانی استعمال مواد ضدعفونی کننده با بارش های فصل بهار خطر آلودگی خاک و منابع آبی سطحی و زیرزمینی دوچندان خواهد شد.

پیشنهادات:

۱️⃣ استفاده از جایگزین های مناسب مانند:

➖هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)
➖آبلیمو
➖واشینگ سودا یا بوراکس
➖سرکه

 

۲️⃣ حضور نمایندگان محیط زیست در ستادهای ملی و استانی مبارزه با کرونا

۳️⃣ ممنوعیت و ممانعت فوری کاربرد مواد سفید کننده در سراسر کشور

۴️⃣ در صورت نیاز و ضرورت استعمال ، نظارت دقیق کارشناسان بهداشت و محیط زیست بر نحوه تولید و کاربرد اصولی مواد سفیدکننده در ضدعفونی کردن معابر عمومی و …

✍️ محسن عزتی ( کارشناس مهندسی محیط زیست)

جمع مدیران نامدار ایران

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *