جدال پول و سیستم !

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که بهارمزه واقعی خود را دارد ! امروز یک روز دیگر بود و یک پول دیگر و یک آغاز پر هیجان دیگر و بازهم این صفوف خرید بودند که در بازار جولان میدادند و شرایط را به نفع خود رقم زدند و بازهم این جریان پول بود که همه جوره بازار را هدایت میکرد جدال پول و کاغذ بود ! پول و سیستم ! جدالی همه جانبه که در یک سو کاغذ های قانون گذار بود و در سوی دیگر سیستمی خراب ولی بازهم جریان پول امروز تا حدودی موفق تر عمل کرد … .

البته امروز گلایه ها از سیستم و قوانین جدید به اوج خود رسیده بود حالا قوانین که جای خود ولی خرابی و کندی سیستم ها امروز دیگر نمایان شده بود به وضوح مشخص است که وقتی بخشی از تقاضای سرخطی را به انلاین ها منتقل میکنیم باید منتظر این مشکلات هم باشیم . ببنید این قانون گذاری ها و این محدود کردن ها فارغ از این که اصلا درست است یا غلط یک موضوع را به ما میرساند که انگار عزیزان قانون گذار روبروی سهامداران ایستاده و این طور نشان میدهند که از رشد بازار خوشحال نمی شوند !البته حقیر معتقد است انگیزه این نیست ولی فن بیان بسیاری از عزیزان در ارائه مسائل ضعیف است …

ببنید یک باردیگر این موضوع را عرض کردیم باردیگر بیان میکنیم

بهتر است بیایید کمی در مورد وضعیت بازار بیشتر صحبت کنید چه چیزی را میبینید که این طور بی محابا در پی تحدید و محدود کردن ها در بازارهستید
این که سهامداران خود را موجودات ازمایشگاهی در لابراتور ازمون خطا شما می بینند حس خوبی نیست نگاهی به روند قانون گذاری های ۲ ماه اخیر به خصوص روزهای اخیر داشته باشید ثبات در رویه ها دیده نمی شود بازهم عرض میکنیم راه کمک به بازار افزایش عرضه از هر طریق منطقی است نه این که جلوی جریان پول گرفته شود
در همین راستا دیروز طرح هایی مطرح شده که سهام دولت با تخفیف به مردم واگذار شود ببنید باردیگر ۲ نکته را عرض میکنیم .

قبل از هرچیز از شما عزیزان در بورس میخواهیم حداقل به این دوستان دولتی راهنمایی بدهید قرار نیست اینجا جیب افرادی که پول دارند را هدف بگیریدو به هر قیمتی سهم بفروشید این تعریف بازی برد برد نخواهد بود و قطعا جریان پول هم باهوش تر از این حرف هاست .

در هر دو روش چه ای تی اف باشد چه فروش تک سهم به نظر ۲ جیز باید روشن باشد .

باید سیاست های بلند مدت در قبال ان صنعت اتخاد شود شما فکر میکنید بازار می اید ۲۰ هزار میلیارد تومان از شما پالایشی بخرد؟ بدون در نظر گرفتن ریسک های ان که پس فردا مستر ژنرال نفتی فلان قدر نرخ خوراک را کم و زیاد کند و شرکت ها زیان ده شوند!! . به نظر حقیر وظیفه رگولاتوری شما حکم میکند خیال سهامداران از این بابت راحت کنید و این اتفاقی است که باید رخ دهد .

دو. فروش یکجا و نقد این ای تی اف ها نتیجه بخش نیست و بعد از یک مدت مشکلات متعددی را برای بازار رقم میزند به نظر بهترین راهکار فروش اقساطی است اجازه بدهید سهامداران از ابزار جذاب اهرم استفاده کرده و پیشنهاد می شود با در نظر گرفتن شرایط این ای تی اف ها تشویق به نگهداری سهم شود . مثلا شخص ۵۰% نقد و ۵۰% اقساط ۲ ساله داشته باشد و کل سهم نیز وثیقه شود جهت پرداخت و اگر پرداختی صورت نگرفت به مانند حق تقدم استفاده نشده با ان برخورد شود .

ولی شک نکنید با این کار یک رویداد بزرگ را رقم زدید و ان هم جا انداختن فرهنگ سهامداری برای میلیون ها ایرانی که می تواند کارهای بعدی شما را اسان تر کند . به این موضوع خوب فکر کنید این چرخش ۶ الی۷ هزار میلیارد تومانی شما را گول نزند این پول ها به هر قیمتی هر چیزی را نمیخرند …از ما گفتن بود .

نکته مهم دیگر در مورد نرخ سود است

به نظر نرخ سود ۱۷و یا ۱۵% دیر یا زود اجرایی می شود و به نظر نوع خرید و نرخ اوراق های اخزا نیز این را نشان میدهد . این هم یک فرصت طلایی برای بازار است و البته بحث ما امروز این کاهش نرخ و راست و دروغ بودن ان نیست بحث بر سر این است که عزیزان تحلیل گر کم کم باید پی به ای زیر ۸ را فراموش کنند و از این پس در تحلیل ها باید کمی پی به ای تحلیلی را بالا تر برد . این یک تغییر بارز سیاست است .

از یاد نمی بریم که ۶ سال قبل چظور وزیر اقتصادوقت با افزایش نرخ سود تا ۲۵ و حتی ۳۰% در برخی بانک ها نه تنها کمر بازار سرمایه که کمر تولید را هم شکست و همه سود بگیر بانک شده بودندبه نظر این یک برگ برنده دیگر برای بازار است و می تواند شرایط خوبی را رقم بزند احتمال این که پول های به خصوص حقوقی ها در این مسیر و حرکت به سمت بازار بیاید بسیار بالاست و می توان اذعان داشت شرایط خوبی را داریم و فضای مثبتی از این مصوبه خواهیم داشت هر چند فعلا تکذیب شده ولی به نظر این موضوع جدی و قطعی بوده و می تواند کمک خوبی برای بازار باشد .

و حرف آخر

بسیاری معتقدند حرکت بازار غیرواقعی و مبتنی بر واقعیت ها نیست . بسیاری بر این عقیده اند که شرایط کرونا و بازارهای جهانی نمی تواند این بازار را رقم بزند ولی قبل از هر چیز باید گفت که بازار حاصل نتایجی مانند نقدینگی است نه شرایط بنیادی ولی جایی این نقدینگی هم دنبال فضای بنیادی خواهد رفت درست جایی که قدرت این پول ها کمی کم شود و برای خرید های خود دنبال توجیه باشد !

بارها در دفعات قبل عرض کردیم بحران جهانی و کرونا و پسا کرونا را نباید دست کم گرفت ولی باید واقعی نگاه کرد و بحران را چند برابر بزرگنمایی نکرد . به نظر فاز بازار فعلا در ترازوی سبک و سنگین کردن جریان پول و این شرایط بنیادی و است تا امروز این جریان پول برنده بوده ولی شما باید از حالا به فکر زورازمایی و روزهای سخت چیره شدن ان یکی بر دیگری باشید …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *