۱) عربستان میلیون ها بشکه نفت را در سوپرتانکرهای نگه داشته تا اجلاس تولیدکنندگان نفت روز پنجشنبه برگزار شود. آن ها می گویند اگر توافق نشد، تمام آن را به بازار تزریق می کنند اما منابع نزدیک به پوتین گفته اند که توافق اولیه کاملا در دسترس است لذا از شب گذشته قیمت نفت برنت بالای ۳۴دلار معامله می شود.

۲) برای اولین بار، نه تنها روسیه در جلسه اعضای اوپک حضور دارد، که کشورهای عضو G20 که تولیدکننده نفت هستند نیز حضور می یابند. ممکن است اعضای G20 به صورت جداگانه نیز جلسه ای داشته باشند.

۳) کانادا، نروژ، بريتانيا، برزيل و آمریکا می گویند در جلسه آتی اعضای اوپک مشارکت می کنند. تحلیلگران می گویند عملا اوپک از بین رفته و ازین پس نفت در قالب مشارکت های جهانی مدیریت می شود.

۴) زلزله در نزدیکی معدن مس متعلق به ریو تینتو در منطقه کنیکوت در ایالت یوتا در آمریکا باعث توقف عملیاتی این معدن شده است. این مساله امنیت ادامه بهره برداری را با چالش رو به رو کرده و شاید در سال میلادی جاری این معدن مس متوقف بماند. شیلی به سبب شیوع بیماری کرونا بیش از ۴۰ درصد از ساعات کاری شرکتهای معدن مس را در این کشور به حال تعلیق درآورده است. این دو مساله در کنار هم منجر به رشد قیمت مس به بالای ۵۰۰۰ دلار شده است.

۵) پس از افت سنگین نفتا از ۵۵۰دلار به ۱۷۵دلار، حالا قیمت ها تا ۲۱۵دلار به بالا برگشته و بسیاری از کامودیتی ها عملکرد مشابهی داشته اند.

۶) موسسه Moody’s می گوید واکنش مالی و پولی ایالات متحده به بحران ویروس قوی بوده است.

۷) صدراعظم اتریش کورز می گوید در نظر داریم تا از اول ماه می تمامی فروشگاه های بزرگ و مغازه ها را باز کنیم. آلمان فعلا زمانی برای برگشت به کار اعلام ننموده است.

۸) فوربس بر اساس مدل کینزین یک تحلیل اقتصادی از اثر کرونا انجام داده است. آن ها می گویند بازگشت به رونق با برطرف شدن تهدید ویروس و برگشتن نیروی کار به تولید و افزایش عرضه ممکن خواهد بود و سیاستهای پولی و مالی در این راه موفق نخواهد بود.

۹) نخست وزیر ژاپن اعلام کرده است که بسته مالی ۹۸۸ میلیارد دلاری را برای حمایت از مشاغل و واحدهای اشتغال در برابر بحران همه گیری کرونا اختصاص می‌دهد.

۱۰) علی رغم آنکه بسیاری از کشورها در تولید واکسن به نتیجه رسیده اند اما خبرگزاری ها در دنیا روز گذشته نام اسرائیل را بارها و بارها در صدر اخبار آوردند! روز گذشته سازمان پژوهش‌های بیولوژیک اسرائیل از تولید پادتن کرونا خبر داده بود.

۱۱) محققان آلمانی و چینی با توجه به ساختار پروتئاز ویروس کرونا دارویی ساخته‌اند که به این ویروس اجازه تکثیر نمی‌دهد و پروتئازهای اصلی در ویروس کرونا را هدف می‌گیرد. چند پژوهشگر در مصاحبه های جداگانه گفته اند که این بهترین چیزی است که تاکنون ساخته شده چون اساسا باعث می شود تا ویروس به اشتباه افتاده و از ابتدا تکثیر نگردد.

۱۲) روز گذشته در بورس کالا، ورق گرم مبارکه ۵۵٫۵میلیون ريال قیمت خورد. ورق سرد ۸۵میلیون ريال و گالوانیزه ۹۰میلیون ريال معامله شد.

۱۳) در بورس کالا، کریستال ملامین ۱۲۰میلیون ريال، کاتد ۶۷۰میلیون ريال و مفتول مس ۷۰۰میلیون ريال معامله می شود. بنزن نیز ۴۶میلیون ريال است. اوره گرانول به ۲۵-۲۶ میلیون ريال هر تن رسیده و پریل ۲۷٫۲میلیون ريال قیمت خورد. الکیل بنزن ۱۴۸٫۵میلیون ريال است.

۱۴) روز گذشته به دلیل تغییرات ایجاد شده در مدل سفارش گذاری ها در حجم و مسائلی ازین دست، رایان با مشکل مواجه شد. مدیرعامل این شرکت می گوید مشکل پیش آمده تکرار نخواهد شد.

۱۵) خلاصه بازار می گوید قانونی جدیدی در راه است که تیک معاملات از ۱ ريال به ۱۰ ريال افزایش یابد. (منبع دیگری خبر را تایید نکرده است)

۱۶) روز گذشته ارزش معاملات خرد از ۹هزار میلیارد تومان عبور کرد! ورود پول حقیقی ۵۴۸میلیارد تومان بود.

۱۷) حجم مبنا باعث شده تا برخی نمادها با رشد قیمت پایانی مواجه نشوند. امروز سبجنو وارد گره معاملاتی می شود! ازین پس گره های معاملاتی هم اجرا می شود.

۱۸) فرمول جدید نرخ گذاری به نفع ذوب آهن شد. ازین پس تیرآهن و میلگرد باید ۱۱درصد بالاتر از شمش باشد، این مساله حاشیه سود ذوب را بهبود می بخشد.

۱۹) خودکفا کارخانه تولید روغن خریده و با همکاری قاسم ایران بهره برداری می کند.

۲۰) شایعه شده که تمام زیر مجموعه های بنیاد قصد تجدید ارزیابی دارند اما تاکنون منبعی آنرا تایید نکرده است.

۲۱) برداشت گاز به صورت روزانه به ۷۰۰میلیون مترمکعب رسید بنابراین در زمستان قطعی گاز پتروشیمی و سیمان نخواهیم داشت.

۲۲) با تثبیت اپیدمی در چین و از سرگیری فعالیت راه آهن های اصلی، بازار مصرف فولاد به طور کلی و به تدریج در حال بهبود است.

موفق باشید. ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *