ولکام شیرین رئیس !

یکی از خاطرات خود به فرنگ میگفت که وارد رستورانی شدیم و یکی از کارکنان رستوران به مناسبت ورود ما با حرکات محیرالعقولی نوشیدنی باز کرد و خلاصه سرکیف شدیم … برخی رستوران های داخلی هم که میروی میخواهند خیلی تحویلت بگیرند و متفاوت باشندبرای شما ولکام می آورند یکی با ادا و شکل رقص چاقوی خود کنافه دهانت میکند و ان یکی معجونی ترش و اشتها آور جلوی شما میگذارد ! امروز در بازار ما هم برای رئیس جدید ولکام خوبی بازشد و با رشدی بیش از ۱۵ هزار واحدی کار را شیرین آغاز کرد .

به نظر بازار امروز با تزریق بیش از هزار میلیارد تومان فرش مانی !

یک روز بیاد ماندنی را ثبت کرد و بازی پول انگار همچنان ادامه دارد . شرایط بازار امروز هم ابتدا شاید کمی مردد اغاز کرده بود ولی هر چه پیش رفت فضای بهتری را تجربه کرده و انچه در بازار این روزها مشخص است این بوده که گرایش به سمت سهم های بزرگ و قوی بازار کمی بیشتر شده است .

البته ما هنوز ریسک های بازار را کم نمی بینیم و معتقدیم گزارش های ماهانه و عملیات اقتصادی شرکت ها و اثرات کرونا ، گزارش ۱۲ماهه و عدم همخوانی بسیاری از قیمت ها با سود اوری فعلی و اتی ، بازارهای جهانی و از همه مهم تر این عرضه بزرگ پیش رو، چالش های بازار هستند !

نمیخواهیم روی اعصاب باشیم ولی کمی به این عرضه بزرگ خوش بین نیستیم این که دولت میخواهد یکجا ۵۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از مردم پول بگیرد به نظر کمی این عطش کُشی برای بازار خطرناک خواهد بود که فردا مفصل در مورد این نحوه واگذاری و شرایط ان صحبت خواهیم کرد . علی الحساب امروز حرف جدیدمان با رئیس جدید این است که در اولین گام هر چه سریعتر روند اجرایی این واگذاری را به دست گرفته و بگذارید کار در حوزه تخصصی خود انجام شود درستش هم همین است این کار باید در حوزه بورس باشد و به نظر بهترین کار این است که روش و مسیر بورسی برای ان مطرح باشد .

پس جناب رئیس و عزیزان در شرکت بورس و دوستان دیگر در سازمان اولین کار این است متولی و مجری این موضوع بازار سرمایه باشد و نه جای دیگر ! چرا که کمی نسبت به شتابزدگی در فروش سهام و برخی احوالات و کارکارشناسی این طرح حرف داریم و حیف است سال به این خوبی اغاز شده و مدیریت جدید با طرح هایی ازاین دست خراب شود . عرضه سهام دولت یک فرصت است و نباید بگذاریم به تهدید برای بازار سرمایه تبدیل شود . فردا مفصل تر در مورد این موضوع و ایده ها بحث خواهیم کرد .

اما رئیس جان ! رسیدن بخیر !

بگذار تا تازه نفس هستی عرض کنیم امروز در مطلبی در کانال بتاسهم یک سری پیشنهادات ۱۰گانه گفته شد و به نظر با توجه به روحیه ای که سراغ داریم و شناختی که داریم امیدواریم توجه بیش از انچه ما فکر میکنیم به ان بشود اما … اما رسانه باید وظیفه خود را داشته باشد همین ابتدا قول و قرار میگذاریم اگر خطایی در تصمیم گیری ها و یا اتفاقاتی نظیر انچه رخ داد و شاهد بودیم پیش گرفته شد مجبور به انتقاد خواهیم بود و راه درست هم همین است . قبول کنید مدیران قبلی از نشنیدن همین انتقاد ها به نقطه بی بازگشت رسیدند …

این را هم بگوییم البته این دوستانی هم که امروز همه برای شما تبریک و گل و عشق می فرستادند با اولین تصمیمات غلط و پافشاری بر اصول غیر منطقی واکنش نشان خواهند داد از همین رو معتقدیم در اولین گام مشاوران قوی از اهالی بازار برای خود انتخاب کرده و به انتقاد ها و توصیه اهالی بازار توجه کنید . به نظر بعد از سیستم معاملات انتظار همه از شما توجه به قوانینی است که ساری و جاری شده و همه اذعان دارند باید تغییر کند .

ما در این کانال هر روز ار هر دری حرف میزنیم و اگر انتقادی میکنیم پیشنهاد هم داریم و برای همین از همین تریبون ۳پیشنهاد برای شروع کار شما در بازار داریم .

۱- قبل از هر چیز در یک پیام حالا چه مجازی چه زنده و … با اهالی بازار سرمایه حرف بزنید . به خصوص در مورد سیستم ها ! این روزها سهامداران از مدیران خود توضیح میخواهند نه توجیه و این که راهکار چیست ؟ به نظر اولین کار صادقانه صحبت کردن با اهالی بازار در مورد سیستم معاملات است .

۲- پیشنهاد دوم موردی است که تا حدودی طی روزهای گذشته بین اهالی بازار و برخی مدیران در مجموعه های سازمان و شرکت بورس و فرابورس مطرح شده ، این که در راستای کمک به شفافیت بازار فرمتی تهیه شود که بعد از هر تغییر ۲۰% یا حداقل برای هر دوره ۳ ماهه چک لیستی از اطلاعات که شامل پیش بینی فروش ، سود عملیاتی ، درامد های سرمایه گذاری و متفرقه ، سود خالص ، طرح و توسعه ، برنامه افزایش سرمایه، نرخ خرید و فروش مواد اولیه و … را ارائه داده و تا باب برگشت پیش بینی سود و افزایش عمق تحلیل بازار باز شود .

حذف پیش بینی سود اشتباه غلطی بود که با وجود تذکر مکرر در ان مقطع پیش گرفته شد و امروز به ناکارامد بودن ان تصمیم بسیاری اذعان دارند . البته این طرح سراغاز یک تحول دیگر هم خواهد بود که بعد ها میتوانید توضیح دهید .

در این طرح آغاز برخورد با ناشر و تنبیه ناشر به جای سهامدار اغاز می شود یعنی اگر مدیر یا مدیرانی کم کاری کنند. اشتباه کنند ،دروغ و پنهان کاری کنند چوبش را ابتدا باید خود انها بخورند نه سهامداران و پیشنهاد سوم هم یک کار شجاعانه است . استارت بازار برتر و آغاز کار با نماد های بزرگ بازار که در این بازار برتر حذف حجم مبنا و دامنه نوسان در ان ازمایش می شود و می تواند منشا بسیاری از اتفاقات مهم باشد .

میدانیم این کار شجاعت بسیار زیادی میخواهد اما توجه کنید پیشنهاد مدون و بسیار دقیق کار شده نیز در بدنه وجود دارد اما جرات و شجاعت اجرای ان در تیم قبلی وجود نداشت به نظر وقت ان رسیده حداقل یک بار این موضوع برای مدتی هر چند ازمایشی امتحان شود . شاید این موضوع گره گشای بسیاری از این دردسرهای ماباشد ….

البته در کنار این ۳ موضوع و پیشنهاد هنوز فراموش نکردیم بازهم تاکید میکنیم هر طور شده متولی اجرای طرح عرضه بزرگ سهام را به سمت بدنه تخصصی سازمان و شرکت بورس هدایت کنید از این شتابزدگی در عرضه و فروش سهام نمیدانیم چرا دلشوره عجیبی داریم و فکر میکنیم مدل بازی خیلی مدل برد برد نیست که البته فردا مفصل تر صحبت خواهیم کرد .

یک نکته را هم عرض کنیم

سهامداران و به خصوص تازه وارد ها در روزهای مثبت این چنینی باید به نکات منفی هم توجه کرد اثار کرونا و گزارش های پیش رو هنوز دو چالش بزرگ بازار است که ما با ان مواجه نشدیم همچنان به شدت از جو زدگی و خوش بینی مفرط دور باشید و عاقلانه به بازار نگاه کنید که البته نوع خرید و فروش های ۳ الی۴ روز اخیر بازارنشان میدهد تمایل به بنیاد و جریان سود اوری اندکی بیشتر تقویت شده است .

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *