جناب اقای دکتر قالیباف سلام . امروز اولین روزکاری حضرتعالی است و به شما آغاز این سمت را تبریک و البته برای شما در این مسیر سخت و پر پیچ و خم آرزوی موفقیت داریم … شاید در حساس ترین مقطع تاریخ بازار سرمایه این کشور شما به ریاست و صدارت این مجموعه رسیدید . باور میکنید می توانید برای بازار سرمایه تاریخ ساز باشید ؟!

قبل از هر چیز این را قبول کنید که عملکرد شما در این مدت میتواند بسیار موثر باشد چه در سرنوشت بازار سرمایه و چه اقتصاد کشور .انتظارات از شما بالاست و همه به شما به چشم یک منجی نگاه میکنند که قرار است بازار سرمایه را از چنگال برخی قوانین رهایی دهد که صد البته می پذیریم نباید انتظارات عجیبی داشت اما مواردی هست که حضرتعالی باید هر چه سریعتر در دستور کار قرار داده و در مورد ان تصمیم گیری و اقدام سریع نمایید این حداقل انتظار اهالی بازار است .

امروز دوستانه بر آن شدیم تا این ۱۰ مورد که به ذهن حقیر رسیده بود بیان کرده و قطعا سایر فعالان بازار هم پیشنهاداتی دارند .به عنوان یک فعال رسانه ای و سهامدار به شما پیشنهاد میکنم با گوشی شنوا پذیرای این پیشنهادات باشید . باور کنید رمز موفقیت شما میتواند تغییرنوع نگرش شما به بازار و فعالان آن باشد … و اما ۱۰ فرمان برای بهبودی بازار …

۱- سیستم معاملات :

شاید سیستم معاملات از نظر جایگاهی و عملیاتی به شما خیلی مرتبط نباشداما بدانید این روزها این موضوع یکی از مهم ترین دغدغه های بازار و فعالان آن شده است . حداقل باید همه چیز شفاف و روشن باشد سهامداران کارمزد پرداخت میکنند که شاهد بهترین زیرساخت باشند نه ساختمان های سربه فلک کشیده که البته آن هم حق سازمان است و مدیران و کارکنان آن است . درست شبیه یک سیستم خوب که حق سهامداران است !

۲- قوانین :

طی ماه های گذشته مدیران قبلی سازمان بورس بنا به نظر و نتیجه گیری که داشتند (درست یا غلط کاری نداریم ) اقدام به وضع مقرراتی برای جلوگیری از رشد هیجانی قیمت ها داشته که افزایش حجم مبنا ،کنترل دامنه نوسان، محدودیت کد اولی ها و … بخشی از ان بود .

به نظر هر چه سریعتر باید به سمت کاهش مقوله صف نشینی ، رشد دامنه نوسان و کاهش و در نهایت حذف حجم مبنا پیش رفت . صد البته هیچ کسی معتقد نیست یکباره و یکشبه این موضوع عملی می شود .ان طور که مطلعیم طرح های متعددی در این زمینه پیشنهاد شده بود که آخرین آن در اسفند بوده که تفکیک و طبقه بندی تابلو معاملات بود که بازهم رد شد و میل به محدودیت ها بیشتر بود تا رفع ان ! یکی از مهم ترین انتظارات بازار برداشته شدن این محدودیت هاست از حجم مبنا تا محدودیت دامنه نوسان و حتی ورود افراد تازه وارد به بازار .

۳-مشورت :

میدانیم اهل مشورت هستید . باور کنید اهالی بازار خیرو مصلحت کسب کار و زمین بازی خود را میخواهند . آنها روبروی شما نیستند . کنار شما قرار دارند با اهالی بازاردر تصمیم گیری ها مشورت کنید و پیشنهاد حقیر این است در اولین گام هسته های مشورتی خود را فعال کردهو این افراد هر چه بیشتر و غیردولتی تر و غیروابسته تر باشند بهتر است . خداروشکر فضای مجازی انقدر پیشرفت کرده نیازی به جلسات حضوری هم نیست افراد میتوانند در گروه های مختلف نظرات و پیشنهادات را جمع بندی و در نهایت روی میز شما و یا شورای عالی بورس قرار دهند . اهالی بازار را دست کم نگیرید از دل این جماعت پیشنهادات قوی میتواند برای بهبودی بازار بیرون بیاید .

۴- سامان دهی مشاوره و کانال ها :

یکی از سخت ترین کارهای شما چالش مشاوره ها و کانال های فضای مجازی است . جناب دکتر از کسی که بیش از ۱۵ سال در این فضا فعال بوده بپذرید عملکرد سازمان بسیار ضعیف بوده و نتیجه اش امروز مشخص است .نه شرکت های مشاورسرمایه گذاری قوی داریم و نه کانال های سازماندهی شده… همه چیز درهم است به نظر یکی از اولین کارها تغییر نگرش به فضای مشاوره است . یادتان نرود از این پتانسیل می شود بیشترین استفاده را کرد و محدودیت های تحمیلی چیزی جز به پستو و لایه های پنهان رفتن این سطح از افراد نخواهد بود. از ظرفیت کانال های متعدد تلگرامی و تحلیلی بازار استفاده کنید. سرکوب این ابزار که در اینده بازوهای هدایت شما خواهند بود به سود بازار نیست . از انتقاد نترسید ، از سرکوب این فضا به جد بپرهیزید و به تحلیل و گسترش فضای تحلیلی بها بدهید .

۵- مجوز ها :

محدودیت های عجیبی در اعطای مجوز ها از مشاوره های سرمایه گذاری تا سبد گردان و … وجود دارد که باعث به وجود امدن رانت های عجیب و اتفاقات خاص شده .حواشی را خودتان بهتر میدانید یکی از مهم ترین کارهای شما میتواند سامان دهی این مجوزها باشد چه ایرادی دارد اعظای مجوز راحت تر و نظارت پس از ان سخت تر شود .عملکرد امروز سازمان برعکس بوده و باعث بروز رانت های عجیب در اعطای مجوز ها و ولنگاری بعد از ان شده است

۶-آگاه سازی بزرگان :

شاید این فرصت فعلی هیچ وقت به وجود نیاید امروز روز کار مداوم و تلاش بیشتر برای پذیرش بیشتر شرکت ها و گسترش بازار است . به خوبی واقفیم که در زمان جدایی از مجموعه بورس نیز از فضای بازار سرمایه دور نبودید . به خوبی به مشکلات مالی دولت و نهاد ها اشنا هستید و بیشتر اشنا شدید .

به نظر یکی از مهم ترین ماموریت های شما باید مذاکره قوی با دولت و درواقع پرزنت بازار سرمایه برای دولتمردان باشد که این بازار چه پتانسیل هایی برای جبران کسری بودجه و … دارد . دولت امسال در بهترین حالت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نفت بفروشد به عزیزان بفهمانید پول های بهتری را می شود بی دردسر از این چاه نفت مدرن دراورد ! فقط کافی است همراه باشند به خصوص در لزوم ورود هر چه بیشتر شرکت ها و دعوت هدفمند مردم به این بازا البته در یک بازی برد برد نه نگاه یکجانبه گرایانه

۷- -گروه ضربت :

جناب دکتر بخشی از انرژی سازمان صرف تارو مار کردن به اصطلاح نوسان گیران بازار می شود و بخشی دیگر درگیر ناشران و تخلف های انها و خلاصه همه درگیرند ! اگر هر کسی کار خلافی میکند درست است و باید رسیدگی شود ولی به نظر حضرتعالی باید این انرژی که عزیزان میگذارند را صرف کار بزرگ دیگری کنید . یکی از مهم ترین کارهای شما میتواند تشکیل تیم ضربت برای پذیرش شرکت ها باشد . لازم شد از ظرفیت های برون سپاری هم استفاده کنید.

واقعا چرا فرایند و پروسه پذیرش شرکت ها طولانی شده کجای قوانین نوشته جلسه باید هفته ای ۱ بار باشد . کار ازاین مهم تر ؟!! به نظر بخشی از سازمان ، شرکت بورس و فرابورس با اختیارات ویژه باید صرفا عملیات بازار یابی و آماده سازی و ورود شرکت ها به بازار را داشته باشند . نترسید لازم شده هر روز یک عرضه اولیه داشته باشیم باید انجام دهیم . حالا که پول ها به بازار لبخند زدند وقتش است . ممکن است دیگر هیچ وقت این موقعیت پیش نیاید .

۸- گسترش و ایجاد صندوق های متعدد :

به نظر بازار سرمایه از این به بعد باید برای هر سلیقه ای صندوق های متعدد داشته باشد .فرایند گسترش صندوق های سرمایه گذاری و حمایت سازمان در اعطای مجوز های اسان تر برای صندوق ها می تواند بسیار راهگشا باشد و مردم را به سمت این صنایع سوق دهد وقتی برای هر سلیقه ای صندوقی وجود داشته باشد می توان کم کم به مرجع شدن بازار سرمایه رسید که نه یک هدف بلکه یک ضرورت است که اقتصاد های قوی دنیا به ان رسیده اند و ما تازه در حال اختراع چرخی هستیم که قبل تر هزار بار چرخیده و امتحانش را پس داده …

۹- آموزش گسترده:

دیر به فکر گسترش اموزش افتادیم ولی این ماهی را هر وقت از اب بگیریم تازه است توصیه میکنیم از هر پتاسیلی برای اموزش گسترده مردم استفاده کنید از همین برو بچه های کانال محور – کارگزاری ها ، بستر مجازی و … می شود حداکثر استفاده را کرد . وقتی از اموزش غافل شدیم نتیجه اش شد انچه در بازار می بینیم که هر کسی ساز خود را میزند و شما هر روز در پی مچگیری از افرادی هستید که چشم بسته از افراد دیگر تبعیت میکنند !

۱۰-ثبات قوانین و معافیت های موثر در بازار :

میدانیم کار سختی است ولی به نظر یکی دیگر از ماموریت های شما باید ثبات بخشیدن به قوانین بیرونی باشد . درست مثل کاری که با نرخ خوراک شد و یا می تواند در مورد نرخ های دیگر که در بازار موثر است صورت گیرد این موضوع باعث می شود چشم انداز روشن و شفافی پیش روی بازار و فعالین اقتصادی قرار گیرد . در نظر گرفتن معافیت های متعدد برای کسانی که حاضرند شفاف و روشن در این بازار باشند و یا تسهیلات برای انها میتواند در همین راستا برقرار شود . باید فرق بین کسانی که هم مالیات میدهند و هم شفافیت دارند با سایر فعالین پنهان گرای اقتصاد و دلال محور روشن باشد .

جناب دکتر در این مدت کوتاه همین موارد به ذهن بنده رسید. این زنجیره پیشنهادات را فعالین دیگر بازارمیتوانند ادامه دهند و به نظر شاید اخر وقت سلسله پیشنهادات خوبی از سمت اهالی بازار سرمایه روی میز شما قرار گیرد .
امیدواریم برای این پیشنهادات گوشی شنوا ،عزمی راسخ و دستی قدرتمند برای اجرا داشته باشید
برای شما آرزوی موفقیت داریم که دراز است ره مقصد و تو نوسفری …

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *