🔴بیش از ۹۰درصد ایران مال تحت مالکیت بانک آینده است

یک مقام مسئول که نخواست نامش فاش شود، در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بانکی بر سهام بانکی‌ها به اقتصاد بیدار گفت: بدون شک این مهم تاثیر مثبتی بر سهام بانکی‌ها دارد، چراکه هزینه قیمت تمام شده پول کاهش و بافرض عدم کاهش نرخ تسهیلات یک مزیت مناسبی برای سودآوری ایجاد میکند.
وی افزود: در ماه‌های اخیر بانکها از زیان عملیاتی به سود عملیاتی رسیدن و دلیل این مهم را میتوان همین مهم دانست. از سوی دیگر بانک اینده بالاترین انتفاع را از این مهم میبرد چراکه نیمی از حجم سپرده هایی که جذب کرده در قالب تسهیلات و نیم دیگر به صورت سرمایه‌گذاری درون بانکی بوده است.

💢بیش از ۹۰درصد ایران مال تحت مالکیت بانک آینده است

این منبع آگاه در خصوص مالکیت بانک آینده در مورد ایران مال گفت: بیش از ۹۰ درصد از ایران مال در اختیار بانک آینده بوده که با ارزش حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان در صورت مالی سال ۹۸ بانک آینده هم قیمت خرید درج شده است.
وی افزود: البته سرمایه ایران مال در زمان انتقال، ۱۰ هزار میلیارد تومان بود اما بانک آینده ۲۲ هزار میلیارد تومان بیشتر پرداخت کرد به دلیل اینکه پروژه ارزشمندی بود.

💢قیمت تمام شده ایران مال حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان است

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر این ۳۲ هزار میلیارد تومان، ایران مال از تسهیلات بانک آینده هم استفاده کرده، بنابراین اینکه ایران مال را ارزش گذاری کرده و مبلغ به دست آمده را از این ۳۲ هزار میلیارد تومان کسر و مابه تفاوت را سود بانک آینده بدانیم اشتباه است.
وی تسهیلات مالی را نیز حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان دانست و ادامه داد: هزینه تمام شده ایران مال برای بانک آینده علاوه بر ۳۲ هزار میلیارد تومان خریدی که در صورت مالی ثبت شده و تسهیلات مالی که شارژ شده کمتر از ۶۵ هزار میلیارد تومان نیست.

💢ارزش روز ایران مال، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است

این منبعی آگاه در خصوص ارزش روز ایران مال گفت: اخرین ارزش روز ایران مال که حدود دی ماه سال ۹۸ توسط کارشسناسان انجام شده، بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده، این در حالی است که اکنون این رقم را میتوان بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. اگر عدد تمام شده ایران مال را ۶۵ هزار میلیارد تومان و ارزش روز این شرکت را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، سود خوبی نصیب بانک آینده میشود. این در حالی است که این تنها یکی از پروژه های بانک آینده بوده و این بانک پروژه هایی مانند فرمانیان را نیز در دستور کار دارد.

💢ایران مال تا پایان سال عرضه میشود

وی در خصوص عرضه ایران مال در بورس گفت: ایران مال درخواست IPO داده و درج نماد هم شده، اما عرضه اولیه آن مشروط به الزاماتی است که هیئت پذیرش برای آن در نظر میگیرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: در صورتی که کرونا کنترل شده و ایران مال بتواند به صورت فعالانه راه‌اندازی شود، به نظر میرسد تا پایان سال ۹۹ شاهد عرضه اولیه باشیم. با این حال این مهم به شدت اهرمی است و میتواند نتیجه خوب و همان اندازه ریسکی باشد

💢پتانسیل خوب وآیند برای سودآوری

این کارشناس اقتصادی افزود: نکته بعدی این است که بانک اینده در حال حاضر چهارمین بانک از لحاظ حجم سپرده بوده و پتانسیل خوبی در دارایی دارد، از این رو بعد از اینکه توانست این دارایی را نقد کند هم میتواند پتانسیل خوبی داشته باشد. البته به طور کلی چشم‌انداز صنعت بانکداری را مثبت میدانیم، درواقع زمانی که سود سپرده بانکی کمتر از تورم باشد سیستم بانکی زیان نمیبیند

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *