از اقتصاد بالشی به تالار شیشه ای !

امروز برای بازار سرمایه یک نقطه عطف را داشت ! یک روز خاص یک روز آفتابی … شاید خیلی سالها پیش بود که فکر می کردیم وقتی پیرمرد شدیم وقتی با موهای سفید پشت مانیتور های بزرگ مشغول نگاه کردن قیمت سهم ها هستیم و یا اخبار را دنبال میکنیم ، وقتی دیگر خیلی مثل امروز انگیزه پول درآوردن نداریم و فقط از بالا و پایین رفتن قیمت ها کمی لذت می بریم ، وقتی فقط برای الزایمر نگرفتن به این بازار دلخوش کردیم و هزار فکر دیگر آن بیرون فضا کمی متفاوت است … آن بیرون همه از بورس صحبت می کنند .

یعنی فکر میکردیم سال ها طول می کشد تا چنین روزهایی که امروز شاهد ان هستیم به چشم ببینیم . همه جا از بورس صحبت میکنند همه ! چه بازار فراگیری ! چه ادبیاتی ؟! چطور به اینجا رسیدم … ما در رویای خود فکر میکردیم سالها بعد ، خیلی سال ها بعد مردم در بازار حضور خواهند داشت و همه درگیر خرید و فروش خواهند شد صندوق دارند ، سهام دارند ،درست مثل وضعیت امروز کشورهای پیشرفته و اقتصاد های بزرگ ! فکر میکردیم خیلی طول میکشد که این اتفاقات را شاهد باشیم !

چه زود همه چیز سرعت گرفته انگار ماشین زمان فرایندی که فکر میکردیم زمان‌بر خواهد بود را کوتاه کرده و صحنه هایی را به چشم میبینیم که باور کردنش سخت است

مگر میشود شب پیچ تیلیویزیون را بچرخانی !! رئیس کل بانک مرکزی مردم را به بازار بورس دعوت کند ۱۲ ساعت بعد رئیس جمهور مملکت دوباره روی این موضوع تاکید نماید ! چند ساعت بعد اخبار ساعت ۲ چنان روی بورس مانور میدهد که همه تعجب میکنند ! خیلی دور نبود سالهایی که برخی از همین دولتمردان بورس را قمار خانه می‌دانستند اما امروز این بازار شده نجات بخش اقتصاد کشور …

صد البته درست هم همین است حرکت از اقتصاد بانک محور به سمت بازار سرمایه همین مسیر است که در حال طی کردن ان هستیم منتهی عزیزان دقت کنید ماشین معمولی را سوار شدیم خیلی روی ترمز و بقیه ارکانش نمی‌شود حساب کرد و باید دقت کرد سرعت و گاز این ماشین زیاد نشود ! همه چیز باید معقول پیش برود ! فعلاً سرپایینی و سرعت و همه در حال لذت بردن !

ولی زیاد نباید فرمان از دست ما خارج شود …

البته باید از همین حالا فرهنگ سازی شود بازار سرمایه همیشه این طور نیست همیشه این اتفاقات تکرار نمی شود همیشه قرار نیست روزی ۵% سود کنیم ! از رئیس تازه میخواهیم وقتی هنوز دیر نشده سراغ صندوق ها و ایجاد صندوق های متعدد برود . به فعالان و بزرگان و ارکان های مختلف اجازه تاسیس صندوق های متنوع و متعدد را بدهید .

چند وقت دیگر مثل عرضه های اولیه پشیمان نشوید که ای کاش زودتر شروع کرده بودیم ! کار ناظران بازار بسیار سخت است کار فعالان از آنها سخت تر ! کار رسانه از هر دو سخت تر است باید این هجوم سرمایه به درستی مدیریت شود امروز به چشم خود دیدیم که برخی برای خرید عرضه اولیه دلار می‌فروختند چه چیزی از این بهتر اقتصاد از بالش به تالار شیشه‌ای می آید در واقع ما گذار از اقتصاد بالشی به سمت تالار شیشه‌ای را تجربه میکنیم . اقایان عزیزان درست عمل کنید این پول در بازار می ماند و بد عمل کنید به زودی باید چالش های متعددی را تجربه کنیم . کاری نکنیم دوباره بالش ها چاق شوند ! ولی دقت کنید سرعت جریان ورود این پول به بازار و سرعت جذب پول ها انقدر زیاد است که دیگر عرضه های اولیه هم برای بازار شوخی است باید ابزارهای جدیدی را ایجاد کرد !

دو نکته را بیان می کنیم

نکته اول از هفته بعد موج گزارش های ۱۲ ماهه و همچنین گزارش ماهانه شرکتها روی کدال می رود جریان پول بازار را میخرد درست ، نقدینگی را نباید دست کم گرفت درست، عزم به دولت دولت به رشد بازار است درست ، اما نمی شود اصول بنیادی را فراموش کرد ما همیشه یاد گرفتیم جریان پول همیشه به دنبالجریان سود خواهد رفت به نظر یکی از مهم‌ترین کارهای سهامداران باید این باشد فارغ از بحث جریان پول و نقدینگی روند سود شرکت ها و فروش آنها را بررسی کرد بی شک اگر شرکتی سودآوری مطمئن و سوار بر مولفه های دقیق و درست را داشته باشد دیر یا زود همین جریان پول برای او او له له میزند. پس زیر لحاف پول تحلیل را فراموش نکنید!

نکته بعد در مورد اتفاقاتی که به زودی در عرضه سهام دولتی رخ خواهد داد

همانطور که می بینید از عزم دولت هم مشخص است که قصد واگذاری همه جانبه اموال خود را دارد اولین گام مهم از دید ما عرضه شستا بود که حدود ۷ هزار میلیارد تومن راهی خزانه دولت کرد گام اول بسیار شیرین برداشته شد از چهره رئیس جمهور و وزیر و همه ارکان کشور این موضوع مشخص بود نرخ دلار به واسطه همین عرضه های اولیه در حال کاهش است بازی برد برد دو طرف دارد فعلاً دولت در حال برد ‌است اما باید توجه کرد قرار نیست بازی یک طرفه باشد. باید سهامداران هم سود کنند .

بعد از نوشتن مطالب آن روز که از جریان نقدینگی و پیشنهاد واگذاری اقساطی حرف زدیم برخی دوستان معتقدند جریان پول آنقدر قوی و بزرگ است که این عرضه های اولیه دولتی به راحتی جذب می شود شاید جریان نقدینگی فعلی این موضوع را نشان دهد و تایید کند ولی بحث ما این نیست بحث این است که بازی باید برد برد باشد .

باید خریدار آن هم از این بازی سود کنند جریان ورود پول باید ادامه داشته باشد حضور مردم نه دو میلیون نفر بلکه باید ۲۰ میلیون نفر باشد کافیست دولت کمی این بازی را جذاب کند به نظر دیگر اتمام حجت شده همه ابعاد این موضوع را همه می دانند امیدواریم تصمیم گیری درستی شود و باز هم معتقدیم دولت ها می روند آثار آنها می ماند این صندوق ها و ای تی اف ها همراه بازار خواهند بود ما فعالان بازار سنگهای کف این رودخانه هستیم نباید جوری باشد که این صندوق ها بعدااستخوان در گلوی بازار شوند .

و اما حرف آخر …

امروز چهارشنبه است ! هفته های قبل حوالی ساعت ۷ ۸ عصر بود که بخشنامه ها برای شلاق زدن به تن بازار راهی فضای مجازی میشد و امروز بازار اولین چهارشنبه با مدیرجدید را تجربه میکند . به نظر انتظارات از رئیس فعلی بالاست می توان به سمت براورد کردن انتظارات پیش رفت این چهارشنبه و یا چهارشنبه ها و روزهای اتی می تواند ابستن اتفاقات مهمی باشد . یک تغییر نگرش یک تغییر فرمان … تغییر باید از جایی اغاز شود ! چهارشنبه های بی قرار کم کم در حال تاریخ ساز شدن هستند از قوانین تا عرضه های اولیه !

حرف آخر عزیزانی که بر صندلی ها تکیه زدید ! قدر این اتفاقات را بدانید ! شاعر میگفت من تو را آسان نیاوردم به دست ! این موهبات و اتفاقات و افتادن درریل درست اقتصاد را قدر بدانیم …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *