تب ۲۳ هزار درجه !

چه بازاری شده چه بازاری ! تب بورس جامعه را گرفته ! وقتی بقیه بدانند که در بازار سرمایه فعالی تا سوپری سر محل هم نمیتوانی بروی همه از شما تقاضای سهم میکنند و این که چی بخرند که سریع رشد کند ! فضای عجیبی شده سرعت رشد تحولات بازار انقدر زیاد است که فعالین بازار همه فقط در حال نظاره کردن و البته سود کردن در بازار هستند .

البته این میان هستند برخی که برای بازار نقشه های عجیبی را ترسیم میکنند و معتقدن د بازار حباب است و میریزد و می ترسانند ولی…

به این دوستان اقتصاد دان توصیه میکنیم همه بازارهای این کشو را با هم مقایسه کنید شاید بخشی از بازار سرمایه ما این روزها دچار قیمت های عجیبی باشد (که مفصل صحبت میکنیم ) ولی این طور نیست که کل این بازار را حباب بنامید .

بهتر است نیم نگاهی به بازار مسکن داشته باشید تا معنی و مفهوم قیمت به درامد در انجا بیشتر برای شما روشن شود ! در ثانی سال های قبل که تند و تند پول چاپ میکردید مگر در اقتصاد تحولی رخ داده بود ؟! حالا همان پول ها دنبال بستر مناسب میگردند و البته دولت باید در این روزها هوشیار و عاقل باشد … و اما گزارش بازار امروز کمی طولانی تر و متفاوت تر است …

شاید امروز برای اولین بار باشد که به طور جدی تر از بیم و امیدها صحبت می‌کنیم …

روزهای قبل و بر طبق عادت قدیمی گزارش ها که می آمد به بررسی ماهانه ها و ۱۲ ماه ها می پرداختیم بعد از این بررسی حجم معاملات را بررسی می کردیم و بعد با تلفیقی از جریان سودآوری اخیر و پیش بینی سود و مقایسه پی بی ای و شرایط شرکت های مختلف و همچنین بازدهی اخیر شرکت ها و مقایسه انها به انتخاب سهم می‌پرداخت روزهای گذشته بارها و بارها این جدول و اعداد و صورت های مالی را بالا پایین کردیم .

به خصوص این موضوع در شرکت های کوچک صادق است نه شرکت های بزرگ وقوی … در بسیاری از شرکت های بازار شاید بیش از نیمی از این شرکت ها قیمت ها هیچ منطقی با جریان سود و عملیات شرکت ندارد ! ولی نه این که بگوییم حباب است خیر ولی سرعت رشد انها از سرعت رشد سود و میانگین ماه ها و سال های قبل بسیار جولتر و فراتر رفته است … و البته هر با با بررسی هر شرکتی جریان پول را به نوعی به خود یادآوری می کردیم که دلیل این عدم انطباق همین است …

این آن بیم و امید است که امروز می خواهیم از آن صحبت کنیم از این بیم داریم و می ترسیم اگر روزی جریان پول و دست قدرتمند خرید پشت این خرید ها ها نباشد ! چه اتفاقی برای آن ها رخ می دهد و قیمت تا کجا اصلاح خواهد کرد ؟! هر چند وقتی داشتیم به این موضوع فکر میکردیم برای مثال عرض میکنم همین دیشب که داشتیم به این قاعده می پرداختیم ناگهان خبر حمایت دوباره رئیس جمهور از بازار را شنیدیم که تو گویی که در خواب دوش پیری در کوی عشق دیدم با دست اشارتم کرد که پسر جان اینقدر نترس و عزم سوی ما کن … این قسمت امیدش بود !

یعنی حمایت های همه جانبه از بازار یک طرف و این تردید ها در برخی قیمت سهم ها نیز طرف دیگر !

هر چند فعلا جریان پول و این حمایت ها برجسته تر است ! وقتی می گوییم حمایت همه جانبه انصافا همه جانبه است به شکلی که ما تا به امروز چنین حمایت شبانه روزی از بازار ندیدیم انگار رئیس جمهور ما هر روز شاخص بورس و صفحه تی اس ای را چک میکند البته باید هم چک کند از ابتدای امسال دولت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از این بازار مستقیم وغیرمستقیم درآمد داشته در کجای مخیله دولت می گنجید یک ماه به این مبلغ برسد پس باید هم هوای بورس را داشته باشد البته باز هم تاکید می کنیم این بازی باید برد برد باشد.

البته بازار هم فعلا گیر افتاده از یک سو این سود شیرین است و در سوی دیگر ترس هم دارد یک ترس شیرین هر روز همراه بازار است !

فعلا بهترین راهکار این است هر دو موضوع در کانون توجه باشد یعنی هم از بیم آن ترس داشته باشیم و هراسان باشیم و هم به امید آن امیدوار . بیگدار به آب نزنیم . قدرت ریسک را کمتر کنیم . سهم های نقد شونده و بزرگ را انتخاب کنیم و … یا به عبارت دیگر هم سراغ شرکت‌های پرریسک و خاص نرویم و هم به جریان پول و گردش بازار و رشد برخی سهام ها در این بازار امیدوار باشیم. دقت کنید وقتی صحبت از ترس می کنیم انصافاً ترس هم دارد می دانیم این کلمات و جملات برای خیلی ها خوشایند نیست ولی به قول شاعر وای میترسم شبی طوفان شود خانه امید من ویران شود …

باید هم ترسید

شرکتی را بررسی میکردیم فروش ۶۵ میلیارد تومان ، سود نداشت ، ترازنامه نهایت با تجدید و بی تجدید ۲۰۰ میلیارد بود و ارزش بازار ۲ هزار میلیارد تومان !اگر شما از این نمیترسید به نظر یا ما خیلی پیر شدیم و نمی فهمیم و یا بازار جور دیگری می بیند ! پذیرش قیمت ها و سود ها در حدی منطقی است ولی این حد مرزی هم دارد !! نباید دیوانگی کرد … این دقیقا همان بیم و ترسی است که از آن صحبت می کنیم… معتقدیم بازی باازر روی این سهم ها باید مسالمت امیز حل شود هرچه حباب این گروه ها و این سهم ها به شکلی آرام و مثل مسالمت آمیز تخلیه شود بهسود بازار است.

می دانیم این حرفها خیلی برای برای بچه های بازار خوشایند نیست اما گاهی اوقات کمی تلخی هم لازم است و اصلا گاهی اوقات تلخی ها جذاب تر و شیرین ترند خوردن این تلخی در این روز ها قطعاً بهتر از خوردن جام شوکران ! در روزهای آتی است.

امروز در خبرها داشتیم که عزم دولت برای فروش اوراق ها و ای تی اف ها جزم است و خیلی دنبال فروش اقساطی هم نیست ! ما قبل تر توصیه ها را کردیم و حرف ها هم زدیم شاید دولت از جیب مردم بیشتر خبردادر و بیشتر می داند که میخرند یا خیر ولی توصیه ما یک پیشنهاد برای ادامه توسعه پایدار و قوی بازار بود . ولی یک نکته اقای دولت که احتمالا در ۳ ماهه اول از این محل بازار سرمایه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان کاسبی مستقیم و غیرمستقیم خواهد داشت معرفت داشته باشد بازار هم با مشکل مواجه شد به کمک بیاید و حداقل او را در شرایط وخیم تنها نگذارد .

البته بازهم تکرار میکنیم بهترین مسیر بهترین اتفاق حرکت برمدار همین بازر سرمایه است ارامش در بازارهای مسکن و طلا و دلار را از صدقه سری این بازار دارید بهتر است هوای بازار سرمایه را بیشتر داشته تا بتواند منشا خیرو برکات بیشتری برای اقتصاد و مردم و دولت باشد …
ببخشید که بازهم زیاد حرف زدیم . این روزها بازار مثبت است و حرف و انرژی برای گفتن زیاد !

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *