پایان فروردین طلایی!

امروز از آن روزهای خاص بازار بود فروردین طلایی بازار بعد از یک رشد بیش از ۱۸۰ هزار واحدی به پایان رسید و یک روز خاص را با حجم و ارزش معاملاتی عجیب ثبت کرد . به نظر امروز بازار نقطه عطفی در شرایط خود داشت البته بعد ها مشخص می شود که امروز کجای این روند بوده ایم ولی به نظر عرضه امروز بعد از این مسیری که طی شده طبیعی بود . انصافاکمی سرعت رشد زیاد شده بود و این عرضه لازم بود . برای ادامه مسیر این عرضه ها بسیار مفید خواهد بود .

به هر حال امروز بازار بعد از یک رالی تمام عیار در مدت اخیر کمی طعم عرضه ها را چشید و شاهد افزایش عرضه در بازار بودیم که به نظر این فروش ها چند دلیل دارد اول از همه در سود بودن بسیاری از افراد و سهامداران را میتوان نام برد که این در سود بودن باعث می شود کوچکترین حرکت و یا تردیدی آنها را ترغیب به فروش کند دوم بحث های نموداری و تکنیکالی در بازار است است که محدوده ۶۸۰ تا ۷۰۰ هزار را محدوده پرچالشی برای بازار می دانند البته بازار همیشه فتح سنگر به سنگر را به خوبی و با دقت انجام داده و جای نگرانی نیست.

نکات بعدی که کمی نگرانی ها را افزایش داد گزارش های دیشب بود که امروز کمی مفصل تر در مورد آن صحبت می کنیم اما نشان می داد وضعیت سودآوری با قیمت همخوانی ندارد در مجموع جمع این عوامل باعث شد بازار فشار فروش را در دقایق پایانی تجربه کرده و بسیاری هم که فقط در قاموس خرید و فروش شان صف معنا می دهد امروز دوباره با برچیده شدن صف ها فروشنده محض بازار بودند آن هم با چشمانی بسته !

و اما بحث مهم امروز …

قبل از آغاز بحث چند نکته را باید یادآوری کرد اولین و مهمترین نکته این است که اصلاً کسانی که تریبون دارند و حرف می‌زنند و یا مطلب می‌نویسند از استاد تا مسئول سابق و … نمی‌توانند در مقابل این جریان قوی پول خیلی موثر باشند این را بی تعارف عرض می کنیم قدرت پول آن قدر بزرگ و قوی است که حرف و کلام و تحلیل ها در مقابل آن توانایی ایستادن ندارد رئیس الروسا قبل که برای خود پهلوانی بود سر این چشمه را می‌خواست با بیل حجم‌مبنا ، درصد نوسان بند بیاورد که وقتی پُر شد و قدرت آن را دید خود رئیس را هم آب برد .پس در قدرت این نقدینگی حرفی نیست همه تسلیم شدند چهره بازار هم مشخص است و همین را نشان می دهد… چه حقیقی و حقوقی ،فعالین قدیمی بازار و تحلیل‌گران همه تسلیم شدند

اما در این شرایط فکر کردن و تحلیل تسلیم نمی شود و به راه خود ادامه میدهد …

روزهای قبل در مورد شرایط قیمت ها و بازار صحبت کردیم . دیروز و امروز بعد از دیدن برخی از گزارش ها مصمم تر به نوشتن این مطالب شدیم .

جریان پول شبیه جریان آب شده که با قدرت در حال حرکت است مسیر اصلی رودخانه پاسخگوی این قدرت نیست آب در حال سرریز شدن است همه از این فوران آب و صدای غرش آن خوشحال هستند کشاورز ها فقط باران را می بینند ، اثرات مخرب سیل بعدها خود را نشان می دهد … همه خوشحال هستند که باران می بارد اما جریان سرریز شده آب اگر به درستی به مسیری هدایت نشود به زودی خرابی های زیادی را در پی خواهد داشت و این خرابی برای بازار یعنی افت قیمت برخی سهم ها و ضرر سهامداران خرد و به خصوص تازه وارد ها … که فکر می کنند اینجا همیشه رنگ آسمان همینقدر آبی است نمیدانند این اسمان غرش هاو ابرهای تیره ای دارد که می تواند دلهره اور باشد …

نه بحث بر سر حباب است ، نه ترغیب به فروش می کنیم و نه فرمان خروج از بازار می دهیم ! به هیچ وجه …

فقط و فقط بحث ما این است گزارش های میان دوره‌ای هم نشان می‌دهد وضعیت سود و فروش شرکت ها با وضعیت قیمت همخوانی ندارد. شاید از بین صد گزارشی که شب گذشته و امروز منتشر شده سه یا چهار شرکت شرایط منطقی را داشتند . به نظر هر چه گزارش‌ها بیشتر منتشر شود این شفافیت و وضعیت خاص بازار دقیق تر خواهد شد جریان پول می تواند مثل دفعات قبل از روی این موضوع نیز رد شود که بسیاری فکر می‌کنند همین طور می‌شود اما این بازی و این چرخه تا ابد ادامه نخواهد داشت که البته کل معمای بازار هم همین است که چرخه پول و رشد خاص تاکی پیش میرود؟!

تمام بحث ما این است که سهامداران در بازار گزارش شرکتها و وضعیت سودآوری آنها را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ابعاد دیگر درآمدی هزینه جریان پول و سودآوری ،جریان نقدینگی را نیز لحاظ کرده و منطقی تصمیم بگیرند بهترین کار همین است اگر انتخاب شما در آن شرایط هم درست باشد جریان پول بالاخره سراغ گزینه های شما هم خواهد آمد این موضوع خیلی دور نیست از این رو معتقدیم نباید نگران عدم بازدهی در شرایط فعلی شد.

خیلی با خود فکر می کردیم که این جمله را بنویسیم یا ننویسیم چند بار نوشتم و دوباره حذف کرده اما به نظر گفتنش بهتر است این جریان خروشان آب فعلاً زیباست اما وقتی اثر مخرب به خود گرفت و به سیلی ویرانگر تبدیل شد به سرعت همه چیز را سر راه خود بر میدارد که البته امیدوارم هیچ وقت به این نقطه نرسیم اما در این نقطه و در این لحظه تخریب ! درخت هایی که ریشه در زمین دارند آن هم ریشه قوی در مقابل این جریان نه اینکه مصون باشند حداقل استوار ترند . همخوانی جریان سودآوری و قیمت حکم همان ریشه ها را دارد که باعث می شود در سیل های خروشان اطمینان شما به سر نخوردن و عدم زیان بیشتر شود.

نمیدانم چرا انقدر حرف زدیم اصلا گفتن این موارد فایده دارد یا نه . مدتهاست بازار نه گزارش میخواند و نه تحلیل نمی دانیم امیدواریم که آنچه که ما از آن نگرانیم هیچ وقت سروکله اش این طرف ها پیدا نشود اما احتیاط برای سرمایه گذار شرط عقل است.

اما بازار چه می‌شود و چه خواهد شد

به نظر هنوز نگرانی که بخواهد یک روند صعودی را قطع کند دیده نمی شود از همین رو شاید بعد از اتمام گزارش ها و یا حتی زودتر بعد از کمی دست به دست شدن و افزایش حجم معاملات دوباره بازار بهتری را شاهد باشیم اما همچنان ذهن حقیر نگرانی از بابت عرضه بی منطق صندوقهای ای تی اف و ضربه آنها به بازار وجود دارد البته در مورد بازار این را هم باید با صراحت گفت بازار تا وقتی دو مولفه دارد نگران نیست ! یک :جریان پول و دو :عزم دولت برای رشد و فروش دارایی از طریق بازار سرمایه و به نظر بازار به این راحتی‌ها ریزشی نخواهد بود
دولت تا قبل از واگذاری های عمده خود ویترین کار را خراب نخواهد کرد اصلاً برای همین موضوع بود که مدیران قبلی به راحتی جایگزین شدند.

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *