تولدت مبارک ۷۰۰!

امروز بازار جشن و چراغانی بود و تولد یک سقف جدید ان هم ۷۰۰ هزار را جشن گرفته بود عدد ۷۰۰ و سقف جدید از این نظر مهم بود که برای گذر از ان تردید های بسیاری وجود داشت ولی با گذشت قدرتمندانه و البته هوشمندانه از ان یک اتفاق خوب جدید رقم خورد ! امروز بازار در بهترین شکل خود از منفیو متعادل به مثبت ها درسیدو با این که عرضه هم داشت ولی این عرضه ها جذب می شد .

این وسط دولت هم خیلی خوشحال است تقریبا روزی ۲ ۳ هزار میلیارداز بازار میکشد و پول هر ماه یک یارانه را دولت از یک روز بازار در می اورد !

همه جوره هم حمایت میکند که امروز بحث عمده ما در همین مود است ! البته در روند کوتاه مدت بازار طبیعی است که فردا و یا چهارشنبه دوباره عرضه داشته باشیم و ابشاری برخی فروشنده شوند ولی تجربه های فعلی نشان میدهد مسیر درست و سهم درست بهترین کار است و در این بازی ها نیز اگر افولی در کار باشد و مشکلی پیش بیاید کمترین اسیب را خواهید دید ! ولی در هر صورت بازار داغی خاصی را تجربه میکند و فضای بسیار خاصی گرفته است . البته امروز کمی بازار مردد بود که ناشی از در سود بودن برخی و قیمت های عجیب و گزارش های ضعیف بود که باعث تردید ۲ روزه بود و البته هنوز هم هست ولی هما ابتدای وقت با خبرهای رسیده از نرخ سود و اتفاقات ان دوباره جریان خرید و جریان پول دست برتر را گرفت !

اگر به خاطر داشته باشید در زمان رئیس قبلی هر بعد از ظهر چهارشنبه که اطلاعیه و دستور جدیدی می‌آمد با خود می گفتیم این دستور ها میخواهد پیغامی را به بازار مخابره کند !

بعدها مشخص شد و از دل نامه‌هایی که منتشر شده نشان داده شده که مدیریت قبلی قصد ارسال پیام به فعالین بازار و نگرانی بابت رشد قیمت‌ها را داشته و از این ابزار استفاده میکرد و حالا انگار برعکس شده هر روز تاکید می کنیم هر روز سیگنالی از سوی مسئولین اقتصادی و سیاسی ارشد کشور ارسال می شود انگار قصد جلب نظر عموم افراد جامعه به سمت بازار سرمایه را دارند. از میرسلیم وروحانی گرفته تا همتی همه مشغول اند !

جریان نرخ سود یکی از آنهاست ! بهتر است اسمش را کاهش نرخ سود نگذاریم دوستان بانکی می گویند بگویید منظم شدن نرخ سود . هر چند از دید ما اسمش مهم نیست رسمش مهم است که از این به بعد نرخ های سود بالا از سوی بانک‌ها پرداخت نخواهد شد نرخ برای سپرده های کوتاه مدت و ماه شمار ۸ درصد است و سالانه ۱۵ درصد خواهد بود .

اجرای درست این رویداد اتفاق خوبی برای بازار است هم بازار سرمایه هم بازار پول با این اتفاق سود می برند . تقریبا میشود گفت پی به ای بازار از دید ما عدد حداقل ۱۰خواهد بود حتی برخی اعداد ۱۲ تا ۱۵ را نیز ذکر می‌کنند تقریباً درست است چرا چون نرخ سود کوتاه مدت ۸ درصد است و می توان گفت برای بازار ۱۲ تا ۱۵ عدد بیراهی نخواهد بود ! یعنی افرادی که تا دیروز دنبال پی به ای ۴ و ۵ میگشتند کم کم باید فراموش کنند ان پی به ای را لولو برده و دیگر خبری ازاین اعداد نیست !

یک اتفاق بسیار مهم دیگر که اثر مثبت آن روی بازار بعد ها نمایان خواهد شد

این است که پول ها کم کم با این پرسش مواجه می شوند که نرخ تورم ۲۵ درصد است ، نرخ سود بانکی هم ۱۵% ! نرخ سود واقعی منفی ۱۰% !!! دیگر دولت مردان و اقتصادیون برای شما چه پیامی بفرستند که باور کنید سپرده‌های بانکی باید در جهت درست اقتصادی به کار گرفته شود نه در جهت رکود و رخوت !! بازدهی منفی نرخ واقعی سود بانکی باعث خواهد شد برخی از پول ها به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کند و البته قسمت ترسناک ماجرا همیشه این بود که این نرخ اگر کم شود بازار ارز و سکه و مسکن رونق میگیرند اما این کار دولت با اطمینان از عملکرد خود و این رونق بازار سرمایه نشان میدهد خبری در ان بازارها نخواهد شد و بازهم دولت با اطمینان به سمت بازار سرمایه سوق خواهد یافت ! باور کنید تازه دولت از این بازار خوشش امده است !

تصور کنید روحانی هر روز امار نقد شدن سهم بانکی و پالایشی میگیرد که مثلا چقدر فروختی ؟! صفر کردی ؟! میانگین چقدر بود ؟! چرا چون همین خرج ماه رمضان و یارانه و وام را می شود از این بازار داد ! برای همین تاکید داریم برد برد !در مجموع به نظرم کار بسیار درست و منطقی و کار عاقلانه‌ای برای اقتصاد کشور است.

نکته دیگر که بسیار مهم است و خود را در میان مدت و بلند مدت نشان می‌دهد بهبود وضعیت بانک‌ها و کاهش هزینه مالی شرکت هاست

که این موضوع نیز در اولویت های بعدی قرار دارد اما همه چیز به همین راحتی که تعریف می کنیم نیست و دوباره عزیزان اقتصادی به خصوص در بانک مرکزی و سازمان بورس وظیفه مهمی دارند . نمیدانیم چرا این را انقدر تکرار میکنیم و البته خبری هم نمی شود ! دوستان باور کنید می‌توانید پول ها را برای همیشه در بازار سرمایه ماندگار کنید و علاوه بر آن سرمایه ها را در جهت درست هدایت کرده و از این غول بی شاخ و دم نقدینگی یک فرشته نجات بسازید ! به نظر این کار بعدی سازمان بورس و بانک مرکزی است …

با این تصمیمات حالا وقت تصمیمات جدی تر و شجاعانه تر از سوی سازمان بورس رسیده !

ببینید برخی سپرده ها به دنبال بازار جایگزین برای سرمایه های خود خواهند بود اینجا دقیقاً همان حلقه مفقوده ای است که سازمان بورس باید نقش کلیدی و اساسی خود را ایفا کند.

بارها و بارها در گزارش‌های بازار به این موضوع اشاره کرده که نظام مالی کشور از وجود صندوق های متعدد با سلیقه های متعدد رنج می‌برد این یعنی شخص صاحب سپرده برای سرمایه خود باید بتواند به راحتی صنددوق‌هایی را انتخاب کرده که هم ریسک بالایی نداشته باشند هم به اقتصاد کشور کمک کنند و هم جریان سودآوری را حفظ نمایند .

عزیزان در سازمان بورس کار شما چکش زدن بر سر ۵ ادمین تلگرامی نیست شما کارهای مهم تری دارید ایجاد صندوق های متعدد سرمایه گذاری باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گرفته و این صندوق ها نقش واسط بین مردم و بازار سرمایه باشند .

کمی بزرگ شوید شما پسر بچه تک و تنها ۱۲ ۱۳ سال پیش نیستید !! باید تصمیمات مهمی گرفت در این حالت است که می توان به تخصصی شدن بازار و عملکرد درست قیمت ها اطمینان بیشتری کرد در ضمن کاهش نرخ سود نیز مسیر درست خود را طی خواهد کرد پولی که قرار است به نوعی هدفمند سرمایه‌گذاری شود با این مسیر ایجاد خواهد شد.

خوب میدانیم این روزها این حرف ها خریداری ندارد و همه دنبال بخر بخر و فریاد و سیگنال و نوسان هستند ولی درست روزی که عطش این جریان پول بخوابد فردای داستان های ماست ! چه بهتر از امروز به فکر باشیم نه ان موقع که نوش داروی بعد از مرگ سهراب نشود . البته بازار هم خیلی گزارش خاصی ندارد . همه می خرند و همه مشغول هل دادن هم در صفوف به هم فشرده هستند . تحلیل گرها نوسان گیر و صف نشین شده و تازه وارد ها گرگ های وال استریت ! فعلا اینجا همه چی در هم خوب است !

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *