زمانی برای مستی سهم ها !

چه بازاری بود ! ۸۰۰ را هم مثل اب خوردن فتح کردیم و با قدرت چکمه های پول چمن های نحیف زمین فروشندگان را له کرده و امروز هم با قدرت نمایی عجیبی همه را مبهوت خود کرده بود ! . جریان پولی که وارد بازار می شود انقدر قوی و محکم بوده که همه عقل و هوش ها را با خود برده است . امروز فکر میکردیم کمی فاز عرضه بیشتر باشد ولی تقاضا همچون گلادیاتور های میدان کولوسئوم پیرهن پاره میکردند و فریاد کشیده و حریف می طلبیدند و ان طرف عرضه بدبخت که روزی با یک دست شمشیر میزد و تقاضا را مغلوب میکرد همچون بید به خود میلرزید و به سرنوشتی که پیش روی خود است فکر میکرد .

فعلا که بازار می رود و پیش می رود تا کم کم نتایج فروش سهام دولت روشن شود و فضا شفاف تر شود ولی در روزهای بعد شاید( البته این روزهای بعدممکن است دور یا نزدیک باشد ) این تب که فروکش کرد بازار دو اتفاق را در خود خواهد داشت اول اینکه سرعت رشد کند شده و کمتر خواهد شد و درست برخلاف این روزها که با لنگه کفش می شود در بازار سهم انتخاب کرد وسواس بازار برای انتخاب سهم بیشتر خواهد شد…

حالا باید پرسید رفتار شما در مواجه با این اتفاقات چگونه خواهد بود؟

به نظر سهامداران باهوش و زرنگ از حالا به فکر روزهای خاص بعد هستند و از این به بعد به نظر بازار در شرکتها باید به دنبال سناریو برگ برنده باشد یعنی چه برگ برنده یعنی صنایعی که در آن شرکت بتواند با یک رویداد و یا برگ برنده جدید روند را به به سمت رشد بیشتر تقویت کند و یا خود را در بازار به نوعی متمایز نماید ! در غیر این صورت به نظر روند قیمتی کند و در نهایت در جایی اصلاح آغاز خواهد شد . از این به بعد سهامداران باهوش تر باید به دنبال برگ‌های برنده شرکت ها باشد این برگ‌های برنده می تواند از دل افزایش سرمایه ها و گزارش های مالی یا حتی با افزایش نرخ ارز و موارد دیگر بیرون بیاید .

حتی به نظر جریان پول فعلی نیز در ان مقطع به دنبال همین برگ های برنده می رود .

به واقع تا امروز شاید گزارش مالی شرکت ها کمترین اثر را در روند قیمت سهم داشته ولی به نظر از این به بعد قیمت سهام و جریان پول به ریسمان قوی و بزرگی به نام شرایط بنیادی شرکت ها باید چنگ بزنند و هرچه این ریسمان سفت و محکم تر باشد احتمال افتادن قیمت ها کمتر… البته باز هم تاکید می کنیم همانطور که صعود جزئی از بازار است در یک روند صعودی اصلاح هم منطق بازار خواهد بود .

از اصلاح ترسیدن و یا ترساندن درست شبیه این است که یک بچه را از واکسنی که می‌خواهد بزند بترسانند شاید این واکسن درد کوچکی هم داشته باشد تبی هم بکند لرزی هم داشته باشد ولی در نهایت این واکسن در مسیر رشد او لازم و مفید خواهد بود . به فرایند احتمالی رشدو اصلاح بازار این گونه نگاه کنید از اصلاح غول نسازیم وبعد ها بترسیم خودمان او را صدا کنیم ! اتفاقا اگر در یک روند صعودی باشیم و شرایط بنیادی شرکت ها نیز منطقی و مناسب باشد اصلاح احتمالی فرصت خرید بسیار خوبی برای افرادی است که تا این لحظه از بازار ترسیده و دل و جرات خرید نداشتند . اصلاحی هر چند کوچک می‌تواند آنها را هم دوباره با بازار همراه کند و در کل نگرانی ها را نیز کاهش دهد

بازار که مثبت است باید همیشه واقع بینانه صحبت کنیم به نظر گل و بلبل زیادی صحبت کردن هم خیلی نمی تواند خاص باشد . ولی در کل بازهم توصیه مااین است که در فضای فعلی بازار باید بیش از پیش مراقب بود که بازدهی به دست امده به راحتی از دست نرود …

و اما یک اتفاق و نکته خاص … احتمالا از شنبه پذیرش سرمایه صندوق های ای تی اف و به خصوص صندوق اول، بانک و بیمه آغاز می شود به حدود ۸ میلیون سهامدار نیازمند است و محک خوبی برای سایر صندوق ها خواهد بود یک توصیه به همه فعالان بازار داریم با نگاه بدبینانه به این صندوق ها نگاه نکنید میدانیم می توانست بهتر هم باشد و یا هر چیز دیگه اما در اصل موضوع خدشه وارد کردن درست نیست . ما سال ها میخواستیم مردم به بازار بیایند امروز به یک باره این اتفاق رخ داده است !

بهتر است امروز جور دیگری به موضوع نگاه کنیم …

ما با خیل عظیمی از مردم مواجهیم که می خواهند سهام بخرند یا بهتر بگویم بورس بخرند بهترین کار تشویق آنها به آغاز خرید از همین صندوق هاست و معتقدیم این پویش خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود که ما فعالان این حوزه را از ۲ میلیون نفر فعلی به ۸ میلیون افزایش دهد وقتی جامعه بزرگتری باشیم قدرت قوی تری هم داریم سیاسیون نمی‌توانند سر بازار را بریده ورفتار غیر حرفه‌ای و غیر اقتصادی و سیاسی با آن داشته باشند.

به نظر تشویق مردم به خرید این صندوق ها می تواند یکی از اولویت های فعلی فضای مجازی و فعالان بازار باشد که البته با توجه به شرایط قیمتی و روند بازار قطعاً هم ریسک کمی دارد و هم سود خوبی را خواهند برد یک لحظه چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که به جای دومیلیون عرضه اولیه ، ۸ میلیون مشارکت کننده داشته باشیم. ای تی اف های فعلی ‏دولت هم می‌تواند شبیه همان نخ اول سیگار عرضه های اولیه باشد که احتمالا بخشی از این ۸ میلیون نفر با قدرت بیشتر در بازار درگیر خواهد شد پس وظیفه همه ما توسعه کسب و کار و توسعه فعالان حوزه خودمان است و چه خوب که این موضوع با صندوق های کم ریسک دولت و داراییهای نسبتاً ارزنده آن آغاز شده است.

یک نکته دیگر هم در مورد این صندوق ها باید گفت

طبق اخباری که به ما رسیده این صندوق ها با فاصله زمانی ۳هفته ای از هم پذیره نویسی می شوند تا فشار آنچنانی به بازار نیاورند و این امیدواری وجود دارد که دولت تا زمان فروش این صندوق ها به همین شکل با انگیزه و با قدرت از بازار حمایت می کند نکته بعد زمزمه هایی شنیده می شود که دولت این قصد را دارد که در صورت موفق بودن این مدل دست به کار بزرگی زده و در مراحل بعد سایر دارایی ها را نیز به همین شکل جذاب کرده و در قالب ای تی اف به مردم عرضه کند به نظر هر چه دولت و مردم بیشتر درگیر این بازار شوند ریسک فعالیت فعالان قدیمی بازار کمتر خواهد شد .

خیلی دور نمیرویم سال ها قبل ما بودیم و خودمان ! همین عده خاص ! نهایت ۵ یا ۶هزار نفر فعال بازار که همه جا همدیگر را می شناختیم همه هم زورشان به ما می رسید یک وزیر می آمد این طرف بازار را دستکاری کرده و آن یکی آن طرفش را ! بزرگ شدن و قوی شدن بازار سرمایه دخالت افراطی سیاسیون در بازار را کاهش خواهد داد به پویا و قوی تر شدن بازار سرمایه و فعالان قدیمی آن کمک خواهد کرد بهتر است به مسیر ترسیم شده خوش بین باشیم اما وظیفه اصلی بر عهده ی عزیزان در سازمان و سیاست گذاران است که همچون کشاورز باران زده زانوی غم بغل نکند و فکری به حال هدایت درست این نقدینگی کنند.

بازهم امروز زیاد حرف زدیم نمیدانیم بازار مثبت چرا این خاصیت را دارد که درد و دل ما را زیاد کرده است !

به هرحال بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که از همان ابتدای کار میرقصید و می چرخید و می نوشید از این جام ! بیخود شده از خویش بود و گردش ایام !! البته بازارهای جهانی هم کمک خوبی را داشت و وضعیت را مثبت کرده بود ولی در هر صورت هنوز حاکم جریان پول است و فروشندگان را پشت سر هم کُت میکند !

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *