بند بازی لب میلیون !

امروز یکشنبه بازار کار خود را در حالی آغاز کرد که فضای بازار ابتدا بسیار خوش و خرم و با صف و مثبت اغاز کرد ولی شدت عرضه حقوقی ها در بازار امروز به طور روشن و شفاف کمی افزایش یافته بود و شاید بتوان گفت نیم ساعت اول و یا بهتر بگوییم ۱۵ دقیقه اول فشار فروش زیاد بود بعد دوباره بازار خود را بازیابی کرد و کار جور دیگری پیشرفت و رسیدم به اخر وقت که تقریبا می توان گفت افزایش عرضه از ساعت ۱۲ در بازار شدت گرفته بود و اخر وقت حساس و حیاتی را داشتیم و شاید اگر نیم ساعت دیگر بازار ادامه پیدا میکرد خیلی از صفوف با این شدت نبود .

حقوقی های بازار دست به کار شده و امروز آنها روز پر کاری را داشتند البته ورود پول هم عالی بود و به ۲۳۰۰ میلیارد تومان رسیده بود ! از طرفی دیگر شاخص لب مرز ۱ میلیون قرار دارد و مرز روانی این عدد و بند بازی روی ان میتواند جالب توجه باشد .

همه این موارد را گفتیم که بنویسیم بازی دارد جالب می شود و حساس !

قبل از هر چیز یک نکته اینکه برخی از عزیزان در روزهای گذشته گفتندکه چه کار به مسائل بازار دارید چرا اصلا بیان می کنید چرا در این فضای به این شیرینی از تلخی حرف میزنید؟ حتماً نقد هستید !در پاسخ باید این نکته را بیان کنیم که ما هم مثل خیلی از افراد و حاضرین در بازار فعال هستیم و مشغول ! اتفاقا به نقد و غیرنقد بودن هم ربطی ندارد مطلب را باید گفت چه نقد باشی چه سهم !!

اما دو نکته به ذهن می رسد.

روزهای گذشته شاهد بروز یک اتفاق هستیم .حد اعتباری کارگزاری ها پر شده و برخی کارگزاری قادر به خرید سهم نیستند این بدین معنی که خط اعتباری آن کارگزاری تا سقف ممکن خود استفاده شده و قدرت خرید بسته شده است نمی گویم بد یا خوب اما به نظر کمی تا قسمتی تا خرخره اعتبار بودن برای بسیاری از فعالان بازار چالش برانگیز است که البته این را هم نمی توان نادیده گرفت که بازار بزرگ شده و ابزارهای خاص خود را دارد.

اما نکته دوم

در وزن کشی بین عوامل مختلف بسیاری بر این عقیده اند که جریان پول یکطرف و موضوع و تحولات بنیادی شرکت ها طرف دیگر است. یا بهتر بگویم جریان پول یک طرف ! تمام دنیا یک طرف !! اما باز تو یک طرف عزیزم جریان پول همان عزیزم ما است که این روزها همه چیز در اختیار اوست و در شرایط بین عوامل مختلف آنقدر وزنش سنگین است که کسی حتی جرات سرشاخ شدن با این حریف را ندارد

مشکل درست از همین جا آغاز می شود که…

افرادی که باید منطقی و تحلیلی نگاه کنند دقیقاً به چشمشان نه فکرشان اعتماد کرده و روزمرگی را به جای تحلیل استفاده می‌کنند که البته تا به امروز جواب داده اما شاید از این به بعد لازم باشد کمی وزن تحلیل را بالا ببریم. البته این موضوع مستلزم برداشته شدن چند گام است اولین گام از سوی فعالان بازار توجه بیشتر به وضعیت شرکت ها به خصوص ارزش بازارها و مقایسه با جریان واقعی درامدی و سود سازی شرکت است .

در سوی دیگر

گام های مهمی هم از سوی سازمان بورس باید برداشته شود ببینید همین شفاف‌سازی های کرونا اتفاق خوبیست از این نظر که شرکت ها حداقل بیشتر حرف میزنند. از اثرات این موضوع بر فروش میگویند با اینکه میدانند فعلا بازار حرف آنها را گوش نمی دهد و کسی به این اطلاعیه ها توجهی ندارد اما این ابزار باید وجود داشته باشد تا با کمرنگ شدن نقش جریان پول وزن خود را نشان دهد . این را همین امروز که همه چیز گل و بلبل است میگوییم باز چند ماه دیگر دوستان به فکر نجات بازار با ابزار بنیادی نباشند !!

از همین حالا به فکر باشند که شفاف کردن شرکت ها باید در دستور کار سازمان بورس قرار گیرد و لازمه آن برگشت از تصمیم اشتباهی بود که گرفته شده است. جریان پیش بینی سود شاید در شرایط فعلی در مقابل جریان پول هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد اما رفته رفته چشمها را بازتر و عیار برخی سهم ها را روشن تر می کند.

هرچه اطلاعات بیشتری به بازار برسد امید این است تاکید می کنیم امید این است که بازار عاقلانه تر رفتار کنند به نظرم اولین گام مثبت اعلام پیش بینی سود شرکت بنا به تشخیص سازمان بورس در یک چهارچوب و جدول مشخص ارائه شود که شرکت ها ملزم به ارائه پیش‌بینی سود شوند و این را هم بگویم انصافاً ایده گزارش ماهانه و کنفرانس ایده بسیار خوبی بود شاید پیش بینی سود در دنیا مرسوم نباشد ولی تقریبا همه حالا به این نتیجه رسیدند فضای فعلی بازار ما که حرف اول را چیزی بغیر از تحلیل می زنند این ابزارها را نیاز دارد و هرچه این ابزارها بیشتر باشد شرایط برای بهبود بازار و عملکرد آن فراهم تر است

نکته دیگر

در این زمینه اینکه امروز حقوقی ها دست نگاه کن حقیقی های بازار شدند یا به نوعی به این شکل هستند که وقتی صف هست !میگویند ای بابا صف است و صف را نمیدهند ! بعد که صف ریخت پشیمانند که چرا صف را نداده اند و پولی جور نکردند ! تازه احتمالاً بعد از آن متوجه می‌شود ای داد بیداد پول لازم هم بودند . به واقع این چرخه تا کی قرار است تکرار شود .؟ بدون تحلیل رفتار کردن این قشر نوبر است !!

جو زدگی برخی حقوقی‌ها انتها ندارد بسیاری از همین سهم ها که مورد نظر هستند در ۵۰ درصد پایین تر توسط همین افراد عرضه می شده و وقتی می پرسیدی چرا اینطور بی محابا میفروشی فریاد سر می دادند که ای وای ای افغان بی پولیم ! مجبوریم ! مهجوریم ! تازه بعد می گفتند آقا جان سهم نمی ارزد … اگر امروز نمی فروشند و می گوییم چرا نمی فروشی بیداد و فغان میکنند آتش به مال خودبزنیم ؟؟به چه قیمتی برادر من !!

عزیز من شما باید تحلیل قیمت سهم را مد نظر قرار دهید نه صف خرید و فروش. اتفاقاً در تکمیل بحث بالا شاید پیش بینی سود کمک شایانی به این عزیزان بکند که کمی تقویت قدرت تحلیلی را بالا برده و به آنها در این زمینه کمک بیشتری نمایند .وقتی حقوقی های ما این چنین اند از تازه واردان چه انتظاری دارید ؟!

حرف آخر

اینکه هیچکس دنبال ریزش بازار نیست بارها عرض کردیم بازار سرمایه زمین بازی ماست محل کسب و کار ماست هیچ کس دنبال آسیب دیدن محل کسب و کار خود نیست اتفاقا به خاطر همین است که معتقدیم کمی متعادل شدن بازار و کاهش سرعت و دست به دست شدن می ‌تواند در دوام این رشد موثرتر باشد .
عزیزانی که امروز در بازار فعالیت می کنند ریزش دیدند اما نهایت به عمق تحولات سردار سلیمانی ! اما رکود عمیق بعد از رشد های هیجانی را کمتر دیده اند دوستی می گفت بابا سخت نگیریم این فصل را با من بخوان باقی بهانه است!! اتفاقاً ما معتقدیم همه باید تلاش کنند بورس و بازار سرمایه مردی برای تمام فصول باشد نه یک فصل خاص و گل یک بهار !

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

2 پاسخ به “گزارش بازارامروزیکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۹”

  1. سلام !لطفاًتقاضادارم نسبت به ارسال سهام فولاداينجانب از افزايش سرمايه كه تعداد٢٤٤٠٠ سهم مى باشدبه پورتفوى اينجانب اقدام لازم مبذول
    نماييد.پيشاپيش ازلطف شماسپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *