به گزارش تجارت‌نیوز، در حال حاضر موضوعی که بیش از هر چیزی برای دارندگان سهام اهمیت پیدا کرده، این است که ارزش سهامشان بعد از این سال‌ها چقدر افزایش یافته است.

برای بررسی این موضوع، ابتدا لازم است گفته شود که به‌طور معمول ارزش سهام در روند عرضه و تقاضا و در بازار بورس تعیین می‌شود و بر همین اساس، نیاز است آزادسازی صورت گیرد و سپس برهم‌کنشی نیروهای عرضه و تقاضا بر یکدیگر قیمت تعادلی بازار را مشخص خواهد کرد، اما با این حال همیشه برای هر کالا و بنگاهی یک ارزش طبیعی وجود دارد که با هزینه تولید و در مورد دوم ارزش دارایی‌ها سنجیده می‌شود. در اینجا مبنای محاسبه درباره شرکت‌های بورسی همان ارزش روز شرکت در بازار و برای دیگر شرکت‌ها ارزش دارایی‌های آنها قرار گرفته است.

از ۴۹ شرکت موجود در پورتفوی سهام عدالت، ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیربورسی هستند. طبق اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت ارزش مقطع واگذاری شرکت‌های مذکور حدود ۲۶.۶ هزار میلیارد تومان بوده که در ۱۳ اردیبهشت امسال، ارزش روز شرکت‌های حاضر در پورتفوی سهام عدالت به بیش از ۴۲۹.۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی طی این مدت ارزش این ۴۹ شرکت بیش از ۱۶ برابر شده است.

از سوی دیگر

بر اساس اطلاعات همین پایگاه سهام عدالت، تعداد مشمولان نهایی (به‌عنوان ۶ دهک پایین درآمدی) در سامانه سهام عدالت ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر هستند که از این تعداد، تنها ۶ میلیون نفر به‌عنوان مشمولان دهک‌های اول و دوم درآمدی (مشمولانی که بر اساس ماده ۳۴ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از تخفیف ۵۰ درصدی در بهای سهام بهره‌مند هستند) در نظر گرفته شده‌اند.

ارزش اسمی سهام عدالت عموم مشمولانی که این دارایی به آنها واگذار شده، معادل ۵۳۲ هزار تومان و برای افرادی که مشمول تخفیف ۵۰ درصدی شدند و همچنین سایر اشخاصی که الباقی وجه مورد نیاز برای تسویه واگذاری سهام عدالت را پرداخت کرده‌اند، دو برابر (یک میلیون و ۶۴ هزار تومان) است.

حال اگر این رقم‌های اسمی (ارزش ابتدایی سهام) را در ۱۶ ضرب کنیم، برای دسته اول ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای گروه دوم ۱۷ میلیون تومان می‌شود که معادل ارزش هر سهم است. این رقم تقریباً نزدیک همان رقمی است که اخیراً رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود.

علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره ارزش سهام عدالت گفته بود: دو دهک پایین درآمدی که سهام کامل یک میلیون تومانی در اختیار دارند، ارزش سهامشان بالای ۱۵ میلیون تومان است و برای باقی مردم نصف این مقدار است.

کدام روش را انتخاب کنیم؟

پرسش درباره انتخاب روش صحیح را شاید بتوان به عنوان مهم‌ترین سوال سهام‌داران قلمداد کرد.

درباره این که کدام روش آزادسازی سهام عدالت بهتر است، به نظر می‌رسد ابتدا باید هر سهامدار باید فاکتورهایی مثل داشتن دانش بورسی، نیاز به فروش فوری سهام، ریسک‌پذیر بودن در بازار سرمایه و… را در نظر بگیرد.

سپس اظهارات مسئولان در این خصوص نیز قابل تامل است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درخصوص روش آزادسازی گفت:

سهامداران اگر اطلاعات کافی و تجربه فعالیت در بازارسرمایه را دارند به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و نوع کنترل سهامشان را به صورت مستقیم تعیین نمایند اما اگر این تجربه را ندارند و ترجیح می‌دهند که سهامشان توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی که توسط مدیرانی مجرب مدیریت می‌شود کنترل شود نیازی به مراجعه به سایت هم نیست و تنها باید منتظر اطلاعیه‌های بعدی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باشند.

حسن علائی، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز در پاسخ این که کدام روش سودده‌تر است؟ به تجارت‌نیوز گفت: ماهیت این روش‌ها هیچ فرقی ندارد یعنی از نظر سود و زیان یکی بهتر از دیگری نیست و هر دو تابع قانون تجارت و سازوکارهای بازار سرمایه است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی اما گفته است:

فعلا مردم به فروش سهام اقدام نکنند چرا که بازار سرمایه درخشان است و با ورود ۵۰ میلیون سهام‌دار سهام عدالت به بورس وضعیت بهتر هم خواهد شد.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی به سهامداران توصیه کرد: مردمی که نمی‌توانند سهام خود را مدیریت کنند، از فروش فوری و شتاب زده آن خودداری کنند.

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *