ماموریت رییس جمهور به شورای عالی بورس؛طراحی ساز و کار آزاد سازی سهام عدالت در کمترین زمان

رییس جمهور گفت ما در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم و ۱۸ اردیبهشت آغاز تحریم و فشار بی نظیر در تاریخ کشورها و در تاریخ ایران از سوی یک رژیم مستبد علیه ملت ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: ما دو سال و چهار ماه با دنیا مذاکره کردیم از اوایل مهر سال ۹۲ مذاکرات را شروع کردیم که اولین موج آن هم در نیویورک بود با حضور همه وزرای خارجه ۱+۵ با ایران و بعد این مذاکرات در مراحل مختلف ادامه پیدا کرد. دو سال و چهار ماه طول کشید تا این روند به ثمر نشست و در اواخر دی ماه سال ۹۴ ، ۲۶ دی سال ۹۴ برجام اجرایی و عملیاتی شد. این دو سال و چهار ماه خیر و برکت فراوانی برای کشور ما داشت و فکر می‌کنم در تاریخ سیاسی کشور ما کم نظیر بود.

وی ادامه داد: همه قطعنامه‌هایی که علیه ما بود کان لم یکن شد. پرونده بزرگی که می‌خواستند دهها سال ادامه بدهند – پرونده پی.ام.دی – بسته شد. در همان توافق موقت اول در ژنو، اموال ما آزاد شد. حساب‌های بانکی ما باز شد، اعتبارات باز شد، تمام قطعاتی که در بندرها متوقف شده بود آزاد شد. بعد از توافق برجام در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما یک رشد اقتصادی بی نظیر حتی در سطح جهانی بود.

رییس جمهور افزود:

صادرات نفت ما یک مرتبه از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید؛ تمام طرح‌های نیمه تمام در همه استان‌ها شروع به تکمیل شدن شد؛ پالایشگاه‌های عظیم، واحدهای گاز، واحدهای پتروشیمی، این تحملش برای مخالفین جمهوری اسلامی ایران بسیار سخت و سنگین بود که یک کشور به تنهایی در برابر جهان پای میز مذاکرات بنشیند و تمام آن خطراتی که کشور ایران را تهدید می‌کرد، از جلوی پای ملت بردارد.

روحانی ادامه داد:

آمریکایی‌ها چه کار کردند؟  در ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ تحت فشار تندروهای داخلی آمریکا، اسراییل و عربستان و لجبازی‌ای که ترامپ با رئیس جمهور قبلی داشت، همه دست به دست هم داد و آمریکا کارِ بسیار احمقانه‌ای انجام داد و از این توافق و قرارداد یکجانبه خارج شد.در ذهن آنها این بود وقتی آنها خارج شدند، بلافاصله ما هم خارج می‌شویم و وقتی خارج شدیم پرونده به شورای امنیت می‌رود و وقتی به شورای امنیت رفت تمام آنچه بدست آوردیم در یک شب از بین می‌رود.

رییس جمهور با بیان اینکه این خوابِ آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد، گفت: همان روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ که نطق ترامپ تمام شد، بلافاصله من در برابر دوربین ایستادم و یک نطق کوتاهی ایراد کردم و در آنجا ضمن محکوم کردن و تقبیح کار آمریکا و برخلاف مقررات بین‌المللی بودن آن، گفتم فعلا به جای ۱+۵ با ۱+۴ در این توافق ماندیم و چند هفته‌ای مهلت می‌دهیم ببینیم آیا آنها می‌توانند منافع ما را تامین کنند؟

وی افزود:

آمریکا طی این دو سال در هیچ راهی موفق نبود. تلاش کرد اروپا را به سمت خود بکشاند که موفق نبود، تلاش کرد از نو بیاید و بگوید باید یک توافق جدید نوشته شود که موفق نبود و تلاش کرد در سازمان ملل جلسه‌ای با حضور خودِ ترامپ بگذارد موفق نبود.آمریکایی‌ها تازه یکی دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شدند و فهمیدند که اشتباه بزرگی کردند از برجام خارج شدند و چه خطای بزرگی کردند که برجام را به هم زدند.برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد.

رییس جمهور ادامه داد: در آن دو سال و چهار ماهی هم که ما از برجام استفاده کردیم باز این مردم بودند که به صحنه آمدند، از اعتبارات بانکی استفاده کردند، کارآفرینان به صحنه آمدند و یک تحول بزرگ اقتصادی در کشور شروع شد. مردم علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات و علیرغم اینکه بر زندگی آنها سخت گذشت، خم به ابرو نیاوردند.

عرضه سهام دولتی در بورس ادامه دارد

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: دو سه نکته دیگر هم دارم که به طور خلاصه می‌خواهم بگویم. اولا امسال که سال جهش تولید است دولت به این تصمیم رسید که سهام شرکت‌های بسیار مهم و سودآور خود را در بورس عرضه کند، و این کار یک نوبت انجام شد یک نوبت دیگر هم به زودی انجام می‌گیرد نوبت‌های دیگر هم در ماههای آینده به تناوب  انجام می‌گیرد. چرا این کار را می‌کنیم چرا این سهام را در بورس عرضه می کنیم؟ اولا اگر ما می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم دولت باید چابک شود. دولت باید تصدی‌گری‌هایی را که نیاز ندارد کنار بگذارد، آنهایی که حاکمیتی نیست! اگر می‌خواهیم به جهش تولید برسیم باید اقتصاد را به شرکت‌های خصوصی و مردم واگذار کنیم.

وی افزود:

نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه های صحیح و درست و سالم برای جمع آوری نقدینگی و در نهایت کاهش تورم و مهار تورم حضور مردم در  بورس است. در بورس اگر حضور پیدا کنند هم صاحب سهام می‌شوند و هم اگر لازم باشد سهامشان را می‌توانند اضافه کنند، می‌توانند بفروشند، پس هم نقدینگی جمع می شود.

روحانی ادامه داد:

سوم اینکه بنگاه‌های دولتی شفاف می‌شود؛ برای ما خیلی مهم است که شستا شفاف باشد؛ سهام دیگر شرکت‌های دولتی در بورس بیاید، شفاف بشود و همه ببینند؛ مبارزه با فساد  و رانت در سایه شفافیت است و ما این راه را ادامه می‌دهیم و ان شاءالله تا پایان سال مردم خواهند دید قدم‌های مهمی را در این راه برمی‌داریم.

رییس جمهور به سهام عدالت نیز اشاره کرد و افزود: نکته بعدی که باید روی آن تاکید کنم، مساله سهام عدالت است؛ می‌دانید که حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند؛ حالا در کشور ۲۳ یا ۲۴ میلیون خانواده داریم و در هر خانواده‌ای به طور متوسط یک یا دو نفر یا سه نفر صاحبان سهام عدالت هستند و مالکیت این سهام عدالت متعلق به مردم است؛ از سال ۸۴ این بحث‌ها انجام گرفت و تصویب شد و مقام معظم رهبری موافقت کردند؛ در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحث و آیین‌نامه‌ها نوشته شد؛ اما خیلی روشن نبود ورقه‌ای که در اختیار مردم به عنوان سهام عدالت بود، یعنی چه؟ مالک چه هست و نیست! مالک هست؟ اصلا نیست!‌

می‌بایست به تدریج از سود سهام به عنوان پرداختی اینها محاسبه می‌شد تا اینها صاحب سهام می‌شدند، مالک که نبودند، ورقه داشتند. در دولت یازدهم همه تلاش‌ها انجام گرفت که مردم مالک این سهام شوند و این کار را بحمدالله دولت یازدهم انجام داد که کار بسیار عظیم و بزرگی بود؛ مردم احساس کردند مالک هستند؛ یک حساب و کتاب و سایت و سامانه‌ای دارد؛ سود هم به موقع به مردم پرداخت شد و دولت در سه نوبت سود این سهام را به مردم پرداخت کرد.

وی ادامه داد: از امروز به بعد با اجازه مقام معظم رهبری در این مقطع حساس مردم صاحب و مالک سهام هستند.

مردم دو گونه می‌توانند عمل کنند؛ من از وزارت اقتصاد و دارایی و مسوولین بورس که در این چند روز زحمت کشیدند و دارند زحمت می‌کشند، خواهش می‌کنم با یک زبان بسیار ساده‌ای برای مردم توضیح دهند تا همه مردم ایران و همه آنهایی که صاحب این سهام هستند ؛یعنی آن ۵۰ میلیون نفر که حدود ۱۵ میلیون نفرشان از افراد روستایی هستند، بدانند؛ میلیون‌ها نفر از اینها بازنشسته‌ها هستند؛ عده زیادی عشایر هستند؛ عده‌ای از اینها آنهایی هستند که تحت حمایت کمیته امداد هستند.افراد مختلف از خادم یک مسجد و حسینیه گرفته تا افراد مختلف در جامعه، افرادی که یک تاکسی در اختیار دارد و تاکسیران است تا کارگران فصلی ساختمان هستند؛ تمام افراد؛ یک قالیباف تا یک فعال قرآنی تا آنهایی که مددجو هستند، همه داخل این ۵۰ میلیون نفر هستند.

روحانی افزود: این۵۰ میلیون نفر باید بدانند دو راه دارند؛ اگر می‌خواهند سهام خود را بفروشند و امروز به پول برسند؛ می‌توانند اعلام کنند که ما سهام خود را می‌خواهیم بفروشیم؛ سازوکار آن به راحتی تهیه می‌شود که چگونه این سهام فروش رود و چه روزی فروش رود و پول هم به حساب آنها ریخته شود.

زمانی یک عده می‌گویند ما الان نیاز به پول نداریم و می‌خواهیم این سهام ما باشد و سالانه سود آن را بگیریم، در آینده هم اگر لازم بود می‌فروشیم؛  این دو موضوع ، دو شکل بیشتر ندارد و به راحتی این را برای مردم حل کنیم و بگوییم هر کدام از شما می‌خواهید سهام خود را بفروشید، بنویسید من خواهان فروش هستم و کسی که نمی‌خواهد بگوید من خواهان فروش نیستم.

رییس جمهور تاکید کرد:

بگذاریم در این شرایط که شرایط سختی برای مردم هست به هر حال روزهای سختی است، هم ما دو سال تحریم داشتیم تحریم سخت پشت سر هم داشتیم هم موضوع کرونا آمد زندگی مردم، برخی از شغل‌ها، کسب‌ها، ده رسته‌، یازده رسته کاری را دچار مشکل کرد الان این کمکی برای آنها است حال هر مقدار که می‌شود یک خانواده ممکن است دو سهم داشته باشد، یک خانواده ممکن است سه سهم داشته باشد، یک خانواده ممکن است یک سهم داشته باشد.

می تواند امروز یک کمکی برای آنها باشد. خواهش می‌کنم وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس ما خیلی روان و ساده با یک شکل کاملا روشن به این ۵۰ میلیون نفر خطاب کنند و بگویند عزیزان شما صاحبان این سهام هستید اگر دلتان می‌خواهد بفروشید. اگر هم می‌خواهید نگهدارید بگویید من مایل به فروش نیستم. بعد آنهایی که می‌خواهند بفروشند سازوکار آن را برایشان مشخص کنیم. خودِ دوستان بنشینند برای مردم ترتیب و توضیح دهند این کار خیلی ساده است برای اینکه این سهام در بورس فروخته شود و پول آن هم به حساب آن افراد واریز شود.

روحانی ادامه داد: خواهش می‌کنم در کوتاه‌ترین زمان ممک این کار عملیاتی شود. امروز یک نیاز خاصی دارد ما همه کمک کنیم که این کار انجام بگیرد.

رییس جمهور به حذف صفر از پول ملی نیز اشاره کرد و گفت: آخرین نکته من راجع به پول ملی است. سالیان دراز بود یک پول ملی داشتیم روی نوشتار و کتابت و یک پول ملی داشتیم در گفتار و زبان، وقتی با هم صحبت می‌کردیم می‌گفتیم این کیلویی چند؟ می‌گفت کیلویی ۷ تومن، وقتی می‌رفتیم بانک می‌گفتیم من پول می‌خواهم می‌گفت ۷ هزار ریال ، ۷۰هزار ریال می‌خواهی؟ بعد او فکر می‌کرد می‌گفت ۷۰ هزار ریال یعنی ۷ هزار تومان؟ بانکی دوباره از او می‌پرسد که تو ۷هزار تومان می‌خواهی، دومرتبه می‌آورد روی کاغذ، آخر هم اشتباه می‌کردند، هم این و هم او اشتباه می‌کرد.

بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به خاطر همین ریال‌، تومان است. هم مردم اشتباه می‌کنند هم کارمند بانک اشتباه می‌کند.این چه واحد پول ملی است؟ که یک مفسر باید همیشه بغل دست او باشد، این مجمل است که همیشه مفسر می‌خواهد. یک پول ملی داشتیم که هیچ وقت در عمل آن را نمی‌دیدیم

پول ملی ما ریال است، ریال کجا بود؟ واحد پول ملی ما ریال است و اصلا حضور ندارد، در زندگی مردم.

وی افزود: فکر می‌کنم یک کار خیری است؛ البته از لحاظ وجهه بین‌المللی هم خیلی بهتر است وقتی می‌خواهیم واحد پول ملی خود را با واحد پول اروپا، مثلا یورو، مقایسه کنیم یک وقتی‌ می‌گوییم این یورو ۱۷۰هزار ریال است ، یک وقتی می‌گوییم این یورو ۱۷ تومان است؛ یعنی چهار تا صفر این ۱۷۰هزار را برمی‌داریم و ۱۷ تومان می‌شود؛ هم گفتن آن راحت است؛ هم زیباتر و قشنگ‌تر است و هم محاسبه آن آسان‌تر و با ذهن مردم کاملا منطبق است. پس از لحاظ محاسبه با پول‌های دیگر هم این کار که انجام گرفته به نفع ماست و به نظر من یک کار مبارک و خوبی است که در کشور ما انجام شده است.

رییس جمهور تاکید کرد: فکر نمی‌کنم و بعید می‌دانم از لحاظ رشد اقتصادی و تورم و این چیزها خیلی تاثیری داشته باشد؛ حذف صفرها بیشتر سهولت حسابگری و زیباتر شدن پول ملی در برابر پول‌های خارجی است و اینکه مردم نباید هر روز در ذهن خود یک محاسبه اضافه انجام دهند؛ گفتار و نوشتار مردم یکی می‌شود.

پایگاه خبری بازار سرمایه

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *