۱) پس ازانکه وزیر صنعت روز گذشته قوانینی تعجب برانگیز وضع کرد که مانع از صادرات و ورود ارز برای صنعت فولاد می شد و ازانجا که در کنترل بازار خودرو کاملا ناتوان بود، بر اساس حکمی از سوی رئیس جمهور، عزل شد. حالا آقای خیابانی نگاه ویژه ای به صنایع صادرات محور از جمله فولاد دارد و احتمالا محدودیت ها و ابطال معاملات بورس کالا نیز برطرف خواهد شد. (اینکه وزیر در زمان تحریم ها سعی کند صادرات را کاهش دهد، باید اندکی بیشتر مورد پرسش نهادهای امنیتی قرار گیرد)

۲) در آینده نزدیک، کد ملی همان کد بورسی خواهد شد و شرط احراز برداشته می شود و هرکسی که یک حساب بانکی داشته باشد، عملا احراز شده است.

۳) سهام عدالت در نیمه اول خرداد تعیین تکلیف نهایی می شود رئیس سازمان خصوصی سازی، می گوید “مشمولان سهام عدالت ۶ ماه بعد امکان فروش ۲۰ درصدی دارند”

۴) رحمانی‌فضلی، وزیر کشور می گوید ” بسیاری از کانال‌ها و سایت‌ها با مبنا و ریشه خارجی وجود داشتند که با هدف تضعیف بازار سرمایه در این حوزه وارد شدند که مقرر شد برخورد‌های لازم با اینگونه رسانه‌ها اتخاذ شود.”

۵) قیمت سکه طلا روز گذشته به ۷میلیون تومان رسید.

۶) رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران می گوید کافه بازار، دیجی‌کالا، تپسی و صبا ایده به بورس می آیند.

۷) آقای رئیس (بانک مرکزی) می گوید “نرخ سود بین بانکی به ۱۲ کاهش یافته است. سهم بازار سرمایه در تامین مالی باید به حدود ۵۰ درصد برسد”

۸) شورای رقابت روز گذشته در یک شوخی جالب قیمت محصولات ایران خودرو را ۱۰درصد و سایپا را ۲۳درصد افزایش داد. (آیا رئیس شورای رقابت حاضر است خودروی شخصی خود را ۲۳درصد بالاتر از سال قبل به ما بفروشد؟)

۹) بسیاری از پروژه های میدکو به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصد نزدیک شده اند. زغالسنگ طبس، فولادسازی زرند از جمله این طرح ها هستند. احیا مستقیم بوتیا ۲۶درصد و فولاد آن ۴۹درصد پیشرفت دارد.

۱۰) مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران از آماده‌ سازی طرحی در این شرکت خبر داد که در صورت عملیاتی شدن، صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌ها را از طریق سامانه معاملاتی بورس امکان پذیر می‌کند.

۱۱) تلیسه می گوید در راستای سیاست بنیاد برنامه تجدید ارزیابی ابلاغ شده اما مراحل آن طی نشده است. همچنین زمین های شهریار بیش از ۲میلیون متر مربع است که ارزش کارشناسی آن افشا نشده است.

۱۲) بحث دلار ۴۲۰۰ تومانی در صنعت قطعه به اتمام رسید و ارز نیمایی نیز با صف طولانی مواجه شد و اکنون در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها ۳ تا ۵ ماه در صف خرید ارز نیمایی قرار گرفته‌اند. (شاید رشد دلار که پیشبینی کرده بودیم در نیمه دوم باشد، اندکی زودتر صورت گیرد اما هدف آن دور نیست)

۱۳) بهپاک می گوید که بخشی از فعالیت های بازرگانی شرکت به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی متوقف شده است. (برخی مرغداران می گویند در نبود خوراک کافی، طیور خودخواری می کنند و وضعیت خوب نیست نیست)

۱۴) ابراهیم رئیسی می گوید رونق بورس برای همه نشاط آور است؛ اما برای جلوگیری از آفات محتمل و تولید پرونده در آینده، باید مراقبت شود تا نقدینگی به سمت تولید هدایت شود. (این جملات گوهربار همه کدورت های قبلی رو شست و برد)

۱۵) عربستان قصد دارد یک میلیون بشکه از تولید نفت خود را بیش از آنچه تعهد کرده بود کاهش داد.

۱۶) برخی کارخانه های تولید ورق تانگشان تصمیم به اورهال دو هفته ای گرفته اند و همین موضوع موجب تصور کاهش عرضه ورق گرم شده و قیمت ها در حال بهبود است.

۱۷) روز گذشته ارزش معاملات ۱۳٫۵هزار میلیارد بود و ورود پول ۹۵۵میلیارد تومان گزارش شد.

۱۸) منابع گلوبال تایمز چین می گویند مقامات رسمی این کشور ممکن است پس از اظهارات ضد چینی چند وقت اخیر دونالد ترامپ در نظر داشته باشند تا توافق تجاری فاز اول را لغو کنند.

۱۹) بانك گلدمن ساكس معتقد است با توجه به پوزيشنهاى بلندمدت فيوچرز سرمايه داران وال ستريت ، بازار به صعودى شدن روند سهام شك دارد و احتمال ريزش بين ١٨٪؜ تا ٢٠٪؜ ديگر در قيمتها ظرف سه ماه آينده وجود دارد.

۲۰) نماینده روسیه در سازمان های بین الملل می گوید آمریکا به‌صورت ویژه (در موضوع برجام) در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انزوای کامل قرار دارد.

موفق باشید. ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *