بسیاری میگویند بازار سرمایه حباب بزرگی است که به زودی همه را اسیر خواهد کرد .

ببنید بارها عرض کردیم در این که سرعت رشد بازار کمی تند است و یا برخی سهم ها رشد غیر منطقی دارد تقریبا همه قبول دارند ولی این که واژه حباب را اینقدر ساده و راحت برای کل بازار سرمایه بکار ببریم بسیار بی انصافی است .

کسانی که می‌گویند بازار حباب است بهتر است به دو سوال پاسخ دهند اول از همه استدلال این عزیزان را می پذیریم ! باشد قبول ! بازار سرمایه حباب است حرف شما کاملا درست است ولی به دو سوال پاسخ دهید یک تعریف حباب از دید شما چیست؟ چه چیزی می شود حباب تا ما حداقل بدانیم ۱ معیار اندازه گیری این کف و صابون گلنار و حباب ایجاد شده چیست ؟! و البته بعد هم پاسخ بدهید چطور مسکن با پی بر ای ۵۰ و خودرویی که با دلار ۲۵هزار تومانی به فروش میرسد حباب نیست ولی فولاد مبارکه با قیمت‌های فعلی حباب است ؟۱ این سوال را از این به بعد هر کسی که حرف از حباب می زند باید پاسخ دهد !

و سوال دوم فرض کنید شما یک میلیارد تومان پول دارید با یک میلیارد تومان چه کار می کرد

یعنی سرمایه گذاری هدف شما با یک میلیارد تومان چه بوده و چه کالایی را چه بازاری را ارزنده می دیدید که یک میلیارد تومان آنجا سرمایه گذاری کنید به واقع توضیح این دو سوال می تواند کمک شایانی به دیدگاه‌های طرفین داشته باشد . واقعا بورس حباب است و شما میخواهید بگویید مسکن نیست ؟! یا بگویید سچرده بانکی امن است و نرخ سود آن مثبت ؟! و البته خدای نکرده کسی هم قصد سوق دادن مردم به سمت بازار ارز را ندارد !!درست است دیگر ؟!

بسیاری از افراد در تفکرات قدیمی خود گیر افتادند کما اینکه ما بورسی ها هم همینطور بودیم بسیار از افراد قدیمی بازار که فکر می کردند حلقه اصلی بازارند در رشد اخیر با آنچه قبل تر دیده بودند در تضاد بوده و خیلی قبل تر بیان داشتند بازار سرمایه حباب است

اما طیف جدیدی از افراد تازه وارد این حلقه را شکسته و تفکرات خود را به ما قبولاندند. نکته‌ای که در این موضوع وجود داشت این بود که بسیاری از کسانی که امروز حرف از حباب بازار می‌زنند چه بچه های قدیمی بازار و چه افرادی بیرونی پدیده اسمارت مانی را فراموش کردند…

خاطره برای شما تعریف کنید شاید بیشتر متوجه این موضوع باشید در جلسه ای بین بچه های تحلیلی بازار که اکثر آنها تحلیلگران استخوان خرد کرده بازار هم بودند و در مجموعه های حقوقی قرار داشتند داشتند در مورد بازار و به خصوص سهمی حرف میزدند که امروز نسبت به آن قیمتش صد درصد رشد کرده و آن موقع در قیمت های آن زمان و قبل از رشد میگفتند بله این سهم گران است!!

گفتیم چرا گران است ؟!گفتند آقا پی به ای ای بازار ۸ است این سهم باید ۶ باشد همین حالا هم شش است پس گران است! نمی ارزد !!

چه اتفاقی رخ داد؟! جریان پول درس بزرگی به همه ما داد !

و البته اسمارت مانی ها نشان دادند باهوش تر از تحلیل گران هستند ! در همان مقطع این افراد تازه وارد این سهم را می خریدند و بعد خبرهایی آمد که نرخ سود بانکی کم شد !! دولت ناگهان همچون زورو مرد عنکبوتی ! وارد گود شده و از بازار حمایت می کند ! بازارهای رقیب با بگیرو ببند بانک مرکزی قفل می شوند و … ! به نظر کسانی که در آن مقطع با پول های سنگین وارد بازار شدند از این سلسله رویدادها خبر دار بوده و می خریدند و شاید همین امروز هم که بازار را می خرند و بسیاری می گویند قیمت ها حباب است فردا با تغییر پارادایم اتفاقات جدیدی رخ دهد این را عرض می کنیم تا بگوییم با عینک های تحلیلی قبل نمی شود بازار فعلی را دید.

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *