۱) در سیستم معاملات آنلاین گروهی (سامانه رکسار که شبیه به استیشن معاملاتی است) برای جلوگیری از مشکلات به وجود آمده، در هر سبدسفارش می توان برای هر کد ۳ درخواست ارسال کرد اما در سایر سامانه ها، همچون آنلاین کارگزاری ها که عموم ازان استفاده می کنند، هیچ محدودیتی به وجود نیامده و این تصمیم جهت کاهش بار ترافیکی سیستم رکسار گرفته شده است.

۲) مدیرعامل شرکت بورس می گوید در شاخص جدید شرکت های سرمایه گذاری لحاظ نمی شوند ضمنا بخش توسعه بورس در حال بررسی بوده شاخص جدید بوده و بعد از نهایی شدن برای تصویب و تایید به سازمان بورس ارسال می شود. فعلا نمی توان زمانی تقریبی برای اضافه شدن شاخص جدید اعلام کرد.

۳) مدیرعامل شرکت بورس می گوید در آینده نزدیک ، سقف دسته سفارس ها براساس قیمت سهام ، تغییر و از ۱۰۰ هزار سهم به حداکثر ۵۰۰ هزار سهم خواهد رسید. زمان معاملات سهام شرکت های بزرگ و دارای سرمایه زیاد و تعداد معامله گران انبوه نیز تغییر می کند.

۴) شنیده شده که تقاضای شمش فولاد در بورس کالا برای روز جاری بسیار قوی تر از گذشته است. ابطال ها توسط وزیر قبلی صمت به همراه مسدود کردن مجرای صادراتی تعادل بازار فولاد ایران را به هم زده است. مصرف کنندگان شمش، تشنه خرید هستند و فولاد سازان هم به دنبال فروش و ورود ارز حاصل از صادرات.

۵) ازی پس، صادرکنندگان می توانند از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به تأمین نیازهای واردات خود اقدام نمایند و بخشی ازان را به صورت اسکناس وارد کنند.

۶) قیمت گذاری تمام خودروها ازین پس توسط شورای رقابت خواهد بود و این شورا بر اساس تورم سال ۹۷ و ۹۸ قیمت خودرو در سال ۱۳۹۹ را تعیین می کند.

۷) برخی دلواپسان و تریبون های خاص که چند روز قبل در خصوص رشد بازار سهام و تاثیر منفی آن بر امنیت ملی طی روزهای اخیر می گفتند و می نوشتند، حالا در پی افزایش قیمت دلار بازار آزاد به ۱۷۲۵۰ تومان، غیبت غیر موجه پیدا کرده اند.

۸) روز گذشته شاهد خروج ۲۸۶میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش معاملات خرد سهام ۸٫۶هزار میلیارد تومان بود که به دلیل باقی ماندن صفوف فروش، نسبت به روزهای قبل کاهش یافته است.

۹) این روزها تعداد افرادی که بر اثر کرونا در ایران جان خود را از دست می دهند کاهش یافته و تعداد مبتلایان افزایش.

۱۰) سازمان جهانی بهداشت می‌گوید نتایج تازه‌ترین تحقیقات ثابت نکرده‌ که احتمال انتقال ویروس کرونا به انسان از طریق دست زدن به اجسام مختلف، مثلا به دستگیره در، کیبورد کامپیوتر و نظایر آن وجود دارد.

۱۱) دلار آمریکا در بخش اسکناس سنا ۱۶۵۵۰ تا ۱۶۷۲۶ تومان و در بخش حواله ۱۴٫۵۳۸ تا ۱۴٫۹۱۰ تومان معامله می شود.

۱۲) وامید در یک شفاف سازی نحوه محاسبه هزینه مالی مربوط به بدهی خود به سهامداران عمده را اعلام نموده که این رقم ۱۱۲۴میلیارد تومان است و سود هر سهم وامید ۷۹۵ ريال در ۳۰ دی ۱۳۹۸ بوده است. (وامید با یک سال تاخیر سود کگل و کچاد را شناسایی می کند لذا سود سال ۹۸ این دو شرکت در سال بعدی وامید دیده می شود)

۱۳) به صندوق ETF دولت، سه بانک دیگر هم افزوده شده است. بانک‌های اقتصادنوین، پست بانک ایران و توسعه تعاون نیز در این ETF هستند و مردم تا روز چهارشنبه می توانند پذیره نویسی کنند. برای خرید این صندوق نماد “دارا یکم” را ساعت ۱۴ به بعد درخواست خرید بدهید.

۱۴) معاوم وزیر راه و شهرسازی می گوید پیشنهاد افزایش وام مسکن را مجددا مطرح کرده‌ایم و در حال کار بر روی آن برای ارسال به دولت هستیم.

۱۵) منابع تجاری اعلام کردند در كره جنوبی ، بازار متانول با تقاضای ثابت به تعادل بازگشته است. (قیمت متانول کره جنوبی به ۱۹۳دلار رسیده اما در چین به دلیل پر شدن ذخائر قیمت ۱۶۰دلار مانده و پس از مصرف این ذخائر قیمت ها رشد می کند)

۱۶) وزير خارجه چين در واكنش به محدوديتهاى جديد امريكا براى هواوى می گوید ” ضرورى ست كه امريكا آسيب زدنهاى غيرمنطقى به كمپانيهاى چينى را متوقف كند. ما از حقوق قانونى شركتهايمان قطعاً دفاع خواهيم كرد.

۱۷) رئیس دوره ای اوپک می گوید “به لطف آغاز رشد اقتصادی و اقدام‌های کشورهای عضو اوپک پلاس، شرایط بازار به‌سرعت بهبود می‌یابد.”

۱۸) ربیعی در واکنش به تحرکات دریایی آمریکا جهت قطع ارتباط دریایی ایران و ونزوئلا می گوید “ایران کالاهایی به ونزوئلا می دهد و اجناسی هم می گیرد، این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.”

۱۹) سیاسیون این روزها بسیار بر علیه ترامپ هستند. او از یک طرف سکوهای ضدموشک پاتریوت و نیروها را از عربستان خارج می کند در واقع می گوید ” اگر ایران یک یورش موشکی دیگر بکند، سعودی ها می دانند و خودشان.” از طرف دیگر با ترور سردار سلیمانی منجر به خشم تهران شده است!

۲۰) عربستان بخشی از سهام بوئینگ، فیسبوک و سیتی گروپ را خرید!

موفق باشید. ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *