سوت پایان اصلاح ؟!

امروز بازار با هر انچه در چنته داشت به میدان زد و با قدرت دوباره لشکر ضعیف شده فروشنده ها را که امروز خودشان از ترس جا زده بودند شکست داد فکر میکردیم امروز بازار کار سختی را داشته باشد ولی بدون شمشیر زدن و با قدرت ذهن ها و البته ترسی که به دل فروشنده ها افتاده بود ! پیروز میدان شد و ملت و فولادی که دیروز این حجم سنگین صف فروش را داشتند دوباره مثبت شدند !

ولی انصافا روزهای قبل روزهای سختی بود ! با این که داس دلهره برخی از به اصطلاح تحلیل گران و مخالفین بازار داشت ثانیه به ثانیه گردن سهامداران را میشمرد ! با این که بازار پر بود از صدای شیون و ناله و گلایه قدیمی و جدیدی ها ! با این که در رسانه ها هنوز حرف حباب بود و حباب ! با این که در پستوی ذهن خیلی رد عبور و گریز از بازار سرمایه و حرکت بازارهای جدید بود !!! ولی اتفاقات دیگری رخ دادو باید گفت هنوزم میشه قربانی این وحشت منحوسی که برخی از بازار ساختند نشد و از این جو سازی ها عبور کرد ! میشه همچنان عاشق بازار بود و از ستاره های بازار مایوس نشد.

به نظر میرسد بازار با این مثبت سوت پایان بحران اصلاح اخیر را زد و به روزهای بهتری فکرمیکند ولی ممکن است فشار عرضه در روزهای پیش رو بالاتر برود. البته سه عامل گزارش ها ، دلار و بازارهای جهانی میتواند صحنه بازی بازار را به طور کلی تغییر دهد ولی در مجموع عمق بازار و تقاضا در بازار امروز کمی روشن تر شد و نگرانی بسیاری کمتر که البته این ریزش درس های بزرگی هم به برخی تازه واردان داد که با صبر می شود چیزهای زیادی به دست اورد.

هر چه با خود گفتیم بگذریم و چیزی نگوییم ولی انگار نمی شود ! نمی شود این جو زدگی را دید و چیزی نگفت ! یکی از بزرگترین آفت های بازار ما چه در دوران اوج خود و چه در دوران ریزش جو زدگی است ! و نکته مهم این است که به نوعی به الگوی بازار تبدیل شده !شما امروز ببنید ! حرکت اول وقت امروز صفر و یک بودن رفتار بسیاری از سرمایه گذاران است یعنی از دید این افراد بازار یا ۵ درصد مثبت و ۵ درصد منفی است آنها یا در پوزیشن خرید هستند یا در پوزیشن فروش خیلی شناسایی سود و زیان هم انگار برای آنها مهم نیست اما این رفتارافراد عادی است و شاید هم طبیعی باشد ولی خطرناک ! امروز بحث ما این بچه ها نیستند ! بحث ما این است که حقوقی پما چرا اسیر این رفتار شده !

لاف حقوقی بودن میزند اما رفتار او از حقیقی های بازار نیز ضعیف تر است نگاه به صف خرید و فروش دارد هیچ استراتژی در مدت اخیر نداشته رفتار حقوقی های بازار در رشد اخیر بسیار منفعلانه و بی خردانه بود و از فرصت به وجود آمده استفاده لازم را نکردند و شاید اگر این دسته از افراد به موقع در بازار عرضه سهم را آغاز میکردند آن سرعت عجیب رشد و این سرعت ریزش عجیب را نداشتیم . حرفهای زیادی داریم ولی همین جا میگذاریم و میگذریم …

اما حال بازار امروز جور دیگری مثبت بود

فارغ از بحث های جریان پول عواملی که که باعث امیدواری در بازار می شود جریان بنیادی و اتفاقاتی است که رخ داده و می تواند شرایط خوبی را برای ادامه بازی ها رقم بزند یکی از آنها افزایش نرخ ارز است درست و غلط کاری نداریم فعلا به دلیل رشد ارز نیز کاری نداریم امروز برای ما اثرات این رشد مهم است و تجربه نشان داده هر وقت دلار رشد کرده با کمی تاخیر اثرات آن در شرکت ها خود را نشان داده و بازار نیز از این رشد استقبال کرده است البته این بار کمی اوضاع متفاوت است بازار یک رشدی را پیش خور کرده و حالا اصلاحی که بسیاری دنبالش هستند و بازار را به همین واسطه متهم به حباب می کنند احتمالا با این رشد دلار نا فرجام و کوتاه شده و ثبات قیمت هادر این مسیر خود اصلاح است !

نکته دیگر بازارهای جهانی است .

این خوش شانسی بازار بود که در ریزش بازارهای جهانی تا حدودی تاثیر خاصی نپذیرفت و به مسیر خود ادامه داد ولی تقریباً کل بازار های دنیا با چالش مواجه شدند و ما مشغول بزن و برقص بودیم ! حالا به نظر بازارهای جهانی در حال بازیابی و بهبود است از نفت و فلزات گرفته تا سایر کالاها و این فرصت خوبی برای بازار ماست که بخشی از نگرانی‌های فعلی را نیز با این موضوع کاهش دهد . این دو موضوع می توانند عوامل مهمی برای بازار باشند که اگر بازار ببیند از سمت عوامل بنیادی هم به خوبی حمایت می شود دوباره موتور محرکش داغ شده و باردیگر جریان های قوی را در این سمت میبینیم البته همچنان معتقدیم بازار بعد از اصلاح اخیرو قبل و ان کمی متفاوت است و طبیعی است که مدتی سرعت رشد بازار کمی ارام تر و دست به عصا تر باشد !

و عامل سوم گزارش هاست

از امروز تقریبا اکثر گزارش ها میرسد نمیشود با قطعیت گفت بی تاثیر است باید رفتار بازار را دید در مقاطع قبلی بازار به گزارش ها بی اعتنا بود ولی این احتمال را میدهیم که بازار حداقل روی سهم های بزرگ تر کمی بیشتر این گزارش ها را مرور کرده و به انها اهمیت بدهد روهای بعد مفصل در مورد این موضوع صحبت میکنیم …

و حرف آخر …

خیلی خوب این موضوع را بخوانید . در حال حاضر که این متن و این جمله را می نویسیم نه درخواست و سفارش از جایی بوده و نه خدای نکرده حس ترس از کسی ! عزیزان در سازمان بورس و فرابورس هم تا دلتان بخواهد برای ما چاله کنده اند ! دل خوشی هم از آنها نداریم … اما این موضوع را باید میگفتیم چون احساس میکنیم این به سود همه ماست !

قبل از بیان موضوع یک نکته را یاداوری کنیم که برای چند وقت پیش است ! در یکی از گزارش های بازار نوشتیم وقتی جامعه بزرگتری باشیم قدرت قوی تری هم داریم سیاسیون نمی‌توانند سر بازار را بریده ورفتار غیر حرفه‌ای و غیر اقتصادی و سیاسی با آن داشته باشند. فکر میکنید چرا انقدر رسانه ها از بازار سرمایه واهمه دارندچرا معاندین برطبل ریزش بورس می کوبند ! چون از بزرگ شدن بازار میترسند !

به نظر تشویق مردم به خرید صندوق ها می تواند یکی از اولویت های فعلی فضای مجازی و فعالان بازار باشد که البته با توجه به شرایط قیمتی و روند بازار قطعاً هم ریسک کمی دارد و هم سود خوبی را خواهند برد یک لحظه چشمان خود را ببندید و به این فکر کنید که به جای دومیلیون در عرضه اولیه ، ۸ میلیون مشارکت کننده داشته باشیم. ای تی اف های فعلی ‏دولت هم می‌تواند شبیه همان نخ اول سیگار عرضه های اولیه باشد که احتمالا بخشی از این ۸ میلیون نفر با قدرت بیشتر در بازار درگیر خواهند شد .پس وظیفه همه ما توسعه کسب و کار و توسعه فعالان حوزه خودمان است و چه خوب که این موضوع با صندوق های کم ریسک دولت و داراییهای نسبتاً ارزنده آن آغاز شده است.

در مورد ای تی اف اخیر بانک و بیمه ! با اینکه دولت چه می کند و یا چه کرده یا چه عملکردی داشته یا اصلا کارش سیاسی هست یا نیست ! حتی با این که سازمان بورس چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشته و یا اینکه فرابورس چه رویه ایدر مقابل کانالها در پیش گرفته بود ، نداریم…

امروز با یک اتفاق خاص مواجه ایم ! امروز همه ما که رسانه داریم باید برای گسترش هدفمندزمین‌بازی بازار سرمایه تلاش کنیم قبول دارید این وظیفه همه ما است؟!
نکته دیگر این که همه قبول داریم که پرتفوی فعلی از بانک تا بیمه با توجه به تخفیف ها و قیمت فعلی از ارزندگی نسبی برخوردار است چرا ما به عنوان شبکه های اجتماعی مردم را به خرید تشویق نکنیم ؟

خیلی زمان نداریم و میخواهیم این خواهش را کنیم این موضوع در دستور کار فعالان رسانه ای قرار گیرد و مردم عادی به سمت بازار سرمایه هدایت شود و شک نکنید این هدایت غیر مستقیم و حضور مردم در این بازار می ‌تواند ضمانت توجه بیشتر دولت ها به بازار باشد هرچه جمعیت ما بیشتر و قوی تر بازار شرایط بهتری خواهد داشت . میتوانید این پیشنهاد را رد کنید ولی از فعالان بازار و فضای مجازی میخواهیم همه را دعوت به خرید دارا یکم کنند تا حداقل مسیر حضور افراد در بازار بهتر شود . ما این کار را برای دولت نمیکنیم .
این توسعه زمین بازی و رونق بخشیدن به کسب کار خود ماست .

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *