یادداشت زیبای شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در مورد حال و احوال این روزها و آن روزهای بازار سرمایه ایران و مدیرانی که در ساعت معاملات شیر عرضه را باز می کنند و شب درس اخلاق و سهامداری می دهند .

به نام خدا
«بلیونرهای جدید بازار سرمایه»

یادم میاد در زمان آمدن دولت احمدی نژاد ، طیفی از کارشناسان جوان در سریعترین زمان مدیر بازار سرمایه شدند ، این مدیران در همان زمان از جهت خلق و خوی رفتاری دو طیف کاملا جدا بودند ، دسته اول مدیرانی که با شرایط دولت احمدی نژاد علاقه مند به عملیات پلیسی و بگیر و ببند و همچنین ارعاب و تهدید سهامداران حقیقی ، کارگزاران و مدیران شرکتهای سرمایه گذاری بودند و باعث شدند بسیاری از کارگزاران با اخلاق بازار از جمله مرحوم زرگانی نژاد ، جناب پورمعمار ، جناب سلطانی و… به جهت فشارهای غیر منطقی از طرف نهاد ناظر از بازار سرمایه خارج شوند و کارگزاری را واگذار نمایند.

آنان پرونده تخلف را در صدم ثانیه بر اساس تصورات ذهنی و حتی گاها برای عدم امضا یک دستور خرید یا فروش برای کارگزاران پرونده میکردند، کارگزاران را مجبور کرده بودند در دفاتر و شعب دوربین نصب کنند و اجازه دیدن دفاتر برای کارشناسان سازمان بورس فراهم گردد ! !

خلاصه علاقه مند بودند از سازمان بورس چهره ترسناک ایجاد کنند .

طیف دوم

این مدیران که عمدتا افراد اخلاق مدار بودند همچنان در نهاد ناظر یا شرکتهای بورس و سپرده گذاری و…باقی مانند و‌هنوز علیرغم تمام فشارهای مالی به زندگی شرافتمندانه کارمندی در بخشی از مجموعه ها بازار فعالیت میکنند، اما همان مدیران طیف اول به بلیونرهای بازار سرمایه تبدیل شدند ، به جهت نفوذ در شرکتهای سرمایه گذاری ، تامین سرمایه ، کارگزاری های نهادی و بانکی ، امروز به قطب مالی جدیدی در بازار تبدیل شده اند ، امتیاز کارگزاری را به نام غیر معامله میکنند ، پشت سبد گردانی و رتبه بندی و‌مشاوره سرمایه گذاری و… حضور دارند ، بده بستان را حرفه ای یاد گرفته اند اگر چه در ظاهر درس اخلاق به دیگران میدهند !

امروز با منابع مالی فراوان در صندوق ها و سبدها و شرکتهای سرمایه گذاری ، هر بی اخلاقی را در هر نمادی در بازار ایجاد میکنند ، مانند کبک سرشان را در برف فرو برده اند و بیچاره سهامداران حقیقی هر روز منتظر رفتار آنان در هر نماد معاملاتی هستند !

چه برکتی دارد حقوق کارمندی این نهادها که در کمتر از چند سال همه بلیونر شده اند .

خدا رحمتت کند جناب زرگانی نژاد روحت شاد ، امروز در کنار ما نیستی و این روزها را که پیش بینی کرده بودی را ببینی.

 

اخبار بورس

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *