تیغ تیز عدالت !

چه روز تلخی بود . عید به کام فعالان بازار تلخ شدو سختی ها و ریاضت های ماه رمضان به تن خسته فعالان بازارمانده است . آنها مانده اند و بازاری عجیب و ریزش های که این روزها بیشتر از قبل فکر میکنیم هیجانی است تا تحلیلی ! ولی ماجرا از کجا شروع شد. داشتیم این را مینوشتیم یاد فیلم آژانس شیشه ای افتادم . خیلی این فیلم را دوست دارم نمیدانم چرا ولی یکی از بهترین سکانس ها همان جایی است که تازه ماجرا اغاز می شود و همه به این فکر می افتند که چرا این طور شده !

عباس که همه ماجرا سر اوست میگوید مو اصلا توقعی نداشتم…سر زمین بودُم با تراکتور….جنگ هم که تموم شد،برگشتُم سر همو زمین،بی تراکتور! حالا حکایت بازار ماست قصه از انجا شروع شد که بازار داغ شد و همه مشغول ورود به بازار شدند سهم ها نیاز به اصلاح داشت ولی جریان پول این اصلاح را به عقب می انداخت و انقدر همه چیز گل و بلبل شد که حتی کرونا و بازارهای جهانی هم در بازار موثر نبود ولی بازار این نیاز به اصلاح را در دل خود داشت تا این که بهانه ای به نام سهام عدالت و برخی موارد دیگر پیدا شد و بازی اصلاح اغاز شد بد هم آغاز شد و نامرد بود … ما ماندیم بازار ! حالا خدای نکرده نشود حکایت ما که قبل از رونق بازار ما بودیم و زمین بازی بورس !! با تراکتور و امروز کم کم میرسیم به همان زمین بدون تراکتور !!

حالا ما گفتیم ماه عسل تمام شده دلیل نمیشود که زیر این میز بزنی و پدر عروس بیاید هر فیضی که داماد بنده خدا در دوران ماه عسل برده بود !! از داماد نقدا بگیرد ! خلاصه همه چیز را به تلخی و تلخکامی بکشانی !

حقیقت امر منفی بازار عجیب است و خاص. نه ان مثبت بازار درست بود و نه این منفی که امروز در حال نظاره کردن ان هستیم . نمیدانیم واقعا امروز هر چه بگوییم حرف کم است از این وضعیت بازار از این هیجانی که دچارش شدیم از رشدی که نباید با ان سرعت میرفتیم و از این ریزشی که نباید این طور می شدیم . از ای تی افی که شکست خورد و امیدواریم این پاسخ سفت و سخت دولت به عدم فروش نباشد . امیدواریم دولت لسانا و عملا از بازار حمایت کند ! و البته هزار امیدواری دیگر …

بسیاری معتقدند بازار حالا که اصلاح کرده اگر کمی ترس سهام عدالت از سر بازار برداشته شود اوضاع رفته رفته بهبود خواهد داشت هر چند بازهم میگوییم معتقدیم ماه عسل بازار تمام شده ولی زندگی به پایان نرسیده است !

میگونید مرده تا وقتی روی زمین است قوم و خویش و فرزندان او گریه و شیون و ناله میکنند ولی وقتی خاک شد خاک سرد است کم کم این غم از یاد می رود ! امروز وضعیت ما و چالش سهام عدالت بازار همین است . تا این مشکل خاک نشود و حل نشود داغ و درد ان برای بازار زنده و تازه است باید هر طور شده این مشکل حل شود با هر راه حلی شده !! البته این تجربه خوبی برای همه ما شد که بنده پیرخرابات تحلیل های بنیادی و روند و روش های خودمان باشیم که لطفش دایم است ورنه لطف دولت و شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست !!

امروز چند پیشنهاد مختلف رسیدولی ان چیزی که بیش از همه برای ما به عنوان یک پیشنهاد مهم بود همین بود که عرض شد و البته سعی میکنیم این را بیشتر اینجا توضیح دهیم .

۱- فروش سهام عدالت باید پرونده اش به خصوص در این مرحله باز نباشد و بازار بداند تمام شده ! فراخوان های متعددی زده شود و اردر فروش نهایی از سوی حقیقی ها در این مقطع در یک مدت زمان مشخص جمع بندی شده و در ۴ مقطع سیستم حراج برای فروش سهم گذاشته شود . یعنی همه بدانیم این ۳۰% در ۴ مقطع به فروش میرسد و تمام می شود !
۲- این حراج در ساعتی بعد از ساعت معاملات و در نماد های مجزا باشد یعنی مثلا فولاد۲ فروخته می شود ۲۰۰ میلیون سهم هم خواهد بود این ۲۰۰ میلیون در قالب یک بلوک روی تابلو می رود و تمام .یک بازار گردان هم معرفی می شود که خریدار نبود این خریدار ان را برمیدارد .

۳- خریداران از ۵۰% تسهیلات اعتباری بلند مدت ۲ ساله استفاده میکنند و سهام خریدار شده وثیقه آن خواهد بود . ببنید این تسهیلات و قسطی فروختن ۲ ساله را جدی بگیرید یکی از کلید هایی است که این قفل را بازمیکند در ای تی اف هم اگر قسطی می فروختید امروز این وضعیت حس شکست خورده را نداشتیم در موضوعی ای تی اف ها دیدیم که دوستان قائل به موضوع فروش اقساطی نبودند اما دقیقاً به اندازه وجه نقد وارد این صندوق شد که پیش بینی می کردیم وجه نقد معامله باشد و باید اقساطی پرداخت شود به نظر دولت کمی به کار کارشناسی اهمیت بدهد د در مورد شرایط سهام عدالت جدید نیز به نظر همینطور باید باشد.

باور کنیدبرطرف شدن این بحران و حس ترس کار سختی نیست .

کل نقدینگی این طرح کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد که برای بازار شوخی است .
چه بخواهیم و چه نخواهیم بازار نگران است نگران سهام‌عدالت. حال ممکن است فشار فروش نقد این سهام عدالت ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد ممکن است ده هزار میلیارد تومان باشد و اصلا ممکن است برای بازار عددی نباشد ولی در حال حاضر بازار نگران است نگران ! و البته این را بگوییم همه چیز را گردن سهام عدالت نیاندازیم … بازار آماده بود به این معنی که برای ریزش دنبال بهانه می گشت اما این بهانه را پیدا نمی کرد سهام عدالت و البته بهتر است بگوییم تیغ تیز شمشیر عدالت بر گردن بازار فرود آمد و بازار را اینطور منفی کرد .

اما تمام این حرف‌ها را زدیم یک نکته را باید بین خودمان حل کنیم و ان جوزدگی همه ما بورسی هاست

از حقیقی و حقوقی گرفته تا ریزودرشت بازار نمی دانیم واقعاً چه جوی بود که وجود دارد ! به یاد داریم در روزهایی که بازار جفت جفت مثبت بود یکی از دوستان چارتیست که اتفاقا بسیار خوشسلیقه و سخت گیر بود گفت میشود این قیمت هایی که روزی روی نمودار به عنوان حمایت مشخص کردن بخریم ؟! امروز که دوباره با هم مرور میکردیم میگفت فلانی قیمت ها به این نقاط رسیده ولی او دل و جرات خرید وجود ندارد !

خیلی ها برای خرید ۳۰% بالاتر از این قیمت ها مردد بود و امروز با اصلاح ۳۰% بازهم مردد هستند ! به واقع تحلیل کجای این بازی هاست چرا حاضر نیستیم دیگر آن فضای عجیب قبل را حتی تصور کنیم ! انگار اتفاقات همین چند روز پیش در سیاره ای دیگر رخ داده است ! ما خودمان کمی از نرخ سود می ترسیدیم که به نظر دولت خیلی عقب نشینی کرد و آن قدر اوضاع تیره و تار نیست. دلار ، بازارهای جهانی و گزارش‌های ماهانه همه نشان می‌دهد وضعیت خیلی بد هم نیست اما دل و جرات خرید وجود ندارد همان طور که بسیاری از همین حقوقی ها و فعالان بازار دل و جرات فروش در قیمت‌های پیک و بالاتر را نداشتند

بتاسهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *