اتمام تراژدی !؟

نمیدانیم این چهارشنیه پایان یک تراژدی تلخ بود یا فقط میخواهد به ما استراحتی موقت بدهد ! ولی هر چه که بود امروز اندک لبخندی روی لب سهامداران جاری شد. دوست نداریم این را بنویسیم ولی منفی اخیر به همه ثابت کرد که بازار سرمایه انقدرها هم رفیق بی کلک نیست و بازی های هزار رنگی دارد که حتی قدیمی ها با چند ده سال سابقه از او رکب میخورند ! هنوز هم رفیق بی کلک مادر است و ولاغیر! یادمان میماند که ضربههای این چنینی این آهن گداخته را اب دیده تر میکند …

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که فضا برای مثبت شدن وجود داشت و می توان گفت چند دلیل واضح و آشکار برای برگشت باز به چشم می خورد اولین و محکم ترین دلیل این بود که بازار اصلاح بسیار جذابی داشته و هم بنیادی ها و هم تکنیکالیست ها به پایان دوران اصلاح آن اعتقاد داشتند
هر چند روی این موضوع نیز اختلاف است … برخی می‌گویند این پایان موقت است و دوباره اصلاح سراغ بازار می اید و برخی می گویند نه به اتمام رسید و روند بازار تغییر میکند.

ولی در هر صورت ریزش و اصلاح اخیر قیمت های را جذاب کرده و باعث شده تا امروز آنچه باعث تغییر روند شود نه موج بالای تقاضا بلکه عدم تمایل فروشنده باشد. پس عامل اول بی شک اصلاح بازار و جذاب شدن قیمت ها بود .

عامل دوم که در این موضوع موثر است برخی از عوامل بیرونی بازار هستند خود ما از نرخ سود می ترسیدیم . حتی برخی پا را فراتر نهاده و معتقدند همین ثبت نام خودرو نیز در بازار موثر بوده و لغو مصوبه ۵۰ درصد آن خود عاملی برای حرکت بازار بوده است اما دیدیم که این موضوعات خیلی موثر نبود ریزش های جهانی به اتمام رسیده و تبدیل به رشد شده ، بورس کالا دوباره فضای داغ شده است ، دلار نیما به ۱۶ تومان نزدیک می شود و … همه این عوامل دست به دست هم داد تا این عامل مهم بنیادی و بیرونی نیز به عنوان یک عامل موثر در برگشت بازار اثرگذار باشد.

اما عامل دیگری که به نظر بعدها اثر خود را بیشتر نمایان خواهد کرد گزارش‌های ماهانه بوده که با این که فروردین خوبی نداشتیم و قاعدتاً باید اردیبهشت بهتر میبودیم اما روند فروش شرکت ها و نرخ ها بسیار امیدوارکننده بوده و باعث شده است تا امید بازار به سودآوری شرکتها به خصوص شرکت‌های بزرگ بیشتر شود.

سهام عدالت

اما در این میان یک موضوع نیز با این که حل نشده لنگ در هوا ست ولی به نظر همه به این نتیجه رسیدند که باید تبعات آن کنترل شود و آن موضوع سهام عدالت است پیشنهادهای متعددی طی روزهای گذشته بررسی و در حال تجزیه و تحلیل است اینکه شورای عالی بورس دیروز جلسه مفصلی در این زمینه داشته نکته خوبی است و البته رئیس سازمان هم اظهار نظرهای خوبی داشت .

یک انتقاد مهم به این عزیزان وجود دارد باید مصوبات این جلسه به طور شفاف و روشن در اختیار بازار قرار گیرد حتی اگر منفی هم باشد به نظر هر چه زودتر به بازار برسد بهتر است موضوع سهام عدالت موضوع بزرگی نبود که بازار را به چالش بکشد ولی حاشیه ها و ترسی که در آن ایجاد شد باعث این فضا شده است . البته بازاری را داشتیم که در اوج خود بود و به واقع سهام عدالت بهانه‌ای برای این موضوع شد راه های مختلفی برای خنثی کردن اثرات این عرضه در بازار وجود دارد فقط و فقط باید اطلاع رسانی شود تا سایه ترس از سر بازار برداشته شود.

و اما بازار …

روزهای قبل مدام با این جمله در گزارش‌های بازار مواجه می‌شدیم ماه عسل بازار به پایان رسید اما زندگی همچنان ادامه دارد این دقیقا همان چیزی است که به نظر روند آتی بازار با آن مواجه خواهد شد بازار از این به بعد اگر می‌خواهد گام بردارد پشت و پهلوی خود را بیشتر نگاه میکند با صبر و آگاهانه گام بر می دارد که اتفاق خاصی او را با چالش مواجه نکنند یا به نوعی بازار پاورچین و آهسته از این به بعد حرکت خواهد کرد و از ان دویدن های تند خبری نیست اما نکته مهم این است:

حرکت خواهد کرد ! این که برخی فکر می کنند بازار سرمایه تمام شده و مقصد پولها مسیر دیگری است سخت در اشتباهند همچنان معتقدیم بهترین بازار در سال های آتی و امسال بازار سرمایه خواهد بود و منتهی سرعت رشد آن به شدت دو ماه اخیر نخواهد بود حتی امروز روحانی هم دوباره بر حضور دولتی ها در بورس تأکید کرد تا نشان بدهد شاید عدم فروش ای تی اف ها او را دلخور کرده ولی دلخوری ها را از یاد برده ( امیدواریم البته ) هر خاطره او کمی مکدر شده باشد اما اظهار نظر امروز نشان داد بازار سرمایه به این راحتی از یاد ها نمیرود.

هر چند بازهم میگوییم در مسیر پیش رو شرایط کمی تغییر خواهد کرد از این به بعد حقوقی های ما هوشیار تر شده و حقیقی ها نیز با دل و جرات قبل و به نوعی با آن دل شیر قبل خرید و فروش نخواهند کرد دست حقوقی ها بیشتر روی دکمه فروش خواهد بود و حقیقی ها نیز متفاوت رفتار می کنند و قانع تر هستند

این را میخواهیم باردیگر تکرار کنیم قشنگی و شیرینی و زیبایی بازار به همین فراز وفرود هاست اینجا باید جنبه سود و زیان را داشته باشید هم سود شیرین است و هم زیان تلخ ! بازی بازار سرمایه همین است ولی شک نداریم بعد از اتفاقات اخیر و حضور همه جانبه و هیجانی مردم در بازار این بازار دیگر ان بازار کوچک و سابق نیست ما رشدی را که میخواستیم چند ساله طی کنیم چند ماهه طی کردیم و بالغ شدیم حالا باید اصول این بلوغ را بیش از هر چیز بیاموزیم ! میدانید که دوران بلوغ ادمی چه دوران خاص و مهمی است …

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *