پارکو بورسی !!

چه روزهایی است چه بازاری . امروز واقعا بازار ادرنالین ترشح میکرد بازار شبیه این ورزش هایی است که بالا و پایین میپرند ! اسمش یادمان آمد پارکو ! از بیرون یک نفر بازار را به نظاره بنشیند دقیقا شبیه همین شرایط است ریسک و خطر را به جان میخریم ! به قیمت تغییرات روی مال و دارایی خود ! تا خرده نانی به کف ارریم و غفلت نخوریم ! تازه این خرده نان هم با هزار مصیبت به دست می اید صبح سیستم خراب است سهام عدالت می اید و قیف هست نفت نیست نفت هست قیف نیست !

از سیستم گفتی و کردی کبابم !

انصافا بعد از این همه تاکید زبان همه مو دراورد از این اتفاقات ببینید قطعا سیستم نمیتواند عاملی اصلی برای تاثیر گذاری روند بازار باشد ولی بی شک تشدید کننده ان خواهد بود وقتی فردی با هر فاز هیجانی یا هر چیز دیگری تصمیم به فروش میگیرد و می بیند نمیتواند قیمت مد نظر را بفروشد مجبور به فروش به استانه پایین شده و این خود رنج های فروش را در بازار ایجاد میکند چه بسا اگر سیستم درست باشد فرد فروشنده نیز با حوصله تر اقدام نماید .

از همین روست که در روزهای این چنینی خرابی سیستم یک ریسک بزرگ به شمارمی رود انصافا و حقا سهامدار گناه دارد با این همه پرداخت کارمزد و هزینه این طور خدمات دریافت نماید . ما امروز داریم افراد مختلف را به واسطه سهام عدالت تشویق به حضور در بازار میکنیم بعد یکی وارد این خانه می شود و می بیند برق قطع است ، فشار اب کم شده و دوش حمام کار نمیکند ! و هزار دردسر دیگر ! یک بار قبل تر گفتیم بازهم میگوییم لازم باشد بازار چندروزی تعطیل بوده و در این تعطیلات این اقدام انجام شود به نظر خیلی کاری ندارد موضوع به رای گذاشته شود البته بدون رای گیری هم به نظر مشخص است که همه حاضرند حتی شده بازار یک هفته و بیشتر تعطیل باشد اما بعد از ان سیستم ها درست کار کنند !

اما سیستم معاملات یک طرف ریسک های سهام عدالت طرف دیگر !

این را همین ابتدا بگوییم برای بسیاری از بلوک های سهام عدالت مشتری جدی وجود دارد کما اینکه امروز این بلوک ها انجام شده و نتایج ان را فردا می بینید پس بازار باید بداند این بلوک ها که عمدتا توسط حقوقی ها خریداری می شوند بدون مشتری نیست .

ولی این حس ترس بازار را ازار میدهد ! یکی از دوستان دختری داشت که تا اسم یکی از اقوام خود را می آورد دختر بیچاره از ترس به گریه می افتاد واضح تر بگوییم تا میگفتند عمو سیبیلو دختر بنده خدا بر طبق یک رفتار و عادت غلط که البته بیشتر ناشی است بی توجهی بزرگترهای او بود به گریه می‌افتاد در حالی که اگر کمی برای او توضیح داده میشد و کمی فکر می‌کرد و یا حتی بزرگتر می‌شد متوجه میشد که عمو سیبیلو ترس ندارد! کما اینکه ممکن است عمو های بی سیبیل بازار بیشتر ترس داشته باشند ! امروز سهام عدالت نقش عمو سیبیلو را برای بازار ایفا میکند اسمش ترسناک است و نوع رفتاری که بابازار شده او را شرطی کرده است !

بی تعارف باید گفت که یکی از بدترین عملکرد های اطلاع رسانی را در مورد سهام عدالت داشتیم

یعنی هر چه می شد بعد عمل کردیم امروز نه کسی می داند سهام عدالت چه تعداد هست و چه هست و چه تعدادی میفروشند چه تعداد مشارکت کردند و این حس مبهم بودن باعث ترس در بازار شده شاید واقعاً اصلاً تعدادی هم نباشند و برای بازار مشکلی به وجود نیاورد اما عملکرد بد بازار در اطلاع رسانی این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده و این چنین شده است البته معتقدیم یکی از دلایل این موضوع این است که متولیان این موضوع چند مجموعه هستند به نظر یک بار و برای همیشه بگویند مثلا سازمان بورس تصمیم گیرنده است ! سازمان قطعا حداقل در یک چارچوب مشخص و معین حرکت میکند ولی بدی فعلی موضوع این است هر روز یک نفر یک مصاحبه و یک دستورالعمل دارد

ما پیشنهاد های خود را چند روز قبل در قالب یک سری پیشنهاد ارائه کردیم :خلاصه ان به این شرح بود (عین جملات روز سه شنبه هفته قبل )

۱- فروش سهام عدالت باید پرونده اش به خصوص در این مرحله باز نباشد و بازار بداند تمام شده ! فراخوان های متعددی زده شود و اردر فروش نهایی از سوی حقیقی ها در این مقطع در یک مدت زمان مشخص جمع بندی شده و در چند مقطع سیستم حراج برای فروش سهم گذاشته شود . یعنی همه بدانیم این ۳۰% در مثلا ۴ مقطع به فروش میرسد و تمام می شود !

۲- این حراج در ساعتی بعد از ساعت معاملات و در نماد های مجزا باشد یعنی مثلا فولاد۲ فروخته می شود ۲۰۰ میلیون سهم هم خواهد بود این ۲۰۰ میلیون در قالب یک بلوک روی تابلو می رود و تمام .یک بازار گردان هم معرفی می شود که خریدار نبود این خریدار ان را برمیدارد .
۳- خریداران از ۵۰% تسهیلات اعتباری بلند مدت ۲ ساله استفاده میکنند و سهام خریدار شده وثیقه آن خواهد بود . ببنید این تسهیلات و قسطی فروختن ۲ ساله را جدی بگیرید یکی از کلید هایی است که این قفل را بازمیکند.

یک توصیه مهم به عزیزان داریم و این که اجازه ندهید پرونده سهام عدالت به شکل طولانی مدت باز بماند

به هر حال باید مشخص شود چه تعداد فروشنده وجود دارد این تعداد در مدت زمان معینی باید قادر به فروش سهم خود باشد اگر تمایل به فروش داشته باشد باز بودن این پرونده و باز بودن اختیار فروش کار را برای بازار هم دشوار خواهد کرد این نکته ای است که باید به آن دقت کرد . التیماتوم به فروشنده داده شود که مدت زمانی دائم برای فروش وجود ندارد در این شرایط بازار حداقل طرف عرضه را می شناسند و میزان و حجم آن را می داند باور کنید حتی اگر این عدد بزرگ هم باشد چون بازار در مورد ان ابهام عجیبی ندارد ترسش کمتر خواهد شد.

شرایط فعلی ما شده حکایت فیلی که آن را در اتاق تاریکی گذاشتند و هرکسی جایی از آن را دست میزند و اظهارنظر می‌کند. از بد حادثه فعالان بدبین بازار بیشتر خرطوم بزرگوار را لمس میکنند!

نکته بعد در مورد سهام عدالت دقت کنید این پیشنهاد یک بند سومی هم داشت برای خریداران اعتبار در نظر گرفته شوند نمی‌دانیم چرا پیشنهاد ها همیشه نصف ونیمه و نیم بند خوانده میشودبه نظر یکی از راه‌ها برای رونق بخشیدن به موضوع همین در نظر گرفتن اعتبار است اگر اینطور باشد و اجرایی شود کار بسیار آسان خواهد شد و تمایل برای خرید سهام عدالت افزایش خواهد داشت و موضوع جمع می شود .

و یک نکته !

امروز حرکت پالایشی ها را دیدید به نظر روزهای بعد اخبار تجدید ارزیابی هم شاید به بازار برسد و جدی تر شود . این موضوع اگر رخ دهد یک پیام روشن و واضح از سوی دولت برای بازار فرستاده شده که آآآی فعالان بازار! با یک اصلاح خود را خیس نکنید و نترسید اصلاح هم جزی از ذات همین بازار است و دولت هنوز در پلن خود بازار سرمایه را فراموش نکرده !

( البته باید صبر کرد و دید که ایا واقعا دولت دست به کار می شود یا خیر ) در ظاهر و بان قضیه هم شرایط مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارها بازهم این بازار جلوتر است . درمورد بازارهای رقیب و قابلیت های بازار خودمان به نظر یکی از نقاط قوت بازار این است که رقبای او به شدت ضعیف شدند این تضعیف رقبا اولین اتفاقی را که رقم میزند حفظ پول در بازار است که باعث خواهد شد بازار به راحتی خروج پول نداشته باشد.

بازار سرمایه از این نظر در حال حاضر همچنان سر آمد بازار هاست و اتفاقاً به نظر می رسد بعد از کمی آرامش در بازار سرمایه دوباره چرخه خپاص این بازار آغاز خواهد شد این چرخه به این شکل خواهد بود که عرضه های اولیه یا عرضه های دولتی شتاب گرفته وحضور مردم در بازار بیشتر می شود و شرایط بازار بهتر می‌شود یکی از خوش شانسی های بازار این روزها این است که فروش های بنیادی بازار شرایط بهتری را دارد و شاهد اتفاقات بنیادی خوبی هستیم از پالایشی بگیر تا رشد نرخ پایخ قیمت محصولات !

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

2 پاسخ به “گزارش بازار امروز یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹”

    1. سلام . اگر سوالتون در خصوص سهام عدالته، شما قبلا از سامانه فروش سهام عدالت طریپ بانک و یا کارگزاری دیگه استفاده کردید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *