سبز یواش !

امروز بازار سرمایه یک روز خوب و منطقی را اغاز کرد منطقی از این بابت که تقریبا بهترین حالت ممکن برای بازار رخ داد و از منفی های نسبی اغاز شد و به مثبت ها رسید و دوام مثبت ها خوب بود قطعا این گذار یواشکی از منفی به مثبت ها ! اتفاق مهمی است و می تواند بازار را به روزهای پیش رو امیدوارسازد البته خبرهای مثبت اطراف بازار کم نیست ولی باید بازهم شرایط را دقیق دید و به فکر روزهای پر عرضه هم بود ولی به نظر کم کم دست خریداران در بازار بالاتر از دست فروشندگان قرار گرفته و کف سازی اخیر هم به روند پیش رو کمک خواهد کرد .

شفاف سازی سهام عدالت و اتفاقات ان می تواند برای بازار خبرخوبی باشد ولی یک نکته را به عنوان نظر خود بیان میکنیم . برای مثبت شدن بازار نباید عجله کرد هر چه این پروسه دست به دست شدن های فعلی بهتر و قوی تر و پرحجم تر باشد و زمان بهتری برای ان سپری شودقابلیت های رشد بعد ازاین جریان بیشتر خواهد بود به نظر نگاه به بازار می تواند امروز از همین دید باشد و این فضا را بهبود بخشد .

این روزها تمام فکر و ذکر فعالان بازار این است که آیا بازار سرمایه به همین خوبیه ماه‌های اخیر خواهد بود یا خیر؟!

فکر کنم چندین بار در مورد این سوال پاسخ داده ایم اما آن چیزی که کمتر برجسته شده این است که ما یک تغییر اساسی در نگاه دولت و نگاه مردم به بازار سرمایه داریم و به نظر این نقطه عطف بازار ماست و باعث خواهد شد این زمین بازی با کمک ابزارهایی که توضیح میدهیم همچنان جذاب بماند قطعاً کار کردن سخت تر خواهد بود و سود کردن به راحتی ۲ ماهه اول سال نیست اما همچنان بازار سرمایه جذاب ترین و بهترین بازار برای پول های سرگردان است.

اما سوال این است که چه کنیم که این زمین بازی همچنان جذاب بماند

به واقع ما سهامداران خیلی کاری نباید بکنیم این دستگاه حاکمیت و نهادهای قانون گذار هستند که باید به فکر بوده و به نوعی برای این پول ها ریل گذاری کنند . یک نکته را در این روزها کمتر در نظر گرفته ایم این است که دولت حالا خود به بورس بازی قهار تبدیل شده و قواعد این بازی را خوب می دانند پس بیایید فرض کنیم این بازی قرار است ادامه پیدا کند و زمین بازی نیز باید جذاب باشد.

این جذاب بودن مستلزم برخی تحولات و اتفاقات است که بخشی بنیادی ، بخش سیاسی و بخشی دیگر مربوط به تحولات بازار است. در مورد تحولات سیاسی به طور کلی بعدا صحبت خواهیم کرد در مورد تحولات بنیادی فق

دو نکته را در نظر داشته باشید ثبات نرخ سود روی ۱۵ درصد ( که البته فردا با عرضه بخشی از اوراق در بازار باز و نرخ واقعی که بازار متوجه آن خواهد شد کمک زیادی به این دیدگاه خواهد کرد ) و افزایش نرخ دلار نیما دو اتفاق مهم و تاثیرگذار برای عملکرد بازار است که هر دو به روند مثبت بازار و فضای تثبیت سود شرکت ها کمک می کنداما منظور ما از جذاب شدن ریز ابزارهایی است که می تواند اثرات بزرگی را داشته باشد همه می‌دانیم بازی بازار با پول آغاز شد این بازی با پول ادامه پیدا خواهد کرد و خدای نکرده زبانم‌لال مرگ آن زمانی فرا می‌رسد که جریان پول از این بازار برود.

پس هر ابزاری که به جریان پول و یا تقویت آن کمک کند یک اتفاق مهم و تاثیرگذار خواهد بود و دولت هم باید به آن فکر کنند به عنوان مثال خرید اعتباری سهام یکی از انهاست … چرا آنقدر روی اعتبار تاکید می کنیم ؟

چون به نظر برای بانک و بازار سرمایه بازی برد برد است بانک در راستای فعالیت تجاری خود تسهیلات می دهد که از ضمانت قوی برخوردار بوده و و سوخت نمی شود و بازار سرمایه نیز با افزایش قدرت خرید رونق جدی می‌گیرد این موضوع در سهام عدالت میتواند خود را بیشتر نشان دهد و باز تاکید می کنیم بهترین حالت این است که به خریداران سهام عدالت ۵۰ درصد تسهیلات ارائه شده تا آنها این سهم را در بازار خریداری کنند.

اتفاق بعدی ابزارهای مختلف است که این یکی بیشتر در اختیار سازمان بورس و بانک مرکزی است به نظر باید هر چه سریعتر ایجاد صندوق های متعدد و مختلف در دستور کار قرار گیرد توسعه ابزارهای گوناگون بورسی شرکت های سبدگردان مشاور سرمایه گذاری و غیره باید بتواند به این صندوق ها و یا به نوعی تجهیز هوشمند پول کمک کند این یکی از مهم ترین ابزار ها برای توسعه هوشمند و هدفمند بازار است .

اما در پروسه جذاب کردن بازار سرمایه به نظر نقش عمده ای در اختیار دولت است

دولت می تواند به راحتی و با توجه به ابزارهایی که در اختیار دارد این بازار را جذاب نماید به عنوان مثال سه موضوع را قید می کنیم اول حمایت همه جانبه در قانون گذاری ها و بیان لسانی آن است که این موضوع تا به امروز به خوبی رعایت شده و حتی به خوبی هم پیش می رود موضوع دوم افزایش حضور شرکت های دولتی و شبه دولتی در بازار است افزایش حضور به معنی خرید سهام نیست منظورم این است که این شرکت ها سعی کنند از طریق بازار سرمایه شفاف شده وارد بازار شوند و پروسه خرید و فروش آن در همین جا شکل بگیرد افزایش عرضه های اولیه آن همه عرضه های اولیه جذاب می تواند اتفاق خوبی برای بازار باشد به عنوان مثال شرکت های دولتی به جای ۱۰ درصد در روز اول ۳۰ درصد سهام عرضه کنند که مشارکت عمومی در بازار بیشتر شود .

و اما مورد آخر

که می تواند یک مبحث جدا برای تحولات بازار باشد دولت با ابزارهای مختلف قانونگذاری می ‌تواند بازار را زیر و رو کند شما همین نرخ نیما را در نظر بگیرید یکی از این ابزار هاست . به نظر استفاده و یا ملزم کردن شرکت های بزرگ به تجدید ارزیابی دارایی ها یکی دیگر از این ابزار ها می تواند باشد استفاده از ابزارها و معافیت های مختلف یکی دیگر از این ابزار هاست دولت در این زمینه دستش پر است کمی فکر میخواهد و البته کمی گذشت تا به رونق بازار کمک شایانی شود وقتی زمین بازی بازار جذاب بماند کار دولت در تامین مالی راحت‌تر و شرایط بازار بهتر و حضور مردم نیز بیشتر خواهد شد.

امروز میخواستیم در مورد دلار نیما و شرایط ان و گزارش های ماهانه صحبت کنیم اگر اتفاق خاصی برای فردا رخ ندهد سعی میکنیم از اثرات و اتفاقات این موضوع در بازار و شرایط خاص بازار در مواجه با این عوامل صحبت کنیم انچه باعث شد در مورد این موارد صحبت کنیم توجه جدی بازار به گروه ها و صنایعی است که سود خوبی دارند و یا به نوعی بنیادی تر هستند و به نظر این موضوع به نوعی تغییر نگاه بازار هم به شمارمی رود که می تواند جالب توجه باشد .

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *