داماد ِ بازار !

یکی از دوستان آدم اهل دل و با کمالاتی بود . چند وقت پیش با اصرار همه بالاخره دل به دریا زد و داماد شد و وارد زندگی پر چالش متاهلی گردید ! بزرگوار خیلی عادت به اتفاقات این نوع زندگی نداشت . گاهی اوقات از زندگی زناشویی به شکوه زبان باز میکرد و می‌گفت الان نمی‌دانم ما داماد اینا شدیم یا اینا داماد ما !! امروز حکایت ما و هسته معاملات همین است نمی دانیم این هسته باید در اختیار ما باشد یا ما در اختیار این هسته !!

به هر حال بازار را در حالی آغاز کردیم که می دانستیم چالش های متعددی را داریم از چالش عرضه گرفته تا بدبینی و چالش های مالیاتی و سهام عدالت ! اما مگر سهامدار بیچاره چقدر انرژی دارد که با یک دست و یک شمشیر کُند و زنگ زده ! به جنگ هزار عامل برود چالش های پیرامون بازار کم بود سیستم معاملات هم از ابتدای صبح ساز ناکوک داشت ناکوک که چه عرض کنم اصلا ساز نبود واقعاً نمی‌دانیم به چه زبانی بیان کنیم ریسک سیستم معاملات این روزها از دیگر ریسک های بازار بیشتر شده یعنی مارادونا رو باید ول کنیم و غضنفر ها را بچسبیم که پشت سر هم توی گل خودمان می زنند!!

واقعاً تا کی باید این ریسک به بازار تحمیل شود

سهام عدالت کم بود طرح های مالیاتی هم اضافه شد و حالا سیستم معاملات هم قوز بالا قوز شده البته قوز بالا قوز بود امروز اثرات آن نمایان تر از قبل خود را نشان داد نمی دانیم واقعا اگر قرار است کاری انجام شود این کار باید با سرعت پیش برود. سیستم معاملات همه را مچل خود کرده !! به جای این که ما روی ان سوار باشیم او روی بازار سوار شده ! عرضه اولیه می‌خواهیم باید هوای سیستم را داشته باشیم صف خرید میزنی باید سیستم یاری کند و خلاصه همه همسایه ها باید یاری کنند تا ما سیستم داری کنیم !

اما اخلاق بچه های بازار هم کمی عوض شده ! انتظارات از بازدهی های بازار بالا رفته و صبر تحمل بازار کم شده . همه دوست دارند سریع به پول برسند !

یک نکته بسیار مهم وجود دارد و اینکه فعالان بازار باید این موضوع را در ذهن خود هضم کنند که قاعده همیشه مثبت بودن بازار قاعده خطرناکی است ا

ینکه یک سهم همیشه صف خرید باشد منجر به این خواهد شد که دیر یا زود صف فروش سنگین برای او ایجاد شده و نمی‌تواند قطعاً مورد قبول بسیاری از ما باشد از همین رو در چنین روزهایی قاعدتاً نباید از منفی ها و عرضه ها نیز ناراحت باشیم
به طور کلی از این پس باید این موضوع را بیشتر در ذهن خود مرور کنید که آنچه برای ما مهم است ارزش یک سهم است نه صف خرید و فروش آن

دیروز هم عرض شد امروز هم دوباره تکرار می شود مشکل بازار این است که در ارزش‌گذاری شرکتها به مشکلات متعددی برخورده و شاید نبود سود قابل اتکا باعث بروز چنین مشکلاتی شده است به نظر برگشت پیش بینی سود حداقل می تواند گام مهمی برای کنترل این نوسانات خاص بازار باشد . به طور کلی باید کم کم عادت کنیم هیجان را از دل معاملات کمی بیرون بکشیم

این رنج های عجیب بالا به پایین و یا حتی برعکس ناشی از نداشتن استراتژی و نداشتن قیمت مشخص برای خرید است و شخص در نبود این استراتژی به هر قیمتی حاضر به خرید و فروش می‌شود البته خدا خیر بدهد به حقوقی های ما که کلا در این بازی بیرون نشسته و در حال تماشا هستند البته شکی نیست که ضعف تحلیلی در آنها نیز وجود دارد که به این چالش خوردیم !

نکته دیگری که مهم است این بود که بازار از چیزی که نمی داند و نمی تواند ابعاد آن را لمس کند می ترسد این طبیعی است چه میخواهد سهام عدالت باشد و یا سیستم معاملات !

بارها و بارها با این موضوع مواجه بودیم . ببینید حتی در شهادت سردار هم بازار به ابعاد موضوع اشراف نداشته و فقط می‌ترسید و می فروخت در سهام عدالت رفتار بازار به همین شکل است در مالیات به همین شکل … این بار مقصر بازار نیست مقصر چالش های این چنینی عزیزان و تصمیم‌گیرانی هستند که شفاف با بازار برخورد نمی‌کنند این عدم شفافیت ترس را بیشتر میکند و بحث مالیات که مفصل صحبت خواهیم کرد چرا نمیپردازیم چون واقعا خبر خاصی هنوز نیست و نباید نگران بود.

ولی در بحث سهام عدالت در پیشنهادهای اخیر خود قید کردیم که حتماً تعداد قابلفروش مشخص باشد و در یک بازه زمانی مشخص هم پیش برویم باور کنید حتی اگر بازار بداند کل عدد سهام عدالت ۲۰ هزار میلیارد تومان است برخورد راحت‌تری خواهد کرد !تا حتی وقتی این عدد دو هزار میلیارد تومان است ولی بازار از آن اطلاعی نداشته باشد این موضوع شفاف سازی باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد و بازار تکلیف خود را با سهام عدالت و مالیات و این اتفاقات بیرونی بداند.

نکته دیگر در مورد بازار این است که تقریباً سه ماه بزن برقص تمام عیار را در بازار سرمایه داشتیم

از اسفند آغاز شده تقریباً در اواخر اردیبهشت به پایان رسید چه چیزی در این سه ماه بازار را هدایت می‌کرد جریان قوی پولی بود که به بازار پمپاژ میشد و قیمت ها را به حرکت در می آورد این تقریباً نظری است که همه به آن اعتقاد دارند اما در خرداد جریان پول عقب نشینی کرد حالا چند دلیل برای این وجود دارد که بخشی از پول ها خارج شد و در امور دیگر نظیر خودرو مسکن و موارد این چنینی وارد شده است یا پولها پارک شده و منتظر قیمت های جذاب تر است .

ولی در هر صورت برای اینکه طبق گفته عزیزان بازار سرپا بماند و دولت هم بتواند از این بازار سرمایه حداکثر منفعت ملی را ببرد نیاز به حضور قوی تر جریان پول در بازار داریم این معادله است که باید حل شود بازار نیاز به چه جذابیتی دارد که دوباره این پول ها به جریان بیافتد و از پستوها به بازار برسد !

روزهای آتی بیشتر در مورد این موضوع صحبت می‌کنیم که نقاطی که بازار را جذاب می کنند چه خواهند بود

بر خلاف نظر بسیاری معتقدیم همچنان عرضه اولیه یکی از نقاط مهم برای جذب پول ها و بازار است البته شکل و فرم آن باید تغییر کند و مشارکت حداکثری افراد جامعه در این عرصه ها باید در نظر گرفته شود . چه بخواهیم و چه نخواهیم چه درست یا به غلط عرضه های اولیه در جذب بسیاری از افراد در بازار موثر بوده است و تقریباً همه اذعان دارند عرضه های اولیه چه با شکل فعلی عرضه و چه از نظر حضور شرکت ها در بازار با کندی بسیار زیادی پیش می رود.

حقیقتا میدانیم که هم بورس و هم فرابورس تمام تلاش خود را برای عرضه ها خواهند کرد اما فراموش نکنیم در سال خاصی هستیم و این عرضه ها نیز یک حرکت و انقلاب جدید است به نظر این موضوع می‌طلبد که یک ساختار جدا و یا حتی بازار جدا در دل شرکت بورس و فرابورس داشته باشند و یا به قول نظامی ها یک قرارگاه جنگی برای وضع موجود تشکیل شود و مصوبات آن با فوریت به اجرا درآید این قرارگاه ارتباط مستقیم با جلسه شورای سران قوا داشته گزارش‌های مستقیمی را به این افراد بدهند.

به نظر این بهترین راهکار برای حضور سریع تر و قوی تر شرکت‌ها در بازار سرمایه و متنوع تر کردن آن است که موجب شادابی و نشاط جریان پول نیز خواهد شد . البته باید اذعان داشت آرامش بازار ،ایجاد ابزارهای نوین ، تحولات بازارهای موازی ، گزارش شرکت ها، اقدامات دولت و موارد دیگر نیز وجود دارد که مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *