رنگارنگ !

امروز بازار سرمایه یک روز تمام عیار رنگارنگ را پشت سرگذاشت روزی که بازار خوب شد ، عرضه شد ، دوباره حمایت شد ، دوباره عرضه شدو منفی و اخر وقت با کمک برخی خودرویی ها و خبرها و نماد ها اوج گرفت و بهتر تمام کرد اخر وقت بازار امروز شاید ما را امیدوار کرده بود که به فردای بازار بیشتر امیدوار باشیم . یک نکته بازار امروز جالب بود شرایط بنیادی همچون مبارزی فداکار میخواست هر طور شده جریان پول را بیدار کند تا در این شرایط سخت به کمک بازار بیاید .

به هر حال امروز بازار روز خوبی را داشت و البته از حق نگذریم جریان بیرون بازار همه جوره پشت او ایستاده و همه جوره در حال ساپورت رسانه ای و خبری بازار است از این واضح تر که امروز رئیس جمهور دوباره روی بورس تاکید میکند و می گویداز افتخارات کشور این است در حالی که کرونا با همراهی مردم مدیریت شده، بورس و بازار سرمایه نیز با مشارکت مردم رونق گرفته است به همه مسئولان تأکید می‌کنم مراقبت لازم را از بازار بورس به عمل آورند

ولی یک نکته را بی رودربایستی عرض کنیم .

از این نحوه صعود بازار با این شیب نرم و اهسته و یه روز منفی و دو روز مثبت بیشتر راضی هستیم شما ببنید بازار در این مدت رشد نسبی را داشته کسی هم نگران حباب بازار نیست ! این زیبا نیست ؟! حتما باید رشد بازار با صف خریدو فروش باشد ؟! به نظر پر حجم و متعادل در بازار پیش رفتن اتفاق بهتر و مهم تری است که می تواند رخ دهد و این مدل افزایش برای بازار مدل کارا تری خواهد بود حالا به جای ۱ ماهه ۲۰% ۱ ماهه ۱۰% هم جای دوری نمی رود مهم آهسته و یپوسته رفتن است !

اما طی این چندروز اتفاقات مهمی رخ داد که یک اصل ویک فرع داشت …

بحث های مالیاتی و اتفاقاتی که اخیرا رخ داد در دل خود رویدادها و داستان ها و درس های زیادی داشت امروز به برخی از آنها اشاره می کنیم اما معتقدیم و همچنان روی حرف خود اصرار داریم که عرضه‌های این چند روز به دلیل بحث های مالیاتی نبود بحث های مالیاتی بهانه ای برای این موضوع شد ( که البته منفی برخی دقایق امروز به خوبی این موضوع را نشان داد ) این دقیقا همان نقطه ای است که باید بازار در مورد آن بیشتر کنکاش کنند.

قدرت پول فعلی جهندگی و قوی بودن ماه های قبل را ندارد و جریان های بنیادی هستند که بازار را هدایت می کند این خاصیت این جریان هاست که در تلاطم ها محافظه کار شده و ترسو می شوند و باید به بازار حق داد که در این فضا شرایط کاری او کمی دشوار تر شود هر چند همچنان فضا را خوب و مثبت می بینیم .

اما برویم سراغ بحث خودمان …

انصافاً و حقاً روزی فکر می کردید سعید جلیلی مرد خاص اصولگراها در مورد بازار سرمایه و آموزش و فضای مجازی و اهمیت آن در بازار صحبت کند؟! فکر میکردید ؟؟! صد البته که از هوش بالای ایشان است که با توجه به فضای اقتصاد و اینده نظر میدهد ولی نه خداوکیلی فکر می کردید به چنین نقطه‌ای برسیم ؟! به این نقطه برسیم که صبح یک شایعه در بازار به وجود آید و بازار را با چالش مواجه سازد همان شب همان افرادی که این خبر را رقم زدند در رسانه ملی آن را شفاف کنند و بگویند بابا اصلا منظور ما بورس نبوده !!

ببینید تمامی موارد اهمیت و قدرت فعلی بازار سرمایه است . اهمیت و ارزشی که به این آسانی ها به دست نیامده. بازار برای رسیدن به این نقطه چه بسیار قربانی ها داده اما نکته ای که می‌خواهیم بیان کنیم این است در حال حاضر در مرحله قرار داریم که طیف گسترده‌ای از افراد فعال در حوزه بازار سرمایه بوده و فضای مجازی نیز در این حوزه اثرگذار است .

نکته اول عزیزان در سازمان بورس باید تعامل خود را با فعالین فضای مجازی بیشتر کرده و به نوعی مسیر هدایت بازار را در این مسیر درست قرار دهد که همراهی و همکاری مشترک در جهت کمک و آرامش به بازار صورت گیرد بی تعارف تا کنون مسیر تقابل بوده است …

نکته دوم تا به حال دقت کرده اید ترامپ با توییتر کل بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می دهد؟!

او به خوبی به اهمیت این کار واقف است و می داند یک خط نوشتن او تاثیرات بسیار زیادی در بازارها خواهد داشت البته آگاهانه دست به این کار می‌زند و به دنبال منافع خود است اما در کشور ما شاهدیم این عزیزان هنوز قواعد این بازی را یاد نگرفتند ببینید ما نمی‌توانیم بیایم هر حرفی را در فضای مجازی بیان کنیم و نسبت به آن پاسخگو و مسئول نباشیم به نظر این موضوع باید به شکل غیر رسمی به همه عزیزان تذکر داده شود که باید برای اظهار نظر در مورد مواردی که در بازار سرمایه موثر است و به نوعی اطلاعات مهم و اثرگذاراست فرد بیان کننده مسئولیت پذیری داشته باشد یعنی فرد اگر موجب و عامل آسیب به بازار شد باید پاسخگو باشد. حداقل این روزها باید به عزیزان بگوییم در اظهار نظرها بسیار محافظه کارانه باید گام برداشت .

اما یک نکته تقریباً در حواشی این خبرها و اتفاقات گم شد

طرحی در دولت و مجلس در حال تهیه است که با نگاهی خاص بازارهایی که مولد نیستند و به نوعی نوسان گیری روی کالاهای خاص و غیر سرمایه مردم است را هدف قرار داده و یکی از بزرگترین اهداف این است که دو بازار یعنی سپرده بانکی و بازار سرمایه محوریت کار قرار گیرد همیشه با خود میگوییم این حجم جریان پول چطور وارد بازار شده ؟! چرا وارد بازار شده ؟! ما قدیمی تر ها خود را همه فن حریف بازار می‌دانیم اما از درک این موضوع غافل بودیم که ممکن است این پول ها برای پیشگیری از جریانهای مالیاتی از سایر بازارها به این سمت سرازیر شده باشند.

یا اگر بهتر بخواهیم بگوییم در یک افق پنج ساله شرایط فعالیت در بازارهای نظیر مسکن خودرو طلا و دلار سخت و سخت تر و محدودیت ها و مالیات ها روی آن بیشتر و آغوش دولت برای پول هایی که جذب بازار سرمایه و بازار بانکی می شوند باز تر و مهربان تر خواهد بود البته مشخص است بعد از چندین سال بگیر و ببند های مالیاتی روی این دسته از منابع نیز صورت گیرد.

اما فعلاً در چشم انداز میان مدت چنین چیزی دیده نمی شود یکی از مهمترین نکات بازار این موضوع است و به نظر باید در تحلیل ها به آن توجه کرد این دقیقه یکی از مواردی است که معتقدیم تغییرات مهمی در اقتصاد کشور به وجود می آورد و به نوعی یک دگردیسی اقتصادی را در بازار سرمایه به وجود خواهد آورد که ما به عقب باز نمی گردیم به نظر هر چه به لحظه قفل شدن و بسته شدن این کمربند مالیاتی نزدیک تر و یا فشار آن بیشتر شود احتمال ورود پول ها در بازار سرمایه قوی‌تر خواهد شد.

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *