بهار تابستانی !

امروز شنبه در اولین  روز از هفته پایانی بهار بازار را در حالی آغاز کردیم  که  گام های بازار سرمایه چه با  قدرت پول و چه  وضعیت  بنیادیشرکت ها و بازارها  بسیار محکم و قوی برداشته  شدطوری که  زمین  زیر پای بازارهای رقیب بازار سرمایه می لرزید . البته اخر وقت کمی پای سهامدار از شدت عرضه ها شل شده بود ولی انطور نبود که  بازار را نگران  کند  ببنید اتفاقا یک باردیگر هم عرض کردیم  سیاست  یک روز متعادل و یا حتی منفی و دو روز مثبت و خوب داشتن بهتر از رشد مداوم  و بی وقفه بازار است در رشد های به اصلاخ هیجانی همه فکر زمان سقوط هستند و در رشدهای پلکانی همه به فکر پله های بعدی صعود …

فعلا همه تحولات و اتفاقات دست در دست هم  داده تا  بازار وضعیت خوب و مناسب و منطقی را داشته  باشد  .

امروز بازار با چهره ای امیدوار و خندان به میدا ن برگشت و اتفاقات مختلف هم باعث نشده بود تا اندکی اخم روی چهره او بنشیند صبحی با انرژی و قوی را اغاز کرده و فضا بسیار خوب پیشرفت برای دقایقی عرضه در بازار زیاد  شده  بود ولی طبیعی است و منطقی بود و در نهایت در نیم ساعت اخر کمی فشار فروش بالا  بود  . شاید  فردا  اول وقت این فشار فروش همراه  بازار باشد ولی به نظر کدال و رخداد های بنیادی به خوبی در مسیر کمک  به  بازار گام  برمیدارند  .

ماحصل انچه این  روزها بین همه رد و بدل می شود این است که به  روزهای پیش رو امیدواریم  …  بازار به امید زنده است !

هنوز که تابستان  نرسیده ولی گرمای تابستانی در بازار بیداد میکند و بسیاری از نماد ها  با مایو کنار استخر منتظر پریدن توی آب هستند ! انها میگویند بهارش که این  طور گرم و داغ است  وای به  روز تابستانش !
تابستان پشت در بازار است و خیلی زود فرا می رسد تابستانی داغ در راه است بهار کم کم رخت خود را بر می بندد و ورود  ۵۰ هزار میلیارد تومان بازار سرمایه که شاید در تاریخ دیگر تکرار نشود اما به واقع بهار اخیر یکی از به یاد ماندنی ترین بهار های تاریخ بورس بود که فروردین اردیبهشت و خرداد اش همه رنگ و همه نوع شکوفه داشت و حالا بهار را کم کم پشت سر می گذاریم و به فصل داغ تابستان می رسیم فصلی که خبر از سر و روی آن می بارد ! کدال ، سهام عدالتی ها ، دلار ، نیما ، بازارهای جهانی ، دنیای سیاست و …  در تابستان رنگ و بوی دیگری دارد به عنوان مثال در تیرماه در اولین فصل این ماه قشنگ که البته از دید ما پر خبرترین ماهه تابستان هم هست علاوه بر برگزاری مجامع شما گزارش های ماهانه و گزارش‌های سه ماهه را نیز دارید که می‌تواند در بازار موج های بلندی ایجاد کند و حداقل کار این است که شادابی را در بازار بیشتر میکند  .

به نظر احسای میکنیم در تیر فصل اوج گرفتن  برخی رویداد های دیگر هم هست که امروز در مورد  یکی از انها مفصل تر صحبت میکنیم …

این روزها دوباره تجدید ارزیابی سر زبان ها افتاده و البته این بار کمی ماهیت آن متفاوت است این با شرکت‌های بزرگ هستند که این شایعه را یدک می کشند و البته بدشان نمی آید که این کار را انجام دهند. به نظر قبل از هر چیز باید در مورد این موضوع یک وحدت رویه وجود داشته  باشد .  نمی‌شود تجدید ارزیابی برای یک صنعت یا یک شرکت بد و برای یک شرکت در همان صنعت خوب باشد اصل شفاف شدن اطلاعات و به روز شدن دارایی ها نکته مهمی است که می تواند پیگیری شود اما پیشنهاد ما چیست پیشنهاد ما این است که دولت شرکت های بزرگ خود را که دورادور دستی دراتش مدیریت آنها دارد توصیه کند تا از این  روش استفاده کرده و افزایش سرمایه از محل زمین یا به طور کلی دارایی‌هایی که استهلاک پذیر نیستند تشویق کنند این موضوع تأثیرات بسزایی در بازار سرمایه داشته و صد البته در شفاف شدن شرکت ها نقش موثری خواهد داشت با این مصوبه به نظر موج خوبی در بازار به راه می‌افتد و این آغاز یک رویداد قوی در بازار سرمایه خواهد بود .
و اما یک نکته مهم …
این روزها این موضوع بر سر زبان ها افتاده که اصلا بازدهی بازار سرمایه حبابی و مسکن غیر حبابی است و یا برعکس مسکن حبابی و بازار سرمایه حباب ! اصلاً کار با درصد بازدهی این بازار و بازار مسکن نداریم.  کار با غیر منطقی بودن فضای آن هم نداریم
.

اصلاً چرا باید این دو تا بازار با هم مقایسه گردد ؟! یعنی اصل بر مقایسه بازار مسکن و بازار بورس بر چه مبنایی است ؟

استادی داشتیم که نظریه جالبی داشت ایشان معتقد بود در همه زمینه‌ها تقریباً هر مسیری که دنیا رفته ۱۵ تا ۲۰ سال بعد در حداکثر ممکن کشور ما نیز این مسیر را خواهد رفت ممکن است کمی سرعت بیشتر باید کمتر باشد اما اجتناب ناپذیر است در کجای دنیا بازار مسکن بازار اول سرمایه گذاری است این نکته را در ذهن داشته باشید در کجای دنیا این اتفاق افتاده که پس اندازهای مردم باید صرف نوسان گیری در بازار مسکن شود ؟
اقتصاد ما سیستم اقتصاد سنتی را در پیشدارد ! اما حرکت اخیر بورس نشان داد گرایش به سمت اقتصاد درست و بازار سرمایه محور و اقتصادی که البته دنیا در حال تمرکز روی آن است به سرعت افزایش و گسترش خواهد یافت شاید گفتن این حرف کمی عجیب ترسناک و زود باشد اما چطور تحولات فضای مجازی و اسنپ و برخی اپلیکیشن ها کشور را درنوردید با همین سرعت بازار مسکن ممکن است در دل برخی بازارها هضم شود از همین رو به نظر خیلی ذهن بازار را معطول به این مقایسه نکنید بازار زودتر از انچه فکر کنید متوجه خواهد شد بازار مسکن هم رقیبی برای او نیست . رقیب بورس نه این بازارها بلکه دست اندازهایی است که تصمیم گیران جلوی پای او میگذارند !
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *