پشت خاک ریز شاخص ۱٫۲میلیون واحدی! “همین که به سلامت این دوران بگذرد، یک برد تمام عیار است”

امروز شاخص کل، یک میلیون واحد بالاتر از نقطه ای است که بسیاری می گفتند حباب است! چه پهپادها، ترورها و کووید ها از سر نگذراندیم تا به اینجا برسیم اما امروز، دو تفاوت عمده با گذشته دارد.
۱) اول آنکه، پیشتر همه سرمایه گذاران و سهامداران، هرچند با سلسله حبابیون درگیر مباحثه بودند اما در عمق افکارشان دنبال نقطه ای برای خروج هم می گشتند چون باورشان این نبود که بازار پس از رسیدن به یک نقطه ای در مرز یک میلیون واحد می تواند متعادل باشد و سقوط نکند. به مرور زمان وقتی قیمت دلار به ۱۸۰۰۰ تومان رسید، سود بانکی به ۱۵درصد رسید، سود اخزا به زیر ۱۴درصد سقوط کرد و سود بین بانکی به زیر ۱۰درصد رسید، این نگرانی هم رخت بربست و حالا آن نگرانی که پس از هر تعادلی یک ریزش و سقوطی اتفاق می افتد، به طور کل از اذهان عمومی پاک شد.
۲) دوم آنکه رفتار بازار طی روز جاری پشت خاک ریز ۱٫۲ میلیون واحد بسیار دیدنی بود. بازار در روندهای صعودی پرقدرت و تازه نفس، وقتی پس از چند روز رشد، منفی می شود، اصلاح قیمتی به چند ساعت نمی کشد و بازار از بند صف فروش سریعا رها می گردد. امروز در شاخص ۱٫۲ میلیون واحدی، صفوف فروش و منفی های حداکثری فقط ۹۰ دقیقه دوام آورد و سریعا بازار به تعادل بازگشت بنابراین آن توان خریدی که مثلا در شاخص ۸۰۰هزار واحدی دیده می شد، امروز در شاخص ۱٫۲ میلیون واحدی هم دیده شد و اتفاقی دور از ذهن بود.

نهایتا اینکه هر بازاری در یک نقطه ای به تعادل می رسد. آن ها که در بازارهای جهانی روی جفت ارز ها معامله می کنند، پس از سال ها به این نتیجه می رسند که هیچ کس نمی تواند بگوید برابری ارزها باید چه عددی باشد اما افرادی که تازه کار هستند همیشه تصور می کنند، برابری ارزها حتما باید روی عدد خاصی نقطه تعادل داشته باشد. 

اپیدمی رشد و افت به نظرم در حال رنگ باختن است. همین چند هفته اگر نگاهی به کلیت بازار داشته باشیم خواهیم دید که در یک ماه اخیر ۲۰درصد نمادهای بازار، بازدهی منفی داشته اند!
در یک هفته اخیر ۱۴۰نماد بازدهی منفی داشته و ۲۶۳نماد زیر ۵درصد بازدهی به دست آورده اند. این در حالی است که شاخص کل حدود ۱۵درصد رشد کرده است!
همانطور که مشاهده می کنید، آهسته آهسته راه نمادها از هم جدا می شود بی آنکه ما آن را حس کنیم. کم کم بازدهی بهتر، حاصل استراتژی بهتر خواهد بود و این مساله ای است که ضرورت حرفه ای شدن را دوچندان می کند.
آن هایی که در طول مسیر رشد بازار فقط به صفحه TSE خیره شدند و برای خودهورااا کشیدند و تصور کردند نبوغ ذاتیشان باعث کسب سود شده، کم کم راهشان از آن هایی که در این یک سال برای تقویت تحلیل و شناخت بازار وقت گذاشتند، جدا می شود.
ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *