بهار بی بدیل و دلربا !

چه فصلی بود بهار امسال ! امیدواریم بازار انقدر خوب باشد که این فصل به چشم نیاید ولی اگر هم این  طور نشد میتوانیم بعد ها خاطره بهار و سود دسته جمعی و زیارت سهامداران جدید در بازار  را با ریتم عباس قادری بخوانیم !! واقعا چه فصلی بود  ! چیه این بورس !! (البته این  یکی را با لحن فردوسی پور بخونید ) . بازار سرمایه پس از زمستان سردی که یک  هفته سرمای زیر صفر سنگینی را از تنش های شهادت سردار سلیمانی داشت ناگهان به طرز باورنکردنی شکوفه زد ! چه شکوفه هایی ! زیبا و با طراوت .
بعد ها به نظر در تاریخ می نویسند بهار ۹۹ در کتاب خاطرات بازار ماندگار خواهد شد فصلی که شاید بعد ها در اقتصاد ایران بنویسند. بهار ۹۹ نقطه  عطف حرکت مردم  از سمت  بازار بانک محوری به  بازار سرمایه بود . بهار ۹۹  فصل آشتی و آشنایی مردم با  بازار بود و در واقع  یک  بهار بی بدیل را رقم زد که فعالین  بازار تا به امروز به عمر خود ندیده بودند ! واقعا  روزهای عجیبی بود. پس از سال ها در کوچه بورس عروسی شده  بود ان هم چه عروسی یک فصل بزن و برقص و ولیمه برپا بود !
البته این عروسی که ما داریم از صدقه سری جریان پول و حرکات دولت و ترس از رشد دلار و خلاصه  افت ارزش پول ملی بوده وگرنه بازار سرمایه این طور مورد توجه قرار نمیگرفت ولی حالا هر چه هست عمدی یا  سهوی تمرکز روی بازار سرمایه  زیاد  شده و این  اتفاق مبارکی است  که پس از مدت ها  دست  بی رحم تحریم  بازار سرمایه  را  به عنوان  یک  راه حل شیرین  جلوی پای مسئولان قرار داده تا مسیر درستی را که  باید  ۱۰  سال قبل طی میکردیم تازه  تاتی تاتی اغاز کنیم …

برخی معتقدند این  بهار دیگر تکرار نمی شود .

شاید  واقعا همینطور باشد  بهاری به این دلچسبی و بازدهی هایی به این شکل به این راحتی  ها و به این زودی ها تکرار نشود ولی یک نکته وجود دارد  بازار سرمایه  قبل و بعد از این  بهار با هم  متفاوت است . بازار سرمایه در این دوران به ادبیات  سیاسی اقتصادی کشور رسوخ کرد و چند پله بازار را بالا کشید این  بازار دیگر ان بازار قدیم  نیست که هر کسی پیدا شود و سر او  را  ببرد  صبح علیه او خبر برسد  تا شب هزار نفر او را تکذیب میکنند از همین  رو معتقدیم  بازار سرمایه بعد از این بهار شکل و فرم دیگری خواهد داشت . درست شبیه دخترهای آفتاب مهتاب ندیده که بعد از ازدواج ناگهان چهره آنها  فیس اف می شود . شاید  بکر و خاص بودن بازار را برخی بپسندند ولی به نظر این  تغییر چهره  برای او  لازم  بود … بهار ۹۹ تا سال ها در تقویم و تاریخ بازار سرمایه کشور به یاد می ماند و تاریخ  ساز خواهد بود …

و اما سراغ  بازار امروز برویم

که شاید ابتدا در ذهن خود کمی مردد بود ومیترسید که خبرهای سیاسی او را تحت تاثیر قرار دهد ولی خیلی طول نکشید که تب بازار و گرمای دلار یکی یکی نماد های بازار را  سبز و بعد صف میکرد تا بهار با بهترین و خوش رقص ترین و زیبا ترین  بوسه با  بازار خداحافظی کند ! امرو انصافا  بازار یک روز خاص و رویایی را داشت و می توان گفت مسیر جدیدی نیز پیش روی بازار باز شد . این مسیر این  بار از خیابانی به نام دلار میگذرد دلار نیما  به  ۱۶ رسید و دلار ازاد هم  زمزمه  ۲۰ گرفتن را دارد و همین موضوع  باعث شده تا بازار دوباره داغ  باشد و همه چیز را در یک روند  تورم انتظاری قوی و رشد سود ها  ببیند . البته ترس از بی ارزش شدن پول ها نیز باعث شده تا  جریان پول به مانند  قبل کمی سرعت  ورود و فشار خریدش را بیشتر کند …

و اما مقدمه امروز …

بازار تقریباً هر روز بازی های جدیدی دارد اتفاقات خاص ،رویدادهای خاص شاید امروز بازار دهن کجی بزرگی به مسائل سیاسی داشت ولی باید اذعان کرد  به  نظر می‌رسد پس از مدت ها دور بودن بازار از تحولات سیاسی و تغییرات ارزی این بار دور جدیدی از تحرکات در این دو موضوع آغاز شده که می توانند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد تا به امروز و شاید درست بعد از شهادت سردار سلیمانی ریسک سیاسی خاصی برای بازار تعریف نمی شد و هر چه بود اتفاقات جاری و ساری و  اظهار نظر های نه خیلی خاص بود و در واقع یک تحول خاص سیاسی که اثرات مثبت و منفی شگرف و موثری داشته باشد دیده نمی شد اما کم کم به نظر می رسد وارد موجی شدیم که آغاز آن دیروز از تحولات آژانس شکل گرفت و به نظر پایان این موج انتخابات آمریکا خواهد بود این بدین معنی نیست که ما تحولات عجیب و غریب سیاسی را داریم خیر به این معناست که احتمالاً چشم و گوش بازار با توجه به این رخداد ها در مورد مسائل سیاسی باز تر و هوشیارتر خواهد بود.خبرها و شیب و موج ان نیز قوی تر است.

اما عامل دیگری که می‌تواند بسیار مهم باشد بحث دلار است

شاید تحولات سیاسی را کسی خیلی جدی نگیرد ولی اثرات دلار در بازار بسیار خاص و مهم است کما اینکه بسیاری معتقدند دوره‌های صعود قبلی بازار ناشی از همین موضوع بوده و هست و همین حالا نیز بهانه بسیاری از قیمت ها برای پرواز و فاصله با قیمت منطقی و توجیهی خود همین بحث دلار است پس دلار عامل بسیار مهمی است که می تواند اثرات بسزایی در سرنوشت بازار داشته باشد وقتی از دلار صحبت می کنیم دو دلار در ذهن شکل می گیرد یک دلار آزاد و دو دلار نیما!
به نظر می‌رسد اولین اثرات افزایش نرخ دلار خود را در بورس کالا نشان داد جایی که شرایط متفاوت بوده به خوبی می‌توان آثار این افزایش نرخ را در آنجا مشاهده کرد و چه جالب است که بسیاری از این عزیزان هم انگار به آنها الهام می شود!! درست قبل از افزایش نرخ ارز تقاضا ها در بورس کالا افزایش چشمگیری دارد که معاملات خرداد و اردیبهشت ناشی از همین امر است . اما در کل به نظر می رسد افزایش نرخ ارز در حالت آزاد اثرات خود را در افزایش تورم انتظاری و افزایش تقاضا برای محصولات در بورس کالا خواهد گذاشت و در مرحله بعد با افزایش نرخ دلار نیما اثرات قویتری در نرخ تسعیر شرکت‌ها خواهد داشت ولی می توان با قطعیت نسبی گفت بر کسی پوشیده نیست که افزایش نرخ دلار به هر شکل آن اثرات مثبتی در بازار خواهد داشت.

و اما یک حرف اخر را بزنیم

همه خبرها پر شده از مالیات گرفتن از خانه های خالی و … کاری به این خبرو اجرایی شدن و یا نشدن ان نداریم ولی به نظر به نوعی فشار به بازار رقیب است و خبرخوبی برای بازار سرمایه ولی یک نکته را دقت کنید فرض کنید اصلا به بازار ملک و مسکن فشار اوردید! پول های بازار ملک هم پشیمان و سرگشته و نادم قصد حضور بازار سرمایه را کنند ! به نظر برای جذب این پول ها امادگی داریم ؟
نمیدانیم ولی ای کاش عزیزان مسئول در سازمان ابزاری را طراحی کنند که قابلیت های خرید و فروش ملک و مسکن و یا هر چیزی که مرتبط با این حوزه است در بازار سرمایه به شکلی خاص فراهم اید و یا صندوق های این چنینی شکل گیرد . این که راه و چاهش چیست حتما عزیزان مسئول باید راه کار داشته باشند ولی اگر این راهکار ایجاد نشود خیلی جذب این دسته از افراد که اتفاقا خود را گرگ های بازار مسکن و مالی و اقتصاد میدانند کار دشواری خواهد بود . اگر مسیر درست طراحی شود حضور انها قطعی است وگرنه برای فرار از مالیات این قشر راه فرار طراحی خواهند کرد …
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *