جدال در یک و نیم !

امروز یکشنبه بازار سرمایه با مرز روانی یک و نیم ملیون درگیر بود و با این که اخبار خاص و منفی از بازار به گوش نمیرسید ولی بازدهی و در سود بودن برخی سهامداران و این جو روانی ۱٫۵ میلیون واحدی باعث شد تا فشار فروش بازار بیشتر و بیشتر شود . البته برای دقایقی بازار بر این فشار غلبه کرد و در دقایقی دیگر این فشار روی بازار سوار بود ولی این که اصلاحات برخی نماد ها ساعتی دقیقه ای شده خود نشان از قدرت پول بود به نظر بازار امروز به این اصلاحات و حجم گرفتن ها م دست به دست شدن ها نیاز دارد و تا مادامی که شرایط خاص و غیرقابل درک و غیر قابل تحلیل نشده می توان روی بازار حساب کرد .

چند روز پیش یکی از دوستان نظرات جالبی درمورد بازار داشت

می گفت دلیل اینکه برخی در مورد بازار نگرانند و به روند های پیش رو اعتقادی ندارند و مدام در فکر خرید و فروش های کوتاه مدت و نوسانی هستند این است که سراغ داراییهای سمی رفتند حالا باید تعریف کرد منظور از دارایی های سمی چیست چند شاخص می‌تواند مشخصه اصلی دارایی های سمی باشد یک عدم نقدشوندگی در مواقع بحرانی و هاص و همچنین عدم توجیه پذیری قیمت با روند چند ساله سودآوری و جریان نقدی دارایی های شرکت طی سال های اتی می تواند مهم ترین دلایل این موضوع باشد .

به نظر می‌رسد تجربه چند سال گذشته هم نشان داده شرکت هایی که نقد شوندگی خوبی دارند و در حالت دوم جریانی دوساله سودآوری آنها به نوعی مثبت و منطقی است خود به خود دست تورم و رشد دلار نیز این دارایی ها را نجات داده و به نوعی کسانی که سراغ این داریی ها رفتند در دوران های مختلف بازار دچار ضرر و زیان نشدند از همین رو بود که ایشان معتقد بود در مواقعی که گارد بازار صعودی و ریسک کمی بالاست باید در مورد دارایی های سمی بیشتر فکر کرد و تلاش کرد این دارایی ها را از پر خود دور کرده تا نگرانی ها را کاهش دهد.

یک نکته بسیار خوب دیگر نیز در کنار این موضوع باید مورد توجه باشد

شرایط امروز بازار را نمی‌شود از روزهای گذشته گرفت و به روزهای آینده تعمیم داد ما نمی‌دانیم در آینده چه خبر است قطعاً تغییر و تحولات ایجاد شده و ما تغییرات خوبی را شاهد بودیم اما می توان با همین محاسبات همه‌چیز را تجزیه و تحلیل کرد؟ از دید ما باید بدبین بود خود را هیچ وقت بچه زرنگ بازار تصور نکنید که در بد بازار هم می‌توانید به راحتی نقش شوندگی را به چالش بکشید و به قول خود هر سهمی را بخواهید پروژه کنید ؟!

خیر چنین نیست بازار همیشه نشان داده به کسانی که انتظار شرایط خاصی را دارند درسهای بزرگی میدهد از همین رو معتقدیم دارایی های سمی نباید در پرتفوی بشیند یا اگر هم فکر می‌کنید دارایی این شرایط را دارد وزنی کمتر از پرتفو برای او قائل شوید از این به بعد هر چه جلوتر می رویم اهمیت این دو موضوع و شرایط دارایی های سمی خاص تر می شود . البته دلار باعث شده تا سم این دارایی ها فعلا کم اثر باشد ولی باید خود را برای هر شرایطی اماده کرد

و اما بازار امروز یک خبرو رویداد مهم را داشت که به نظر از امروز به عنوان یک روز خاص میتوان نام برد . کارمزد معاملات ۲۰% و در نهایت کارمزد دریافتی شرکت های کارگزاری ۵۰% کاهش یافت که ۳۰% ان در قالب دیگری در یونیت صندوق توسعه سرمایه گذاری می شود

آنچه امروز رخ داد یک اتفاق بسیار خاص بود و قبل از هر چیز باید شجاعت مجموعه جدید مدیریت سازمان را در تصمیم گیری ها ستود و این را گامی مهم برای توسعه ابزارهای بازار دانست که دلیل ان را عرض میکنیم . ببینید اتفاقات مهمی با این تصمیم رخ میدهد که می تواند جالب باشد . ابتدا سعی میکنیم وجه اول ان را بیان کنیم و وجه دوم که بحث صندوق توسعه و تثبیت است به دلیل مفصل بودن به روزهای بعد موکول خواهیم کرد . در بعد اول هزینه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و سهامداران کاهش پیدا کرده و در سوی دیگر درامد کارگزاری ها به اندازه ۲۰% کم می شود و البته جریان نقدی کاهش بیشتری خواهد داشت.

سعی میکنیم بی تعارف توضیح بدهیم . تا به امروز مدل توسعه کارگزاری ها این بود که تخفیف و برگشت کامزد و … در کنار اعتبار ابزار جذب مشتری بود و خلاصه هر چه بیشتر بچرخانی بیشتر هم سود میبری این میان چیزی به عنوان تمایز در خدمات وجود نداشت و فقط بازی با پول بود . به نظر این تصمیمات باعث می شود کارگزاری ها کمی مدل کسب و کار خود را تغییر دهند دیگر حاشیه سود ها طوری است که قدرت چانه زنی برای جذب مشتری از طریق برگشت کارمزد و … کاهش می یابد .

به نظر کارگزاری ها برای جذب مشتری و ارائه خدمات به مانند همه جای دنیا باید به دنبال ارائه خدمات باشند

یعنی باید به مشتری های خود سرویس بیشتری بدهند این عزیزان فراموش نکنند که کار انها بستر درامدی بر مبنای خدمات است و این اتفاق دیر یا زود رخ میداد . به نظر کارگزاری ها برای حفظ و توسعه مشتری ها باید سراغ افزایش خدمات رفته این افزایش خدمات در اولین گام توسعه ابزارهای معاملاتی است سپس ارائه خدمات جانبی نظیر تحلیل مشاوره و … و این اتفاق مهمی است و توصیه ما به این عزیزان این است که در اولین گام برای خدمات برنامه ریزی و سرمایه گذاری کنید . این مسیری است که طی کردن ان ناگزیر است .

کارگزاری ها باید برای توسعه خود ان لاین ها را گسترش دهند ، سرعت را بالا ببرند ، بازار یابی ها را تغییر دهند و در نهایت از همه مهم تر خدمات مشاوره را پیش ببرند … کار انها سخت است در دوران خوب بازار کاری نکرده اند و حالا باید سرمایه گذاری گسترده ای را انجام دهند . شک نکنید این موضوع به سود سهامداران تمام می شود و قطعا کارگزاری های ما باید مدل های درامدی خود را تغییر دهند .

البته از دید حقیر گام های بعدی باید بازتر شدن اعطای انواع مجوز ها باشد تا خدمات گسترده تری شکل بگیرد .

روزهای اتی باز مفصل تر در مورد این موضوعات صحبت میکنیم به خصوص در بحث ۳۰% صندوق توسعه
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *