اصلاحات هسته ای !!

امروز دوشنبه بازار در یک  شرایط بسیار خاص و حساس قرار داشت . طبیعی بود که  شدت  عرضه در بازار امروز کمی بیشتر باشد . چه در مرز روانی ۱٫۵ ، چه  بحث نموداری و چه  شناسایی سود  خلاصه  شدت عرضه در بازار بالا  بود . قبل تر هم  این مدل را  با خود مرور کرده  بودیم که  بهترین حالت  بازار همین است  که چند روزی رشد و بعد درجا  زدن و اصلاح و دوباره حرکت جدید و اخبار جدید و اتفاقات  جدید .
این  روند  می تواند  سرعت  رشدو قدرت  رشد را در دوران  بعد  محکم تر و بهتر نماید این که  بازار به  شکل پلکانی روند  صعودی خود را طی کند اتفاقا  یکی از رویداد های خوب بازار است که می تواند قوام و دوام  رشد بازار را  قوی تر نماید و گاهی تندو گه آهسته شدن  سرعت رشد بازار مسیر خوبی است و اتفاقا  برای بازار این که سریع  و بی منطق رشد کند خطرناک تر است.

اما امروز یک اتفاق خاص دیگر رخ داد

شاید در مسیر طبیعی اگر بودیم  بازار امروز اصلاح  را  به جان خریده و بعد هم بهبود حاصل میکرد اما خرابی سیستم  باعث شد تا  فرایند جمع و جور شدن  بازار به تعویق بیافتد و بازار با کندی واکنش نشان دهد و نشان داد هسته همیشه ابزار نیست گاهی داسی می شود که لبه تیغ آن روی گردن  بازار بیشتر حس می شود …  با این اتفاقات بازار در معرض ریسک های بیشتری قرار گرفته است .

به نظر میرسد موضوع خرابی هسته معاملات کم کم از یک مشکل کوچک فنی به ریسک بزرگ بازار سرمایه تبدیل شده و باید برای بهبود و حل این موضوع به فکر راه حل های فورس ماژور بود …

ببنید  این که  بازار این  طور به این دلیل تحت تاثیر قرار میگیرد دیگر موضوع ساده ای نیست که  بشود از کنار ان گذشت  … چطور تیغ تیز و برنده نظارت بر همه  کانال ها و مبادی خبری توسط برخی افراد  مثل ساعت کار میکند  به  سیستم که میرسد تیغ کند می شود ؟! بازهم عرض میکنیم  خرابی سیستم کم کم  به مشکلی تبدیل م شود که دیگر ترامپ و بازارهای جهانی و تحریم  پیش او هیچ  به حساب می ایند مشکل این است  که تا  به امروز اهمیت این موضوع درک نشده و احساس میکنیم  هر چه جلوتر میرویم کار سخت تر می شود و باید  برای ان فکر بزرگی کرد. هم  در مسیر اصلاح کوتاه مدت و هم میان مدت و بلند مدت !

و اما  بازار امروز وضعیت جالبی را داشت

ابتدا کمی منفی اغاز کرد و بعد با خرابی سیستم  شدت منفی ها  بیشتر هم  شد و کسی نمی تواننست کاری کند و هر چه  بازار پیش رفت  ۲ اتفاق روی داد اتفاق اول این  بود که  زهر فروشنده ها  کمی گرفته  شد و فضا  برای بهبود  فراهم  امد و اتفاق دوم این  بود که هر چه  سیستم معاملات  بهبود پیدا  کرد  وضعیت  بازار هم  بهتر شد و حتی در اخر اکثر سهم های بزرگ  دوباره  به صف خرید نشسته  بود  . چیزی که مهم است این بوده که از اصلاح نترسیم  آن را  برای بازار مفید و مناسب بدانیم …

دیروز در مورد  بحث کارگزاری ها  صحبت شد و کاهش کارمزد های انان و البته  سایر ارکان  بازار …

این موضوع دو بخش داشت که  بخش دوم آن را امروز باز میکنیم . یکی از مهمترین بخش های طرح کارگزاری ها می ‌توان بحث تخصیص ۳۰ درصد از درآمد ارکان بازار و کارگزاری ها و  بورس ها به صندوق توسعه بوده که اتفاق مهم و جالبی برای بازار است قبل از هر چیز به نظر حقیر زیرکی تمام عیاری در این موضوع نهفته است و عزیزان کارگزار هم از ما قبول کنند که این ۳۰ درصد کاهش نیست بله سرمایه ‌گذاری است که انجام می‌شود و می‌تواند در آینده به دارایی کارگزاری ها کمک کند و یا افزایش سرمایه آنها را موجب گردد و از آن سو با این  امر مواجه ایم  که بخشی از درآمد کارگزاران و بورس‌ها که شاید رقمی بین ۵۰ میلیارد تومان در روز باشد به این صندوق اختصاص خواهد داد.
از دید ما در یک  اقدامی درست تصمیم گیران در حال مدلسازی برای ایجاد یک صندوق ذخیره برای مواقع بحرانی هستند مواقعی که با چالش های متعددی مواجه می شویم و نیاز به حمایت و دخالت وجود دارد . باید  بپذیرید که ما دیگر ان جامعه چند هزارنفری قبل نیستیم جمعیت ما از میلیون گذشته و باید هوای این میلیون را چند هزار میلیاردی داشت.

اینکه بخشی از درآمد کارگزاریها به این صندوق تخصیص یافته و به آنها یونیت دریافت کنند اتفاق بسیار خوبی است اما یک ایراد وجود دارد و آن ایراد نحوه اداره وجوه برای بازار است با وجود تمام بحث ها تا به امروز عملکرد صندوق توسعه و صندوق تثبیت مثبت بوده اگر یک امتحان سخت برای آنها وجود داشت  بحث شهادت سردار سلیمانی بود  یکی از آن امتحانات بود که این صندوق از دل آن موفق و پیروز بیرون آمد و البته سودآور …

به نظر صندوق توسعه می‌تواند با حفظ ساختار این موضوعات را پیش ببرد منتها وقتی قرار بر تزریق به منابع باشد انتظارات هم به وجود می آید مثلا ممکن است فلان ارکان یا فلان کارگزاری انتظار این را داشته باشد که از فلان سهم بازار حمایت شود و این اولین چالش این بخش است که به نظر تنها راهکار ممکن این است که استقلال کامل تاکید می‌کنیم و باز تاکید چندباره می‌کنیم استقلال کامل داشته باشند و کاملاً بر اساس سود و زیان و شرایط سودآوری حرکت نمایند در صورتی که این اتفاق رخ دهد می توان گفت می ‌شود به بازار و این ساز و کار آن بسیار امیدوار بود و یک خاطرجمعی نسبی رانیز در مواقع بحرانی برای بازار داشت .
خلاصه باید عرض کرد که اتفاق اتفاق بسیار خوبی است اما نحوه اجرایی شدن آن استقلال کامل این صندوق‌ها را می‌طلبد که می‌توانند ضمانت بخش شرایط و تداوم آن باشد
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *