وضعیت بازار سکه، ارز و بورس در هفته‌ای که گذشت

🔹ادعا شده بازار سرمایه محل دلالی یک و نیم میلیون نفر شده که کار مولدی انجام نمی‌دهند. در حالی که این آمار به هیچ وجه صحت ندارد. ضمن اینکه بازار سرمایه جای دلالی نیست بلکه محلی برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خرد تا کلان اقتصادی است. و اینکه دلال تعریف دیگری دارد که به هیچ وجه زیبنده سرمایه گذار بورس نیست.

🔹همچنین برخی کارشناسان معتقدند بازار سرمایه مولد نیست. بنده این موضوع را هم رد می‌کنم چرا که بازار سرمایه ظرفیت و فرصت‌های قابل تاملی برای هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد دارد. در صورتی که سیاست گذار زیر ساخت‌های مولد کردن بازار سرمایه را فراهم کرده باشد. بنابراین بورس به دلیل اینکه در نهایت به تخصیص بهینه منابع در اقتصاد کشور کمک می‌کند از جهات مختلف، بازار قابل توجهی است. اما بازار سرمایه را در وضعیت امروز از این جهت می‌توان مورد نقد قرار داد که انتظاراتی که از این بازار می‌رفته تا کنون به اندازه دلخواه محقق نشده است، اما به معنای ورود دلالان به بورس نیست.

🔹چون افرادی تمام وقت درحال رصد بازار هستند نمی‌توان آن‌ها را دلال نامید. چرا که این موضوع امری عادی در همه بازار‌های سرمایه‌ای جهان به شمار می‌رود یا اصلا بورس به چنین افرادی نیاز دارد. افرادی که کار آن‌ها بررسی تمام وقت فعل و انفعالات بازار سرمایه است. لذا این عده دلال نامیده نمی‌شوند چرا که تحلیل‌هایی که این دسته از سرمایه گذار‌ها ارائه می‌دهند منجر به تخصیص بهینه در اقتصاد می‌شود.

🔹به عبارتی افرادی که مثلا به صورت دائمی در منزل، گزارش‌های مالی شرکت‌ها را رصد می‌کنند و روند کاهشی یا افزایشی قیمت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، اتفاقاً برای اقتصاد کشور بسیار مفید هستند. اما تعداد افرادی که در حال حاضر به صورت تمام وقت در بازار سرمایه فعالیت دارند بیش از چند هزار نفر نیست. حتی اگر عدد این افراد همان یک و نیم میلیون نفری بود که ادعا شده باز هم بازار سرمایه قابلیت پذیرش این افراد را داشت. چرا که این افراد در راستای تخصیص بهینه در اقتصاد عمل کنند. لذا می‌توان گفت یک و نیم میلیون نفری که برخی از کارشناسان به عنوان دلال بورس عنوان کرده اند فقط زایده تخیلات آنهاست.

🔹موضوع دیگری که به بازار سرمایه ربط داده می‌شود گرانی دلار و ارتباط دادن آن به بازار سرمایه است. و اینکه ادعا می‌شود امکان کاهش نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان وجود ندارد.

واقعیت این است که با افزایش قیمت برخی از دارایی‌های جامعه، در نهایت این افزایش ارزش به سایر دارایی‌ها تسری پیدا می‌کند. به این معنا که افزایش یکی بر روی افزایش دیگری به صورت دومینو وار تاثیر می‌گذارد. حتی ما شاهد بودیم که برخی‌ها در مناطق شمال شهر یا منطقه یک تهران خانه خود را برای سرمایه گذاری در بورس فروخته اند برای سود آوری بیشتر. پس اینکه افزایش نرخ دارایی‌ها بر یکدیگر تاثیر می‌گذارد اساسا یک اشکال نیست.

🔹اما این موضوع محل اشکال است و جای بحث دارد که رشد بازار سرمایه در چند ماه گذشته بیشتر از سرعت مورد نظر بوده است. به عبارتی این میزان رشد براساس پیش بینی‌ها برای دو سال آینده بازار بود نه چند ماه گذشته!

🔹بنابراین به دلیل برخی سیاست گذاری‌ها رشد مورد نظر به نوعی پیش خور شد، موضوعی که اصلا برای اقتصاد خوب نیست. چرا که با پیش خور شدن رشد قیمت ها، افراد اقدام به بازسازی سبد دارایی‌های خود می‌کنند و این مساله منجر به افزایش قیمت غیر واقعی دارایی هایی، چون ارز، زمین، مسکن، طلا و به تبع آن بورس می‌شود. در حالی که دولت می‌توانست با راهکار‌های غیر تورم زایی مثل انتشار اوراق، هم مانع افزایش تورم شود و هم کل کسری بودجه خود را تامین کند.

🔹متاسفانه برخی از اقتصاد خوانده‌ها با ارائه تحلیل‌های نادرست و مقاومت در برابر انتشار اوراق قرضه یا به عبارتی در برابر بهترین راهکار موجود ایستادند و مانع اصلاح وضعیت کنونی اقتصاد شدند. اگر دولت برای تامین کسری بودجه خود از ابزار اوراق قرضه دولتی استفاده می‌کرد و آن را سرکوب نمی‌کرد، نه تنها اقتصاد صدمه نمی‌دید، بلکه با انتشار اوراق تورم تا حد زیادی به دلیل تعدیل نرخ سود کنترل می‌شد و اتفاقاً بازار سرمایه با تعادل و ثبات بیشتری فعالیت می‌کرد.

🔹به هر حال برای تحقق این موضوع همچنان فرصت داریم، هنوز آنقدر دیر نشده. اما از فرصت باقیمانده پیش روی اقتصاد کشور نباید غفلت کرد.

🔹اگر سیاست گذار از خواب غفلت بیدار شود از رخداد یک فاجعه بزرگ در اقتصاد جلوگیری به عمل می‌آید. اگر مسوولین از خواب خرگوشی برخیزند قطعا خسارت کمتری بر اقتصاد و بر سرمایه‌های مردم وارد می‌شود.

علی سعدوندی_ کارشناس اقتصادی

اکونومیست فارسی

#بازار  #سرمایه  #بورس

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *