کشت و صنعت خرمدره

کشت و صنعت خرمدره در حال حاضر ارزش بازاری معادل ۴۶۰۰ میلیارد تومان داره، سهامدار عمده اش هم بنیاده با ۷۴٪ تاسیس شرکت برمیگرده به سال ۵۴، سرمایه اش هم ۶۹ میلیارد تومانه، فعالیت اصلیه شرکت هم گاوداریه و محصول تولیدیش هم شیره که ۷۵٪ فروش شرکت رو شامل میشه…بقیه میوه و زیتونه. از سال ۵۴ هم به اینور تجدید ارزیابی نداده…الان که این گزارش رو براتون مینویسم زبینا از زیرمجموعه های بنیاد تجدیدشو رو کدال گذاشته(۱۰۶۷٪ از محل تجدید ارزیابی دارایی ها) بنابراین در این شرکت هم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی خواهیم داشت.

بریم سراغ ترازنامه

، بر اساس ترازنامه صورت حسابرسی ۹۸،جمع دارایی های شرکت ۱۸۲ میلیارد تومانه که شامل ۵۵ میلیارد تومان دارایی زیستی، ۶۷ میلیارد تومان دراییه ثابت(شامل زمین و ساختمان) بدهی هاش هم مجموعا ۷۰ میلیارد تومانه که شامل ۴۱ میلیارد تومان پرداختنی های تجاریه. ارزش ویژه شرکت ۱۱۱ میلیارد تومانه که شامل ۶۹ میلیارد تومان سرمایه و ۳۷ میلیارد تومان سود انباشته است. اقلام زیستی شرکت شامل:

۳۹۰۷ گاو ماده، ۲۹ میلیارد تومان.
۳۱۶۰ گوساله ماده، ۲۰ میلیارد تومان.

۷۸۲ هکتار باغات و مزارع مثمر به مبلغ ۵ میلیارد تومان.۱۴۲ هکتار از زمین های شرکت هم مثمر نیست ولی در جریان به ثمردهی رسیدن هست. تعداد حلقه چاه های این شرکت در این زمین ها ۲۰ حلقه است.
بعبارتی کل زمین های شرکت ۱۱۴۰ هکتاره که دو تیکه است یکیش که تکه بزرگتره در خرمدره است و ۱۰۸۴ هکتاره و دیگری ۴۶ هکتاره در میانه که بهای تمام شده جالبی داره چون جدیده ۴۴ میلیارد تومان یعنی متری ۹۵ هزار تومان(سال ۹۶)

اما بریم سراغ صورت سود و زیان

محصولات شرکت بر اساس اطلاعات سایت این شرکت چهار دسته عنوان شده، شیر(۸۱٪)، دام(۴٪)، محصولات باغی(۳٪) و محصولات زراعی(۱۲٪)(محصولات مرغی هم هست که سال ۹۶ واگذار شده) این قسمت رو سریع تموم میکنم به این دلیل که در این مقطع انگیزه ما بیشتر ارزش خالص دارایی های شرکته از جزئیات سود و زیانی صرف نظر میکنیم. فقط به همین بسنده میکنیم که سود سال ۹۹ شرکت با توجه به روند سال ۹۸، امسال ۳۱٪ رشد خواهد داشت. بعبارتی سود سال ۹۹ شرکت از ۳۸ میلیارد در سال ۹۸ به ۴۹ میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

با توجه به…

فروشی که شرکت از بخشی از زمین های خرمدره انجام داده(متری ۱۵۶ هزار تومان همراه با یک حلقه چاه) در ابتدای سال ۹۸ و قیمت خرید زمین میانه(متری ۹۵ هزار تومان) و مرغوب تر بودن زمین خرمدره نسبت به میانه، در دو سناریو پیش میریم در سناریوی بدبینانه قیمت هر متر مربع از زمین های خرمدره ۱۲۰ هزار تومانه که با احتساب ۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار متر مربع(۱۰۸۴ هکتار) زمینی که داره قیمت روز این زمین ها در حال حاضر ۱۳ هزار میلیارد ریاله.

ارزش افزوده گاوهای شرکت که ۷۰۰۰ راس میشه(مولد، گوساله و الیسه) ۷۱ میلیارد تومان با جمع این دو رقم به ۱۳۷۱ میلیارد تومان میرسیم، یه رقمی هم برای اصله درختای میوه در نظر میگیریم که باتوجه به سرمایه ۶۹ میلیارد تومانیه شرکت رقم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های شرکت میشه ۲۰۰۰٪ اما با توجه به قیمت زمین میانه در سال ۹۶ و فاصله آن با شهر میانه(۲۲ کیلومتری) و زمین خرمدره و فاصله آن با شهر خرمدره، رقم منصفانه هر متر مربع از زمین های این شرکت ۴۰۰ هزار تومان و ارزش روز این زمین ها ۴۳۳۰ میلیارد تومان برآورد میشه که در این صورت رقم تجدید ارزیابی دارایی ها تا ۶۳۰۰٪ افزایش پیدا میکنه.
در زدشت توصیه به خرید دارم.
محسن جلالی

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *