گزارش بازارامروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۹
دارای ندار !

امروز دوشنبه در میان هفته داغ تابستان بازار را در حالی آغاز کردیم که بازارو حاشیه های ان به خصوص حاشیه ها هم به اندازه هوا داغ بود . یکی از سخت ترین و بهتر است بگوییم تلخ ترین روزهای اخیر را داشتیم . قبل از هر چیز بگوییم تلخ از این نظر که بی اخلاقی و بی نظمی و بی منطقی در بازار موج می زد و سخت از این نظر که باید این شرایط را تحمل میکردیم . ببنید نمیدانیم واقعا از کجا شروع کنیم ابتدا سراغ انچه گذشت می رویم بازار ابتدا به نظر میرسید قبل از این تایید و تکذیب ها تحت تاثیر چند روز مثبت بودن و ریزش دلار اماده عرضه بود ولی نه به این شدت و البته اول وقت نیز بازار بد نبود ولی این تایید و تکذیب ها به خصوص نوع ان حسابی بازار را غافلگیر کرد .

بی شک مهم ترین پشتوانه هر تاجری اعتبار و اعتماد اوست و انجایی که فقط با یک تلفن میخرد و میفروشد اوج اعتماد به اوست بازار به دولت اعتماد کرده ولی این خود دولت است که با این نوع مصاحبه ها و تایید و تکذیب ها بازار را به هم میریزد .
انصافا بدترین رویداد این بود که این طور بحث دارا و ساراو این پالایشی ها تایید و تکذیب شود .
ابتدا دیشب خبر امد تایید شده و منبع هم رسانه ملی و بعد خبر رسید رد شده ! و جالب است هر دو مصاحبه را هم افرادی انجام داده اند که داخل خصوصی سازی هستند ولی در هر صورت خبر نهایی تکذیب این موضوع بود و ریزش اغاز شد … این که امروز چه ضربه ای به اعتماد سهامداران وارد شد بماند اثرات ان کمتر از یک بمب لبنان برای بازار نبود . برای بازاری که این طور زحمت کشیده شده تا به این نقطه برسد .
در این بین هم برخی افراد که به نوعی همیشه سطحی ترین تحلیل ها را میکنند معتقد بودند چرا اصلا خبر رسانی شده !
وظیفه رسانه ها همین است چطور وقتی خبرهای خوب میدهند خوب هستند با یک خبر بد لعن و نفرین می شوند به نظر ایراد از جای دیگری بود . باید گفت نه نوع مصاحبه ، نه زمان ان به خصوص زمان آن مناسب نبود . معقتیدم این اخبار مهم نباید از سمت عزیزان در این ساعات حساس به بازار اعلام شود . باز خدا پدر شاپور را بیامرزد اخبار خاص را چهارشنبه عصر میداد که دیگر کاری از دست کسی در بازار برنمی آمد !
البته امروز در میان این هیاهو ها یک موضوع گم شد و به نظر این بدتر از تکذیب خبر بود .
در میانه تمام تایید و تکذیب ها چرا کسی نپرسید دلیل مخالفت وزارت نفت با این موضوع که این شرکت ها به صندوق دارادوم بروند چه بوده؟ و با وجود مخالفت و علم به این موضوع عرضه خرد سهام در بازار ادامه داشته است این بدترین نوع ضربه است یعنی با علم به اطلاعات نهانی فروشنده سهم هم میشوید ؟! فکر میکنید بچه زرنگ بازار هستید ؟! این چه نوع معامله ای است چرا از اعتماد مردم به بازار سرمایه سو استفاده میکنید . از دید ما با شدت باید با این نوع حرکت ها برخورد شود .
و یک پیشنهاد…
ببنید این بازار دیگر ان بازار قدیم نیست که کمتر از۵ هزار نفر در ان کار میکردند و با هر خبری سر ان را می بریدند امروز بیش از ۲ میلیون نفر به گفته بسیاری فعال بازار داریم و خبرها و مصاحبه های شما مستقیم بر دارایی این افراد موثر است . فزدا این مصاحصبه ها در مورد سهام عدالت می شود پس فردا دارا سوم روز بعد نرخ دلار و … .
باید این موضوع اعلام رسمی شود اگر کسی قصد اعلام خبرهای این چنینی را دارد باید در مقطع مشخص و معین و از یک کانال و یک منبع اعلام شود و اگر هم خلاف واقع بود قطعا باید اثار ضرر و زیان را برعهده بگیرد . چرا چند نفر در مورد یک موضوع اظهار نظرهای متفاوت دارند ! از سوی دیگر سازمان بورس چطور چکش برمیدارد سر کانال های بی نوا میزند که چرا سیگنال میدهید و خبرمیدهید و… به پای این عزیزان که میرسد کجاست ؟! نقش نظارتی چه می شود ؟ امروز بزرگترین سیگنال های اشتباه را این عزیزان به بازار داده اند روزهای قبل با اطلاعات نهانی و علم به عدم انجام موضوع معامله کردند و حالا صدای کسی درنمی اید !
عزیزان دولتی
اگر میخواهید بازی برد برد پیش برود این راهش نیست اعتماد بزرگترین و گرانبها ترین کالایی است که تا به امروز بین مردم و بازار سرمایه به وجود امده این را یک شبه خراب نکنید دودش زودتر از همه به چشم خودتان می رود …
بگذریم … امروز بازار شرایط خاصی داشت
روزهای قبل نوشته بودیم موج پسا دو میلیون موج پر حادثه و پر خبری و پر تنشی برای بازار است و انصافا هوشیاری بیشتری را می طلبد …به نظر میرسد در مواجه با شرایط فعلی باید گفت هر آنچه که از قبل شنیدیم و دیدیم رادر مورد موج قبل ازاین ۲ میلیون فراموش کنیم از تجربیات گذشته استفاده می کنیم اما مدل رشد از این جا به بعد به نظر مدل قدیم نیست شما به همین چندروز نگاه کنید متوجه می شوید که هم سرعت هم کیفیت هم شرایط سهم ها در صعود تغییر کرده و سرعت رشد کمتر شده البته هنوز زود است قضاوت کردن ولی احتمالاً سرعت رشد کمتری داریم.
این عین جمله های چند روز پیش است همین سه شنبه هفته قبل بود نوشته بودیم :
به نظر از آن مهمتر مفروضاتی است که تا به امروز به عنوان مفروضات و دلایل رشد مطرح بود و امروز ممکن است مطرح نباشد البته این را هم بگویم ممکن است همین روش کار کند اما تا به امروز اوضاع نشان داده که کمی متفاوت‌تر عمل می کند.
اگر تا به امروز فکر می‌کردید سهم زیر هزار تومانی در بازار وجود نخواهد داشت به نظر تفکر اشتباه است و یا اینکه هر سهمی در دارا و سارا باشد خوشبخت می شود و رشد ادامه دار و بی انتها را که دارد تفکر اشتباهی است اصلاً از دید تحلیلی از همان روز اول این تفکر که چون در دارایکم است رشد خواهد کرد تفکر اشتباهی بوده و هست اما بسیاری نخواستند این را بشنود و دولت هم از این موضوع حداکثر استفاده را کرد به نظر این تفکرات را دور بریزیم که تجدید ارزیابی دارایی ها حتماً قیمت سهم را طور دیگری رقم می زند و …
اما ابزار ارزندگی سهم ها چیست خودما هم امروز نمی‌توانیم دقیق بگویم ولی به نظر ابزار این است که جریان سودآوری شرکت‌ها و جریان فروش می تواند شکل پایدارتری از ارزش گذاری باشد به نظر می رسد این نوع اتفاقات و رویدادهای که منجر به تغییرات در سود و فروش شود بیشتر مورد توجه بازار خواهد بود و البته بازهم تاکید میکنیم در مورد اکثر سهم های بازار نیز این تفکرات بزرگ و کوچک و دولتی و غیر دولتی بودن راکم رنگ کنید گاهی اوقات شما با شرایطی مواجه هستید که سهم خوب حتی بزرگ و یا سهم خوب با اندازه کوچک را پیدا می‌کنید و کار می کنید به نظر ارزندگی بالاتر از موارد دیگر است و این باید مورد توجه باشد از ارزندگی و رشد و اتفاقات اخیر می شود هزار مثال آورد مهم این است اسیر حاشیه های ذهنی مختلف نشد.
به نظر بازار را باید با شرایط جدیدی تحلیل کرد
این روشهای جدید ابزارهای جدید هم میخواهد این که برخی هم از کاهش دلار و گشایش و خبرهای دیگر نگران هستند به نظر دلار نیما به خوبی این موضوع را نشان میدهد حتی حرکت امروز دلار ازاد … با دلار و شرایط ان بازار را بهترمیتوان مسیر یابی کرد تا دارا و سارا ! به نظر ارزندگی شرکت ها همچنان در اولویت است و البته اصلاح موقتی فعلی نیز می تواند کمی فضا را برای رشد های بعدی اماده تر کند ولی همین روزها و اتفاقات نشان میدهد موج بعدی و حرکت بازار و موج بعد از ۲ میلیون به این اسانی ها نیست
بتا سهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *